printlogo


کد خبر: 242350تاریخ: 1400/10/13 00:00
شهید سلیمانی چگونه ملی‌ترین و امتی‌ترین چهره شد

محمد آخوندی*: منَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا ‌الله عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛ از میان مؤمنان مردانى‏‌اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند، برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند (احزاب/ 23).
***
سیزدهم دی‌ماه از تلخ‌ترین روزها در تاریخ این ملت است. روزی که سردار رشید و قهرمان نامدار این کشور در جنایتی آشکار به دست شقی‌ترین افراد بشر به شهادت رسید. شهید حاج‌قاسم سلیمانی اگر چه سحرگاه 13 دی 98 به آرزوی دیرین خود شهادت رسید اما این شهادت داغی بر دل همه آزادگان جهان گذاشت که تا ابد سرد نخواهد شد. شهادت حاج‌قاسم عزیز صفحه جدیدی در تاریخ ایران و جهان اسلام گشود و موجب شد فرهنگ مقاومت، ایثار، رشادت، از خودگذشتگی و ذوب در عشق الهی و ولایت بودن یک بار دیگر به عنوان خون در کالبد جامعه به جریان افتد. 
دشمنان بر این باور بودند با شهادت این فرمانده بزرگ جهان اسلام که تمام زندگی پربرکتش را در راه خدمت به انسان‌ها، مبارزه با کفر و اعتلای اسلام مصروف کرد، می‌توانند سدی بزرگ در مقابل جبهه مقاومت در منطقه ایجاد کنند. شهادت سردار دل‌ها این واقعیت را نمایان کرد که تحلیل‌های دشمنان مانند همیشه اشتباه بود و با شهادت یک سلیمانی، هزاران سلیمانی از مکتب این شهید والامقام متولد و موجب شد نام شهید سلیمانی برای دشمن بسیار خطرناک‌تر از نام سردار سلیمانی شود. 
مؤید این موضوع را می‌توان در کلام رهبر حکیم انقلاب دید که فرمودند: «شهید سلیمانی به الگو و قهرمان جوانان دنیای اسلام و منطقه تبدیل شد، امروز سلیمانی در منطقه ما نماد امید، اعتماد‌به‌نفس، رشادت و رمز استقامت و پیروزی است و همچنان ‌که برخی بدرستی گفته‌اند، «شهید» سلیمانی برای دشمنانش خطرناک‌تر از «سردار» سلیمانی است».
در سالروز شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی باید عمیق‌تر و دقیق‌تر به حیات پرنور و پربرکت ایشان نظاره کرد و دید چگونه شهید سلیمانی به این جایگاه رفیع رسید؛ به عبارتی سلیمانی چگونه سلیمانی شد؟
حاج‌قاسم در زمان حیاتش چنین گفت: «تا کسی شهید نبود، شهید نمی‌شود. شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش می‌شود. تمام شهدا دارای این مشخصه بودند». 
ایشان این کلام را نه تنها در لفظ، بلکه در میدان عمل نیز پیاده و به معنای واقعی کلمه خود را وقف خدمت به مردم کرد. این وقف یک بار خود را در جامه رزم و در خاکریزهای ۸ سال دفاع‌مقدس، یک بار در قامت کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده بم، یک بار به عنوان فرشته نجات مردم سیل‌زده خوزستان و یک بار در قالب فرمانده رشید سپاه اسلام در جبهه مقاومت متبلور کرد و باعث شد ایشان از یک فرمانده نظامی صرف به یک مسؤول دردآشنا در میان مردم مبدل شود. 
برای شناخت سردار سلیمانی باید در مکتب ایشان تأمل کرد و دید چگونه این فرمانده ارشد جبهه مقاومت تا این حد از تاثیرگذاری در بین مردم کشور، منطقه و جهان دست یافت و تبدیل به ملی‌ترین و امتی‌ترین چهره کشور شد. 
رهبر معظم انقلاب اسلامی برخی از این شاخصه‌ها را که زمینه‌ساز افزایش ضریب نفوذ شهید حاج‌قاسم سلیمانی شد، اینگونه معرفی کرده‌اند:
- تربیت‌شده اسلام و مکتب حضرت امام خمینی و پایبند بـه انقـلاب و خط مبـارک و نورانـی امـام راحـل 
- تبلور داشته‌های فرهنگی، معنوی و انقلابی و ارزش‌های ملت 
- دارای شجاعت، روحیه‌ مقاومت و پایبندی و وفاداری کاملا صادقانه به عهدی که با پروردگار بسته بود.
- اهل معنویت، صدق، اخلاص و آخرت‌جویی 
- پروا نداشتن در راه خدا و انجام وظیفه و جهاد فی‌سبیل‌الله و «اخلاص و کار برای خدا»
- دارای روحیه‌ فداکاری و نوع‌دوستی 
- وفاداری به وظایف خود در قبال ملت ایران و امت اسلام 
- تلاش و کار خستگی‌ناپذیر و حیرت‌انگیز
- فرار از دیده شدن و تظاهر 
- و البته ذوب در انقلاب و ولایت بودن 
با تکیه بر این تعابیر می‌توان به این نکته دست یافت که جوهره مکتب حاج‌قاسم سلیمانی شکل گرفته از صدق و اخلاص است که می‌تواند خط‌مشی و چراغ راهی برای مدیران و مسؤولان کشور باشد. 
برادران و خواهران! امروز کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به مکتب حاج‌قاسم سلیمانی دارد. 
حاج‌قاسم برای خدمت‌رسانی به مردم از هیچ کوششی دریغ نداشت و این مهم باید برای همه مدیران از جمله نمایندگان مردم نیز فصل‌الخطاب باشد. 
خالص بودن، برای خدا کار کردن، تلاش برای دیده نشدن، در صحنه بودن، روحیه جهادی داشتن، با مردم و برای مردم بودن و حفظ وحدت، همدلی و انسجام، نیازهای امروز است تا در سایه آن نیازهای مردم شناسایی و راهکارهای لازم برای رفع آنها احصا شده و در نهایت عملیات خدمت‌رسانی به انجام رسد. 
مدیریت شهری اعم از نمایندگان شورای اسلامی شهر و مدیران شهری باید با تکیه بر مکتب حاج‌قاسم در راه خدمتگزاری به مردم گام بردارند. مردم دیرزمانی است چشم به راه وزیدن دوباره نسیم خدمت در شهر هستند. اگر ما به دنبال خدمت‌رسانی مناسب به مردم هستیم، باید از هر گونه حاشیه و تفرقه دوری کرده و با وحدت در مسیر یکپارچه خدمت حرکت کنیم. این یک وظیفه دینی و قانونی است که بر دوش ما گذاشته شده است و مردم با رأی اعتماد خود چشم‌انتظار تحول در شهر هستند. 
مردم به حاج‌قاسم سلیمانی عشق داشتند، چرا که وی از جنس خودشان و برای خودشان بود. شهید سلیمانی یک نقشه راه زنده برای همه مدیران و خدمتگزاران است و با تکیه بر آن باید امور را پیش برد و زمینه‌ساز آسایش بیشتر شهروندان شویم. 
در پایان به سفارش و وصیت حاج‌قاسم عزیزمان توجه کنیم که خطاب به سیاسیون کشور فرمودند:
نکته‌ای کوتاه خطاب به سیاسیون کشور دارم: 
عزیزان! هر رقابتی با هم می‌کنید و هر جدلی با هم دارید، اگر عمل شما و کلام شما یا مناظره‌های‌تان به نحوی تضعیف‌کننده دین و انقلاب بود، بدانید شما مغضوب نبی مکرم اسلام و شهدای این راه هستید؛ مرزها را تفکیک کنید. اگر می‌خواهید با هم باشید، شرط با هم بودن، توافق و بیان صریح حول اصول است. اصول، مطول و مفصل نیست. اصول عبارت از چند اصل مهم است.
  اول آنها، اعتقاد عملی به ولایت فقیه است؛ یعنی اینکه نصیحت او را بشنوید، با جان و دل به توصیه و تذکرات او به عنوان طبیب حقیقی شرعی و علمی عمل کنید. کسی که در جمهوری اسلامی می‌خواهد مسؤولیتی را احراز کند، شرط اساسی آن [این است که] اعتقاد حقیقی و عمل به ولایت فقیه داشته باشد. من نه می‌گویم ولایت تنوری و نه می‌گویم ولایت قانونی؛ هیچ‌یک از این دو، مشکل وحدت را حل نمی‌کند؛ ولایت قانونی، خاص عامه مردم اعم از مسلم و غیرمسلمان است اما ولایت عملی مخصوص مسؤولان است که می‌خواهند بار مهم کشور را بر دوش بگیرند، آن هم کشور اسلامی با این همه شهید. 
  اعتقاد حقیقی به جمهوری اسلامی و آنچه مبنای آن بوده است؛ از اخلاق و ارزش‌ها تا مسؤولیت‌ها؛ چه مسؤولیت در قبال ملت و چه در قبال اسلام. 
  به‌کارگیری افراد پاکدست و معتقد و خدمتگزار به ملت، نه افرادی که حتی اگر به میز یک دهستان هم برسند خاطره‌ خان‌های سابق را تداعی می‌کنند. 
  مقابله با فساد و دوری از فساد و تجملات را شیوه خود قرار دهند. 
  در دوره حکومت و حاکمیت خود در هر مسؤولیتی، احترام به مردم و خدمت به آنان را عبادت بدانند.
حاج‌قاسم عزیز! 
از روح بلند شما از اعماق دل تشکر می‌کنیم. برای بیش از 4 دهه فداکاری و ایثار و از خودگذشتگی. برای همه رشادت‌ها و مجاهدت‌هایی که بسیاری از آنها را ندیدیم و نمی‌دانیم. برای ما هم دعا کنید تا شهید باشیم و شهید شویم.
* عضو شورای شهر تهران

Page Generated in 0/0056 sec