printlogo


کد خبر: 242403تاریخ: 1400/10/14 00:00
اخبار

رئیس قوه قضائیه: 
پرونده ترور شهید سلیمانی باید با جدیت دنبال شود
رئیس قوه قضائیه روز گذشته در نشست شورای عالی دستگاه قضایی با تصریح بر اینکه آمریکایی‌های جنایتکار با به شهادت رساندن سردار سلیمانی، مرد حاضر در صف اول مبارزه با تروریست‌ها را ترور کردند، گفت: به فضل پروردگار تقاص حاج‌قاسم و همرزمانش از آمریکایی‌های جنایتکار گرفته خواهد شد و آنها دیگر خواب راحت نخواهند داشت و در هر جا باید دل‌های‌شان بلرزد که نیرو‌های مقاومت سراغ‌شان خواهند آمد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای گفت: دولت، قوه ‌قضائیه و وزارت امور خارجه باید از همه ظرفیت‌های قانونی و حقوقی برای تعقیب جنایتکارانی که مبادرت به ترور حاج‌قاسم و همرزمانش کردند استفاده کنند و در دادگاه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و همچنین دادگاه‌های داخلی عاملان و آمران این جنایت را تعقیب کنند. رئیس قوه ‌قضائیه افزود: در راستای رسیدگی به پرونده ترور سردار سلیمانی و همرزمانش پرونده‌های کیفری و حقوقی تشکیل شده و با مسؤولان قضایی کشور عراق نیز نشست‌هایی برگزار شده است؛ علی‌ایحال باید امر پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی با جدیت دنبال شود. رئیس قوه‌ قضائیه همچنین در نشست شورای عالی قوه ‌قضائیه به دادستان کل کشور مأموریت داد با همکاری سازمان زندان‌ها و شورای حل اختلاف حداکثر تا پایان سال جاری نسبت به تعیین تکلیف محکومان قدیمی پرونده‌های قصاص که در مواردی حتی بیش از ۳ دهه هست در زندان به سر می‌برند اقدام کند. رئیس قوه‌ قضائیه بر استفاده حداکثری از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام برای گذشت اولیای دم از تقاضای قصاص تاکید کرد و گفت: قصاص هر یک نفر در جامعه، مشکلات بسیاری را برای آینده فرزندان و خانواده او به وجود می‌آورد. اژه‌ای تصریح کرد: درباره محکومان قصاص قدیمی که در زندان هستند اما اولیای دم نه حکم را اجرا می‌کنند و نه رضایت می‌دهند چنانچه اولیای دم عذر موجهی ندارند، ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی تکلیف را روشن کرده و امکان اخذ تضمین مناسب و آزاد کردن این نوع زندانیان محکوم به قصاص فراهم است؛ البته تشخیص تضمین مناسب با قاضی است. رئیس عدلیه با اشاره به اهمیت گذشت و بخشش و در عین حال حق اولیای دم برای قصاص گفت: شورای حل اختلاف در این باره باید جدی‌تر وارد عمل شود، سوابقی از افراد محکوم به قصاص در معاونت اول قوه‌ قضائیه گردآوری شده است که دادستان کل کشور و شورای حل اختلاف با دریافت این سوابق و تکمیل آنها تا پایان سال نسبت به تعیین تکلیف افرادی که در پرونده‌های قتل عمد محکومیت قصاص دارند، مبادرت کند. رئیس دستگاه قضا در ادامه بر ضرورت توجه به ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی ناظر بر مواردی که محکوم به قصاص، در زندان است و صاحب حق قصاص، بدون عذر موجه یا به علت ناتوانی در پرداخت فاضل دیه، مرتکب را در وضعیت نامعین رها می‌کند، اشاره کرد. 
***
تماس تلفنی نخست وزیر ارمنستان با رئیس‌جمهور
توسعه همکاری‌های تهران و ایروان به نفع اقتصاد منطقه است
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی دیروز در تماس تلفنی «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، ارتباط و گفت‌وگوهای مستمر ۲ کشور در سطوح مختلف بین همسایگان را ضروری دانست و گفت: حساسیت شرایط منطقه قفقاز اقتضا می‌کند کشورهای منطقه به طور منظم موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند. رئیس‌‌جمهور خاطرنشان کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمامیت ارضی و حق حاکمیت کشورهاست. تهران در این چارچوب از حق حاکمیت ارمنستان بر همه خاک و راه‌های مواصلاتی عبوری از آن کشور حمایت می‌کند. رئیسی با تاکید بر آمادگی ایران برای افزایش فعالیت‌های تجاری در ارمنستان اظهار داشت: سطح تبادلات اقتصادی ۲ کشور کمتر از ظرفیت‌های موجود بوده و لازم است کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی فعال‌تر شده و گام‌های بلندی در مسیر تامین منافع ۲ کشور بردارد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه تهران از پیشرفت در روند مذاکرات جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان استقبال می‌کند، گفت: امیدواریم دیگر مسائل موجود بین ۲ کشور نیز در چارچوب اصول و حقوق بین‌الملل و به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل شود و شاهد صلح، ثبات و امنیت بیشتر در منطقه باشیم. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از برطرف شدن انسداد در جاده‌های مواصلاتی حمایت می‌کنیم. «نیکول پاشینیان» نخست‌‌وزیر ارمنستان نیز بر اراده این کشور در توسعه همه‌جانبه روابط با ایران تاکید کرد و گفت: مصمم هستیم مناسبات و تعاملات اقتصادی با ایران را در تمام زمینه‌ها افزایش داده و کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را فعال‌تر از گذشته کنیم. نیکول پاشینیان با ابراز رضایت از فعالیت شرکت‌های ایرانی در کشورش اظهار داشت: پروژه‌های زیادی برای فعالیت شرکت‌های ایرانی در ارمنستان وجود دارد و از حضور بیشتر این شرکت‌ها در اجرای پروژه‌های زیربنایی استقبال می‌کنیم. 
***
معاون هماهنگ‌کننده ارتش: 
درخواست‌هایی برای بودجه حوزه دفاعی داریم
معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: درخواست‌هایی در زمینه بودجه حوزه دفاعی و تقویت بنیه دفاعی داریم که با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس عنوان خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در توضیح دستاوردهای تولید داخلی در حوزه نیروی دریایی، گفت: هفته گذشته از نخستین موتور دریایی بومی ایران ‌با قدرت ۳۶۰۰ اسب بخار و با نام مکران ‌در پایگاه هفتم آذر نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد. وی یادآور شد: تولیدات داخلی در این حوزه ادامه خواهد داشت؛ چراکه ما برای تامین نیاز‌های خود باید ضمن تولید، روی بهینه‌سازی این تولیدات کار کنیم. پیشران‌ها باید بهینه شوند، زیرا نیاز داخل درباره پیشران‌ها باید از همین راه تامین شود. معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: ما درخواست‌هایی در زمینه بودجه حوزه دفاعی و تقویت بنیه دفاعی داریم که با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس عنوان خواهیم کرد. 

Page Generated in 0/0061 sec