printlogo


کد خبر: 242356تاریخ: 1400/10/13 00:00
در آیین آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن نورا مطرح شد
ایران از واردات واکسن بی نیاز می‌شود

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای نورا طی مراسمی با حضور سردار سلامی فرمانده سپاه و بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله آغاز شد. 
حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه بقیه‌الله در این مراسم گفت: واکسن نورا در فاز‌های بالینی خود ثابت کرده است با حدود ۹۰ درصد اثربخشی، می‌تواند برای مرحله سوم تزریق واکسن مقابله با کرونا استفاده شود. 
وی با بیان اینکه واکسن نورا یک واکسن نوترکیب است که در فاز اول مطالعات بالینی روی ۷۰ داوطلب و در مرحله دوم روی ۳۰۰ نفر تست شده است، افزود: در مرحله نخست تست انسانی، بی‌عارضه بودن واکسن نورا اثبات شده و ایمنی‌بخشی هم در مرحله دوم مورد ارزیابی قرار گرفته است، بنابراین تقریبا 10 هزار نفر در فاز سوم این واکسن را دریافت می‌کنند. 
ابوالقاسمی ادامه داد: امروز ۵۰ واکسن پروتئینی در مرحله تولید و اخذ مجوز جهت راه یافتن به بازار کشور‌ها هستند. واکسن نورا بعد از دریافت مجوزهای لازم در مدت یک ماه، به میزان ۵میلیون دوز در اختیار مردم قرار می‌گیرد. 
 
* وزیر بهداشت: نیازی به واردات واکسن نخواهیم داشت
وزیر بهداشت در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: واکسن «نورا» واکسن جدید و مبتنی بر پروتئین نوترکیب است. با بررسی‌هایی که در وزارت بهداشت به عمل آمده،‌ این واکسن یکی از بهترین واکسن‌ها خواهد بود؛ فکر می‌کنم واکسن «نورا» تا یک‌ ماه آینده وارد سبد واکسیناسیون خواهد شد. 
بهرام عین‌اللهی افزود: با توجه به وضعیتی که در زمینه تولید واکسن داریم فکر می‌کنم در آینده نیازی به واردات واکسن کرونا نداشته باشیم. 
وزیر بهداشت درباره کمبودهای دارویی نیز تصریح کرد: ارز کافی برای دارو در اختیار ما قرار گرفته است، قول می‌دهیم داروهای مورد نیاز مردم را به اندازه فراوان در اختیار مردم قرار دهیم. درباره داروهای اساسی کمبودی وجود ندارد و مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند، زیرا برخی مردم به دلیل نگرانی از کمبود احتمالی دارو، به مقدار زیادتر دارو را تهیه و در منزل ذخیره می‌کنند. 
عین‌اللهی تاکید کرد: مردم در زمینه دارو مراعات حال یکدیگر را بکنند؛ اگر کسی میزان زیادی دارو را در خانه‌اش نگهداری کند دارو به دیگر افراد نمی‌رسد. 
 
* مردم نگران کمبود یا گرانی دارو نباشند
وزیر بهداشت اظهار داشت: مردم نگران افزایش قیمت دارو نباشند. همان‌طور که درباره واکسن نشان دادیم کمبودی در کشور وجود ندارد و تاکنون 180 میلیون دوز واکسن تامین کرده‌ایم و ذخایر واکسن‌مان به حدی است که مردم دیگر نگرانی در این زمینه ندارند، درباره دارو نیز همین اتفاق خواهد افتاد. 
عین‌اللهی تصریح کرد: البته یکسری مشکلات از قبل وجود داشته است، مثلا از سال 97 گرانی دارو آغاز و از آن زمان 2500 قلم دارو گران شد. دنبال این هستیم که تولیدات داخلی را افزایش دهیم تا دارو ارزان‌تر شود. همچنین افزایش کیفیت داروهای داخلی را مدنظر داریم و طبیعی است که هر چه به سمت داروهای داخلی برویم می‌توانیم داروها را ارزان‌تر به مردم ارائه دهیم. 
وی افزود: برخی همکاران پزشک‌مان مردم را تشویق به استفاده از برندهای خارجی می‌کنند و طبیعی است که برند خارجی گران باشد. از مردم می‌خواهم به تولیدات داخلی اعتماد کنند و پزشکان نیز داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند را تجویز نکنند. 
 
* توزیع 20 هزار کیت تشخیص اُمیکرون در کشور
وزیر بهداشت درباره وضعیت اُمیکرون در کشور گفت: نزدیک به 20 روز از شیوع اُمیکرون گذشته است و ما در مدتی که اُمیکرون را در کشور شناسایی کرده‌ایم، تعداد زیادی مبتلا نداشته‌ایم و امیدواریم تعداد مبتلایان بیشتر نشود. 
وی ادامه داد: ما آمادگی کامل برای مقابله با اُمیکرون را داریم و 20 هزار کیت تشخیصی در کل کشور پخش کرده‌ایم. 
 
* تزریق دوز اول واکسن به 88 درصد جمعیت هدف
عین‌اللهی با بیان اینکه دوز اول واکسن کرونا به میزان 88 درصد در کشور تزریق شده است، تصریح کرد: 91 درصد جمعیت هدف تهران دوز اول و 78 درصد ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. وی در پاسخ به سوالی درباره علت کمبود آسترازنکا به عنوان دوز سوم واکسن کرونا بیان کرد: الان برخی کشورها با تزریق واکسن آسترازنکا افراد ورودی به کشورشان را می‌پذیرند اما از لحاظ اثرگذاری تفاوتی میان آسترازنکا و واکسن‌های دیگر نیست و سازمان جهانی بهداشت نباید اجازه دهد این تبعیض ایجاد شود. 
وزیر بهداشت ادامه داد: ما به دنبال تأیید واکسن‌های خود هستیم و «برکت» مراحل اصلی را طی کرده است. 
گفتنی است در این آیین، سردار سلامی واکسن ایرانی «نورا» را به عنوان نخستین فرد شرکت‌کننده در کارآزمایی بالینی تزریق کرد.
 
***
2657 بیمار مبتلا به «کووید -19» در بخش مراقبت‌های ویژه
عبور آمار  واکسن‌های تزریقی از مرز 120 میلیون دوز
وزارت بهداشت اعلام کرد هزار و 510 بیمار جدید مبتلا به کرونا در 24 ساعت گذشته شناسایی شدند. همچنین در این مدت 41 نفر از مبتلایان جان خود را از دست دادند. مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، طی 24 ساعت منتهی به ۱۲ دی‌ماه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یکهزار و ۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۲۹۴ نفر از آنها بستری شدند، بنابراین مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۶ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۹۱۳ نفر رسید. همچنین با جان باختن 41 نفر، مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۶۸۰ نفر رسیده است. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۴۰ هزار و ۸۹۷ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
از سویی ۲ هزار و ۶۵۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت نظر هستند.  همچنین تاکنون ۴۲ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۲۴۹ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. مطابق آمار این مرکز، تا دیروز ۵۹ میلیون و ۸۶۹ هزار و ۵۵۲ نفر دوز اول، ۵۲ میلیون و ۴۲ هزار و ۷۲۱ نفر دوز دوم و ۸ میلیون و ۹۱ هزار و ۱۶۴ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۲۰ میلیون و ۳ هزار و ۴۳۷ دوز رسید. آمار تزریق واکسن کرونا در شبانه‌روز گذشته ۳۱۷ هزار و ۱۹۶ دوز بوده است. 
 
* شناسایی موارد ابتلا به «اُمیکرون»
محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت مجموع موارد تایید شده اُمیکرون در کشور تا ۱۱ دی‌ماه را ۱۵۹ مورد اعلام کرد. 
هاشمی موارد مثبت شناسایی‌شده اُمیکرون در استان‌ها را به این شرح اعلام کرد: «تهران ۲۸، بوشهر ۳، هرمزگان ۴۵، مشهد ۳۵، مازندران ۹، بابل ۴، اصفهان ۹، زاهدان ۶، یزد ۸، تبریز ۳، شیراز ۲، قم ۳، اراک ۱، البرز ۱، ارومیه ۱، شهرکرد ۱ نفر». گفتنی است با توجه به عدم دسترسی بسیاری از مردم به تست تشخیص قطعی اُمیکرون در مراکز درمانی، احتمال می‌رود آمار ابتلا بیشتر از عددی باشد که توسط هاشمی اعلام شده است. 

***

معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد
توزیع کیت تشخیص «اُمیکرون» در مراکز  دانشگاهی 
معاون درمان وزارت بهداشت، چگونگی تشخیص مبتلایان به اُمیکرون در کشور را توضیح داد. 
سعید کریمی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران گفت: درباره تشخیص اُمیکرون، ابتدا فرد باید تست بدهد که مشخص شود مبتلا به بیماری کروناست یا خیر و سپس در موارد مثبت باید با کیت مخصوص نوع سویه را بررسی کنیم. اُمیکرون در خیلی موارد علائم ساده همچون سرماخوردگی دارد که ممکن است خود فرد به پزشک مراجعه نکند یا درصورت مراجعه ممکن است پس از معاینه نیازی به انجام آزمایشات بیشتر نباشد. 
به گزارش ایسنا، وی در ادامه اظهار کرد: کیت تشخیص اُمیکرون در قطب‌های دانشگاهی کشور توزیع شده است و در صورتی که پزشک به اُمیکرون شک کند و نمونه را ارسال کند، تست تشخیصی اُمیکرون انجام خواهد شد ولی اینکه بخواهیم برای همه مبتلایان از کیت تشخیص اُمیکرون استفاده کنیم علمی و منطقی نیست. ابتدا باید تست PCR از فرد گرفته شود و تست تشخیصی اُمیکرون در صورت لزوم در موارد مشکوک انجام شود. 
 
* آماده‌باش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اُمیکرون سرایت‌پذیری بالایی دارد، تصریح کرد: در کشورهای اروپایی و آمریکایی سویه اُمیکرون به‌سرعت منتشر شده است و ما به بیمارستان‌ها و مرکز درمانی اعلام آماده‌باش در این زمینه کرده‌ایم. مهم‌ترین نکته رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تزریق دوز سوم است. 
کریمی درباره تزریق واکسن کرونا به کودکان گفت: درباره تزریق واکسن به افراد زیر ١٢ سال بحث و بررسی‌هایی شده است ولی تصمیم قطعی هنوز نداریم. باید دانست که تصمیمات در ستاد ملی مقابله با کرونا باید مصوب و ابلاغ شود. 
 وی درباره ورود پکسلوید به پروتکل درمان کرونا در کشور اظهار داشت: این دارو هنوز در پروتکل درمان کرونا نیست، اگر حس کنیم نیاز به تجویز باشد تولید و توزیع را پیگیری خواهیم کرد. 

Page Generated in 0/0070 sec