printlogo


کد خبر: 242369تاریخ: 1400/10/14 00:00
کارگردان «پاییز پنجاه سالگی»:
به دنبال ساخت مستندی متفاوت برای حاج‌قاسم بودم

کارگردان «پاییز پنجاه سالگی» می‌گوید اشرار منطقه جنوب شرق کشور در دوره فرماندهی حاج‌قاسم سلیمانی در این منطقه کاملا تغییر کردند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، محسن اسلام‌زاده، کارگردان مستند «پاییز پنجاه سالگی» درباره ساخت این اثر گفت: یکی از مهم‌ترین دوره‌هایی که می‌توان درباره‌اش مستند ساخت، دوران پس از پایان جنگ تحمیلی است. در آن برهه، حاج‌قاسم علاوه بر اینکه فرمانده سپاه ثارالله بود، در قرارگاه قدس هم فرماندهی می‌کرد که شامل محدوده امنیتی سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان، شرق‌ هرمزگان و بخشی از جنوب ‌خراسان بوده است. 
وی افزود: اعتقاد دارم کسانی که در سیستان‌وبلوچستان و جنوب شرق خدمت کرده باشند، در جهان اسلام موفق‌تر خواهند بود چون سیستان‌وبلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و وجود مرزها و اقوام مختلف و مدل برقراری امنیت، منطقه خاصی به شمار می‌آید. به همین دلیل دوران خدمت حاج‌قاسم در آن منطقه بعدها توانست به وی کمک کند. 
کارگردان مستند «آقای دادستان» گفت: من به دنبال ساخت کار متفاوتی برای حاج‌قاسم بودم و به همین دلیل عجله‌ای برای تولید آن نداشتم. ابتدا، ایده‌هایم را مشخص کردم. در مسیر پیش‌تولید جذب بچه‌های کرمان شدم و آرشیو مناسبی درباره حاج‌قاسم پیدا کردم. در ادامه دنبال روایت قصه از زبان کسی بودم که در دوران جنگ، در سیستان‌وبلوچستان و در سوریه با حاج‌قاسم بوده باشد. 
وی افزود: برای تحقق هدفی که داشتم، جست‌وجوی بسیاری کردم تا به شهید محمد جمالی رسیدم. او همان فردی بود که من برای روایت قصه‌ام به او نیاز داشتم. وی در دوران جنگ و در کرمان و جنوب‌شرق با حاج‌قاسم بود و بعدها در سوریه باز هم با حاج‌قاسم همراه شد تا در نهایت به شهادت رسید. 
اسلام‌زاده درباره ساختار فیلمش توضیح داد: جدا از تصاویر آرشیوی نابی که از شهید سلیمانی و شهید جمالی داریم، نریشن مستند را به زبان کرمانی و از نگاه شهید جمالی بیان می‌کنیم. من در منطقه جنوب شرق به دنبال تحقیقات برای خرده‌روایت‌هایی بودم تا مواد روزشمار و سال‌شمار مستند را فراهم کنم. از میان انواع روایت‌هایی که شنیدم و آدم‌هایی که در این مسیر پیدا کردم، مستند شکل گرفت تا سرانجام به آن چیزی که می‌خواستم، رسیدم. 
کارگردان «تنها میان طالبان» با تاکید بر اهمیت کیفی‌سازی آثار مستند، به شرایط ساخت فیلم مستند شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم باید اثری ساخته شود که بعدها بتوان از آن به عنوان فیلمی قابل ارزش یاد کرد. به همین دلیل برای ساخت این مستند سعی کردم با طرح و برنامه پیش بروم و الحمد الله اتفاق خوبی افتاده است، چون از جنبه‌های مختلف برای معرفی شخصیت شهید سلیمانی اقدام کردم. یعنی جدا از دوستان و همراهان حاج‌قاسم، با توابین آن منطقه که قبلا شرارت می‌کردند، ملاقات کردم و بعد از ۳۰ سال دیدم که رفتار مناسب حاج‌قاسم باعث چه تغییر مثبتی در زندگی آنها شده است. البته کسانی هم بودند که حاج‌قاسم به آنها پناه داده بود ولی بعدها به حاج‌قاسم بدعهدی کرده و به سزای عمل‌شان نیز رسیدند.

Page Generated in 0/0057 sec