printlogo


کد خبر: 242398تاریخ: 1400/10/14 00:00
اخبار

طرح جدید برای اصلاح واگذاری شرکت‌های دولتی
رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه در دولت سیزدهم طرحی پیشنهادی برای آینده شرکت‌های بورسی و نیز شرکت‌های زیان‌ده غیربورسی در نظر گرفته‌ شده است، گفت: از این طریق تدابیر لازم را برای رفع معضلات موجود و نیز بهبود وضعیت آنها اتخاذ می‌کنیم و آنها را به مرحله اجرا خواهیم رساند.  حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی به آخرین اقدامات انجام شده در راستای خصوصی‌سازی اشاره کرد و افزود: تاکنون فعالیت زیادی برای تغییر وضعیت خصوصی‌سازی انجام نشده و بیشتر عملکرد و اقدامات خود را برای پروژه‌ای جدید گذاشته‌ایم که در دستور کار دولت است.  وی اظهار داشت: در ۳ ماه گذشته پروژه‌ای را برای سازمان خصوصی‌سازی تهیه کرده‌ و از طریق آن به آسیب‌شناسی این سازمان در ۲۰ سال گذشته پرداخته‌ایم. قربان‌زاده خاطرنشان کرد: برنامه مدنظر، پروژه‌ای برای آینده است که می‌توان از طریق آن مشکلاتی را که این سازمان در گذشته با آن روبه‌رو بوده است برطرف کرد. رئیس سازمان خصوصی سازی به جزئیات سند تحول دولت در حوزه خصوصی‌سازی اشاره کرد و افزود: این پروژه در ستاد اقتصادی دولت ارائه و بر اساس آن نظرات اعضای این ستاد اتخاذ شده است که به دنبال آن مشکلات حاکم بر این سازمان بررسی و مورد اصلاح قرار گرفته است. وی با تاکید بر اینکه طرح پیشنهادی برای آینده شرکت‌های بورسی و نیز شرکت‌های زیان‌ده غیربورسی در نظر گرفته‌ شده است، گفت: از این طریق تدابیر لازم را برای رفع معضلات موجود و نیز بهبود وضعیت آنها اتخاذ می‌کنیم و آنها را به مرحله اجرا خواهیم رساند. قربان‌زاده خاطرنشان‌کرد: در سازمان خصوصی‌سازی با شعاری مبنی بر اینکه مالکیت، پاداشی برای مدیریت بهره‌وری است، همراه هستیم که امیدواریم هر چه زودتر این شعار را به مرحله تحقق نزدیک‌تر کنیم. رئیس سازمان خصوصی‌سازی  گفت: اعلام برنامه‌های پیشنهادی در ستاد اقتصادی دولت نشان‌دهنده افزایش اهمیت خصوصی‌سازی برای دولت سیزدهم نسبت به گذشته است. 
***
چرا خودروهای ناقص تکمیل و راهی بازار نمی‌شود؟
دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه در حال حاضر بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: مجوز افزایش قیمت‌ها فقط توانست بخشی از زیان خودروسازان را جبران کند. احمد نعمت‌بخش درباره دلایل روند کند تکمیل خودروهای ناقص در شرکت‌های خودروسازی، گفت: مجوز افزایش قیمت‌ها فقط توانست بخشی از زیان خودروسازان را جبران کند اما باید این نکته را مدنظر قرار دهید که همچنان صنعت خودرو با تحریم روبه‌رو است و همین امر تامین قطعات الکترونیکی را برای واحدهای تولیدی سخت کرده است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بدهی خودروسازان به قطعه‌‌سازان حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان است، افزود: چندین بار درخواست کرده‌ایم 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار صنعت خودروسازی قرار بگیرد که آنها بتوانند بخشی از بدهی خود را به قطعه‌سازان پرداخت کنند اما متاسفانه هنوز این موضوع مورد موافقت قرار نگرفته است. دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: بر اساس آمار حدود 150 هزار خودروی ناقص کف کارخانه‌های خودروسازان قرار دارد که آنها در تلاش برای تکمیل این خودرو‌ها هستند ولی کمبود نقدینگی و مشکلات حمل‌و‌نقل بین‌المللی و مشکلات نقل و انتقال پول عاملی شده تا روند تکمیل خودروهای ناقص با زمان بیشتری روبه‌رو شود. 
***
ضرورت تغییر فرمول قیمت سوخت پتروشیمی‌ها
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: باید پیگیری کنیم فرمول محاسبه نرخ سوخت توسط وزارت نفت به نحوی اصلاح شود که فاصله قیمتی زیادی با کشورهای رقیب تولید‌کننده گاز وجود نداشته باشد؛ در این صورت می‌توانیم بگوییم قیمت‌گذاری منطقی انجام شده است. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه هدف از برنامه‌های این‌چنینی آن است که چالش‌های صنایع شنیده و با همفکری طرفین تصمیماتی اتخاذ شود که در نهایت به نفع سرمایه‌گذاری در کشور و مردم باشد، اظهار داشت: یکی از رسالت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار بحث شفاف‌سازی صنایع پذیرفته شده و حاضر در بورس است. عشقی با بیان اینکه در چند ماه اخیر چندین مشکل در رابطه با پتروشیمی‌ها رخ داد اما جای هیچ نگرانی نیست، تشریح کرد: نخستین موضوع در رابطه با حواشی پیرامون بودجه سال ۱۴۰۱ و افزایش قیمت سوخت پتروشیمی‌ها بود که تغییر محسوسی لحاظ شده بود. وی افزود: محاسبات ما حاکی از آن بود که در صورت اجرایی شدن متن لایحه بالغ بر ۳۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه در سال آینده به صنعت تحمیل می‌شد که نسبت به هزینه ۸۵ هزار میلیارد تومانی کنونی بسیار بالاتر است. عشقی اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده در نهایت هزینه سوخت پتروشیمی‌ها تغییر اندکی یافت. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: البته مشکل مهمی که در این رابطه وجود دارد مربوط به فرمول قیمت خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها و صنایع است، این فرمول قریب به ۵ سال مشکلی نداشت اما هم‌اکنون به دلیل مسائل سیاسی و منطقه‌ای که بین روسیه و اتحادیه اروپایی شکل گرفته و باعث افزایش ۶ برابری قیمت گاز در اتحادیه اروپایی شده، برای نخستین‌بار نرخ گاز کشورمان از کل دنیا به غیر از اروپا بیشتر شده است. وی افزود: باید پیگیری کنیم فرمول توسط وزارت نفت به نحوی اصلاح شود که فاصله قیمتی زیادی با کشورهای رقیب تولید‌کننده گاز وجود نداشته باشد؛ در این صورت می‌توانیم بگوییم قیمت‌گذاری منطقی انجام شده است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مطرح می‌شود حاشیه سود پتروشیمی‌ها زیاد است، البته همین موضوع را درباره صنایع فلزی هم بیان می‌کنند؛ مساله اینجاست که این سود در نهایت تبدیل به سرمایه‌گذاری در صنعت می‌شود؛ اگر سرمایه‌گذاری نکنیم صنعت مستهلک می‌شود. وی در پایان افزود: دلیل کم بودن استهلاک صنایع ما سرمایه‌گذاری‌های انجام شده است و به همین دلیل حاشیه سود تعدیل شده است. 

Page Generated in 0/0060 sec