printlogo


کد خبر: 242411تاریخ: 1400/10/15 00:00
نسخه دیجیتالی موسیقی «به وقت شام» به یاد حاج‌قاسم منتشر شد

نسخه دیجیتالی موسیقی متن فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و آهنگسازی کارن همایونفر همزمان با سالروز شهادت سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی در قالب یک آلبوم موسیقایی منتشر شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، «مقدمه»، «به وقت شام»، «آسمانی»، «آواز اسرا»، «ناگهان غربت»، «انتحاری»، «پدر، پسر»، «نبرد»، «آشیانه»، «فرودگاه»، «آماده برای پرواز»، «دلتنگی»، «هجوم»، «باند فرودگاه»، «اطلاعات»، «مسلخ عشق»، «لبه خطر»، «نجات یافته»، «قربانیان»، «شهر سوخته»، «ویرانی» و «تاریخ رنج» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند. 
احسان بیرقدار، دستیار آهنگساز، همایون رحیمیان، علی جعفری‌پویان، نیما زاهدی، بردیا کیارس، میثم مروستی، میلاد عالمی، تینا جامه‌گرمی، امین غفاری و پریسا پیرزاده نوازندگان ویولن، میثم مروستی، سهراب برهمندی و علی جعفری‌پویان نوازندگان ویولا، آتنا اشتیاقی و نگار نوراد نوازندگان ویولنسل، آرین قیطاسی نوازنده ابوا، حسن فراهانی نوازنده ترومپت و فلوگل هورن، علی پژوهشگر نوازنده عود، علی عابدی نوازنده فلوت و نی عربی، کارن همایون‌فر نوازنده پیانو، بهنام بحر‌آبادی، احسان بیرقدار، علیرضا توکلیان و محمد راد گروه کُر، احسان بیرقدار دیجتیال لی اوت، صادق نوری، حامی حقیقی صدابردار و کریس گراهان صدابردار گروه اجرایی آلبوم را تشکیل می‌دهند. کارن همایونفر اردیبهشت‌ماه ۹۷ در مراسم رونمایی از نسخه فیزیکی آلبوم موسیقی فیلم «به وقت شام» بود که به تفاوت‌های آهنگسازی فیلم‌های حاتمی‌کیا در حوزه سینمای مقاومت اشاره کرد و گفته بود: ایستادن کنار حاتمی‌کیا یک افتخار است که البته این حرف را در جشنواره فجر گفتم و همه جا هم خواهم گفت. بیش از ۱۰۰ اثر موسیقی ساخته‌ام اما هیچ‌کدام سخت‌تر از ساخت موسیقی «به وقت شام» نبود، از این رو سعی کردم با روح و قلبم آن را تولید کنم. 
وی با اشاره به اینکه در «به وقت شام» موسیقی بخوبی روی فیلم نشست، توضیح داد: ماه‌ها روی موسیقی این اثر کار کردیم و در طول کار خیلی چیزها را حذف و خیلی چیزها را اضافه کردیم و اتودهای زیادی زدیم. ما درباره اثری صحبت می‌کنیم که بسیار فیلم سختی بود و کوچک‌ترین گاف فیلم را به یک مرز دیگر می‌برد. برای مثال صحنه‌ای در این فیلم وجود دارد که یک مدافع حرم و پسر یک داعشی با نام ابوخالد از هواپیما به پایین پرت می‌شوند. در آن صحنه پدر ابوخالد هم حضور داشت که به یکدیگر در لحظه پرت شدن نگاه می‌کردند. نگاه آنها پدر و پسری بود، بنابراین ما به این فکر می‌کردیم که موسیقی چه موضعی باید بگیرد؟ آیا باید با مدافع حرم شهید شده همراهی می‌کرد یا با آن پدر و پسر؟ بنابراین ما مجبور بودیم کارهای مختلفی کنیم و روی فیلم بگذاریم تا ببینیم چه تاثیری می‌گذارد. درنهایت به این نتیجه رسیدیم به همین صورت که در فیلم می‌شنوید، کار کنیم که به نظر من جای موسیقی و نحوه آن درست است. 
همچنین ابراهیم حاتمی‌کیا که در مراسم رونمایی از آلبوم «به وقت شام» حضور داشت خطاب به حاضران در برنامه گفت: وقتی این موسیقی در سالن پخش شد اشک من هم سرازیر شد و این یعنی موسیقی فیلم کار خودش را انجام داده است. من فیلمسازی هستم که در همه امور مربوط به سینما مسلطم اما موسیقی فیلم تنها بخشی است که در آن هیچ کاری از دستم برنمی‌آید. در موسیقی فیلم «به وقت شام» هم همین شرایط را داشتم اما کنار کارن همایونفر نشستم و حالم درباره فیلم را روایت کردم. اگر چه بسیار نگران بودم و در مقاطعی هم موسیقی‌ها را ساده قبول نکردم اما وقتی در نهایت موسیقی متن فیلم را شنیدم، دیدم اتفاق افتاده است. دیدم و شنیدم که این موسیقی احوال دوران ما است و فکر می‌کنم پژواک این موسیقی از خود فیلم «به وقت شام» جلوتر می‌رود. 
کارن همایونفر ۵۳ ساله در کارنامه فعالیت‌های خود آهنگسازی بیش از ۱۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی را انجام داده که در این چارچوب نیز موفق به دریافت ۳ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های «به‌وقت شام – ۱۳۹۶» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «جرم – ۱۳۸۹» به کارگردانی مسعود کیمیایی و «زادبوم – ۱۳۸۷» به کارگردانی ابوالحسن داوودی شده است. 

Page Generated in 0/0058 sec