printlogo


کد خبر: 242360تاریخ: 1400/10/13 00:00
اخبار

افزایش 200 واحدی شاخص بورس تهران
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز در یک روند نوسانی با افزایش 223 واحدی همراه شد. دیروز شاخص کل در پایان معاملات با رشد کم‌جان 223 واحد به رقم یک میلیون و 379 هزار و یک واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با 52 واحد افزایش به 363 هزار و 521 واحد رسید. همچنین ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 527 هزار میلیارد تومان رسید.
***
رئیس کل بانک مرکزی:
نقش دیپلماسی اقتصادی حاج‌قاسم با نقش نظامی ایشان برابر بود
رئیس کل بانک مرکزی گفت: نقش سردار شهید سلیمانی در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه بسیار موثر بود. علی صالح‌آبادی اظهار داشت: نگاه ویژه شهید سلیمانی به دپپلماسی اقتصادی در کنار موضوعات نظامی، امنیتی و سیاسی پررنگ بود. وی ادامه داد: مهم‌ترین اولویت سردار در مناسبت‌های اقتصادی و تجاری نگاه به همسایگان بود و با گشایشی که در توسعه این روابط انجام داده بود، ما می‌توانیم این تعاملات را ادامه دهیم. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به جسارت و شجاعت در تصمیم‌گیری سردار افزود: اگر مسؤولان اقتصادی ما این خصلت را سرلوحه خود قرار دهند، مطمئنا اتفاق‌های خوبی رقم خواهد خورد. وی افزود: عشق و خدمت به مردم در سردار مثال‌زدنی است و مردم این عشق را بخوبی درک کردند و در تشییع بی‌نظیر پیکر ایشان این علاقه عاشقانه ثابت شد. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: مسؤولان اگر خالصانه به مردم خدمت کنند و مردم را دوست داشته باشند، مردم هم قطعا تعامل خوبی با آنها خواهند داشت. صالح‌آبادی نگاه سردار سلیمانی به ظرفیت‌های داخلی را از دیگر مشخصات ایشان دانست و افزود: ما با ادامه راه سردار باید برای پیشرفت اقتصاد نگاه به داخل بویژه تکیه بر نیروهای جوان داشته باشیم. وی در پایان افزود: در وجود سردار فقط زیبایی قابل مشاهده بود و امید است همگان در راه مکتب ایشان قدم بردارند و این راه روشن را ادامه دهند.
***
سرانه مصرف برق خانگی ایران 6 برابر میانگین جهانی
با توجه به اینکه سرانه مصرف برق خانگی ایران 6 برابر میانگین جهانی است، مصوبه جدید هیات دولت در ارتباط با تعرفه‌گذاری برق می‌تواند زمینه بهینه‌سازی انرژی را مهیا کرده و وضعیت کشور را در بخش شاخص‌های شدت انرژی و سرانه مصرف برق خانگی بهبود بخشد. شاخص شدت مصرف انرژی تنها شاخصی است که می‌تواند شرایط نابسامان اسراف انرژی در کشور را به وضوح مشخص کند. این شاخص بیان می‌کند برای تولید یک واحد تولید ناخالص داخلی باید چه میزان انرژی مصرف کرد. در همین رابطه توجه به آمار جهانی شدت انرژی مشخص می‌کند ایران وضعیت بسیار نامطلوبی در حوزه شاخص شدت انرژی دارد. 
برای مثال به استناد به‌روزترین اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی، شاخص شدت انرژی در ایران معادل 8مگاژول بر دلار برآورد می‌شود، در حالی که این شاخص در کشور توسعه‌یافته‌ای نظیر آلمان کمتر از نصف است. به عبارت دیگر تولید هر دلار کالا و خدمات در ایران 2 برابر تولید همان ارزش در آلمان انرژی مصرف می‌کند. البته مقایسه سرانه مصرف برق کل میان کشورهای متفاوت با توجه به تفاوت موقعیت جغرافیایی نمی‌تواند تصویر دقیقی از این مساله بدهد. به عنوان مثال قرارگیری صددرصد جمعیت کشور قطر در موقعیت آب و هوایی حاشیه خلیج‌فارس، زمینه افزایش مصرف برق در حوزه تامین سرمایش را ایجاد می‌کند. بر این اساس مقایسه میزان مصرف برق کل در این کشور با مصرف برق کل ایران با موقعیت‌های آب و هوایی گوناگون اساسا نمی‌‌تواند مقایسه صحیحی تلقی شود. از سوی دیگر برق تنها حامل انرژی در بخش خانگی در بسیاری از کشورهای جهان تلقی شده و حامل‌های دیگر انرژی نظیر گاز در خانه‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بر این اساس، طبیعی است که میزان سرانه مصرف برق در این کشورها از سرانه مصرف برق در ایران فراتر باشد، زیرا در ایران علاوه بر مصرف برق، گاز نیز در جهت تامین انرژی گرمایش و پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از همین رو سرانه مصرف برق خانگی با احتساب تامین سرمایش، روشنایی و تامین برق لوازم خانگی می‌تواند تصویر دقیق‌تری از میزان مصرف برق توسط هر ایرانی و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان ارائه دهد تا بدین وسیله میزان اسراف برق توسط پرمصرف‌های عمدتا ثروتمند به وضوح بیشتری مشخص شد. بر همین اساس، مطابق آخرین آمار ارائه‌شده تحت عنوان ترازنامه انرژی، سرانه مصرف برق خانگی در ایران معادل 1058 کیلووات ساعت برای هر نفر برآورد می‌شود. این در حالی ا‌ست که متوسط جهانی این آمار معادل 182 کیلووات ساعت است. به عبارت دیگر میزان سرانه مصرف برق خانگی در ایران 6 برابر متوسط جهانی و 7 برابر سرانه مصرف برق هر نفر در کشوری نظیر ترکیه است. 
***
قدرت خرید مردم با اصلاح فرآیند تخصیص ارز ترجیحی بیشتر می‌شود
کارشناس اقتصاد گفت: این شائبه که با اصلاح فرآیند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی گرانی و تورم سرسام‌آوری ایجاد می‌شود، صحیح نیست، زیرا حذف ارز ترجیحی برای ثبات در سیاست‌های پولی الزامی است و مانع ایجاد رانت می‌شود. ساسان شاه‌ویسی با انتقاد از روش اختصاص ارز ترجیحی گفت: دولت با مدیریت ضعیف نتوانست کالا با دلار 4200 تومانی را به دست مصرف‌کننده برساند و مردم تاوان این ضعف و فساد ایجاد شده در چرخه واردات تا توزیع را پرداخت کردند. قطعا تغییرات نرخ ارز، افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد. اصرار بر نرخ پایین ارز نه تنها موجب رانت و افزایش فساد شده است، بلکه نرخ موثر تورم وارده بر قدرت خرید خانوار بیش از دوره قبل فزونی گرفته است. وی درباره مضرات اجرای ناقص سیاست ارز ترجیحی گفت: بی‌ثباتی در اجرای این سیاست، بخشی از طرح تحول اقتصادی را متوقف کرد و رقابت در بازار را به چالش کشید. همچنین قدرت رقابتی تولید ملی و صادراتی را با مشکل رو‌به‌رو کرده است. 

Page Generated in 0/0061 sec