printlogo


کد خبر: 242416تاریخ: 1400/10/15 00:00
سخنان شامگاه دوشنبه دبیرکل حزب‌الله لبنان با واکنش‌های متعدد مقامات و رسانه‌های لبنانی مواجه شد
آتش نصرالله در خرمن سعودی و آمریکا

دبیرکل حزب‌الله لبنان شامگاه دوشنبه در دومین سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس شهید سازمان حشدالشعبی سخنرانی کرد. سیدحسن نصرالله در آغاز سخنرانی خود با تسلیت ایام فاطمیه و تبریک سال نو میلادی به مسیحیان، شهادت شهیدان سلیمانی و المهندس را به همه مسلمانان جهان تبریک و تسلیت گفت. وی با اشاره به مسائل داخلی لبنان گفت: ماهیت این سخنرانی، درباره اوضاع داخلی لبنان نخواهد بود، زیرا این مسائل، به بررسی و سخنرانی بیشتری نیاز دارد... ما به همپیمانان، دوستان و روابط‌مان بسیار اهتمام داریم... حاضر به توافق با «التیار الوطنی الحر» هستیم. وی در بخش پایانی سخنان خود نیز انتقادات جدی را متوجه شاه سعودی و سیاست‌های خصمانه عربستان علیه لبنان کرد. 
 
* اهم سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان
طی ۲ سال گذشته، جنگ‌های بزرگی مانند شمشیر قدس درگرفت که بیانگر تداوم شیوه ۲ شهید است. جنگ یمن نیز به همین منوال است. 
 ملت‌ها و کشورها باید موضع ثابتی در قبال قاتل و شهید اتخاذ کنند، عراق هم باید در این زمینه موضع‌گیری کند. 
آمریکا منابع عراق را غارت می‌کند و بدترین شکنجه را علیه مردان و زنان انجام می‌دهد. 
 آمریکا داعش را به وجود آورد تا بار دیگر به این بهانه ارتش خود را به عراق بازگرداند، لذا مسؤول تمام جنایاتی که داعش انجام می‌دهد، آمریکاست. 
اما شهید یعنی حاج‌قاسم؛ کسی که در برابر این اشغالگری آمریکا ایستاد و در تأسیس گروه‌های مقاومت عراق سهیم بود. 
زمانی که داعش به عراق بازگشت، [شهید سلیمانی] نخستین کسی بود که در کنار ملت عراق ایستاد تا از آنان دفاع کند. 
ابومهدی المهندس نخستین کسی بود که به دعوت مرجعیت لبیک گفت. این افراد برای سال‌ها در خطوط مقدم و سنگرها حضور داشتند. 
این همان شهیدی است که عراق را حفظ کرد و اگر عراق امروز امنیت و ثبات دارد، به برکت این شهداست. 
 
* تفاوت بین آمریکا و ایران
بین آمریکا که عراق را نابود کرد و داعش را ساخت، با جمهوری اسلامی ایران که از عراق حمایت و پشتیبانی کرد، تفاوت نیست؟ 
برخی وانمود می‌کنند آمریکا، دوست است و ایران دشمن؛ این، فاجعه فکری، بصیرتی، آگاهی، اخلاقی و انسانیت است. این مسائل را از سفارت آمریکا و ارتش‌های اینترنتی می‌شنویم.
 
* اعتراف ولیعهد وقت سعودی
نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد پیشین عربستان سعودی در یک نشست عمومی گفت برای عملیات انتحاری به عراق رفتند. وزارت کشور عراق نیز گفت عربستان هزاران انتحاری را به عراق فرستاد. داعش برخاسته از تفکر سعودی است.
آمریکا مسؤول تمام جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه و فلسطین بوده و مسؤول تمام جنایات این رژیم در لبنان است. 
۲ میلیون انسان در نوار غزه محاصره هستند ولی همه کشورها سکوت کرده‌اند. برخی [عرب‌ها] می‌روند و با صهیونیست‌ها روابط خود را عادی می‌کنند. 
در سوریه، واشنگتن پایگاه التنف را به عنوان پادگانی برای داعش قرار داده است تا دمشق را تهدید کند. 
چه کسی پشت این است؟ فلان کشور خلیجی یا فلان کشور آسیایی یا داعش یا النصره؟ به اعتراف مسؤولان عربی از جمله حمد بن جاسم که نخست‌وزیر سابق قطر است، خودش در تلویزیون گفت سفیر وقت آمریکا در سوریه که در ترکیه بود، پول می‌داد و نقش [عوامل بحران در سوریه] را توزیع می‌کرد. 
در یمن هم وضعیت همین است. در جنگ یمن نیز آمریکا عامل است و عربستان فقط مجری است. عربستان آلت دست آمریکا در جنگ علیه یمن است. 
در افغانستان هم قاتل آمریکاست. آمریکا ده‌ها هزار عراقی و افغانستانی را کشته است. 
در مقابل همه اینها،‌ حاج‌قاسم بود. او بود که معادلات را تغییر داد. در نتیجه، حادثه ترور که ۲ سال پیش در چنین روزی رخ داد، مرحله‌ای جدید از درک نبرد با دشمن اصلی ایجاد کرد. 
امروز آمریکایی‌ها می‌گویند عملیات رزمی خود را در عراق به پایان رسانده‌اند و می‌گویند نظامیان آمریکا از عراق خارج شده‌اند و آنچه باقی مانده، شماری از نیروهای فنی‌ و مستشاران هستند... باقی ماندن آمریکا [در عراق]، قتل دوباره شهید سلیمانی و ابومهدی و همراهان‌شان است. وفاداری به این شهدا، اجرای مطالبات مردم عراق و اخراج آمریکایی‌هاست. این پرونده باید تا پایان دنبال شود تا اشغالگر در عراق باقی نماند. 
چه کسی پشت گروه‌های مسلحی که در لبنان آمدند ایستاده بود؟ در رأس همه آنان، عربستان بود. عربستان در رأس کسانی بود که در این توطئه جهانی سهیم بودند که منطقه ما را هدف گرفته بودند. این ما نیستیم که روابط لبنان با ریاض را تخریب کرده‌ایم. 
اخیرا ملک سلمان، شاه سعودی خطاب به لبنانی‌ها گفت مردم و مسؤولان در مقابل هیمنه تروریستی حزب‌الله بایستند. جناب شاه! تروریست تویی نه حزب‌الله. آن تروریستی که اندیشه تکفیری داعشی را به لبنان فرستاد تو بودی.  تروریستی که انتحاری‌ها را به عراق فرستاد، تو بودی. تروریستی که 7 سال مردم یمن را دارد می‌کشد تو هستی. 
حزب‌الله تروریست نیست. حزب‌الله، مقاوم و مدافع و ملی‌گرا و با شرافت است که از وطن و امت و اهل و مردم و مقدساتش حمایت می‌کند. حزب‌الله کسی است که در کنار حاج‌قاسم جنگید. 
 
* واکنش منفعلانه نخست‌وزیر لبنان به سخنان نصرالله
«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان به انتقاد دبیرکل حزب‌الله لبنان از عربستان واکنش نشان داد. به نوشته «لبنان ۲۴»، وی تصریح کرد: «ما همیشه خواستار اجتناب از اختلافات عربی و آسیب زدن به روابط لبنان با کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی بوده‌ایم». میقاتی افزود: «سخنانی که جناب سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان عصر دوشنبه درباره عربستان سعودی بیان کرد، موضع دولت لبنان و قشر وسیعی از لبنانی‌ها نیست و به نفع لبنان نیست که به هیچ کشور عربی بویژه کشورهای حوزه خلیج [فارس] توهین کند».
موضع نخست‌وزیر در حالی است که مقامات دولت لبنان به تروریستی خواندن حزب‌الله توسط شاه سعودی واکنشی نشان ندادند. اخیرا شاه سعودی در سخنرانی سالانه خود با تروریست خواندن حزب‌الله لبنان از مردم و مسؤولان این کشور خواست در مقابل «هیمنه تروریستی حزب‌الله» بایستند.
 
* واکنش حزب‌الله لبنان به موضع نخست‌وزیر
حسن فضل‌الله، عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت و نماینده حزب‌الله لبنان در پارلمان این کشور نسبت به انتقادات نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان از اظهارات اخیر سیدحسن نصرالله، واکنش نشان داد و بشدت از او انتقاد کرد. 
وی در این باره گفت: ما منتظر بودیم میقاتی برای عزت کشورش در برابر توهین‌های سعودی‌ها به لبنانی‌ها اقدام کند. 
فضل‌الله تاکید کرد: میقاتی به ‌رغم امتیازاتی که [به عربستان] داد اما بر خلاف عرف حتی یک تماس هم از سوی سفیر عربستان با او گرفته نشد. 
وی افزود: گرایش مقاومت به میهن‌پرستی و لبنان، نیازی به تایید کسی ندارد. 
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دوشنبه شب در واکنش به سخنان ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان که در آن حزب‌الله را «تروریست» توصیف کرده بود، تاکید کرد: تروریست کسی است که داعش و بمب‌گذاران انتحاری را به عراق فرستاد و 7 سال است با یمن جنگ می‌کند.
 
* رئیس‌جمهور لبنان: علاقه روابط با عربستان باید دوسویه باشد
رئیس‌جمهور لبنان به اظهارات نخست‌وزیر این کشور در انتقاد از سخنان سیدحسن نصرالله درباره سعودی‌ها واکنش نشان داد.
 «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان روز سه‌‌شنبه بر علاقه‌مندی این کشور برای برقراری روابط با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بویژه عربستان سعودی تأکید کرد. به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، عون در حساب توئیتری خود نوشت: «البته این علاقه باید متقابل باشد، زیرا این به نفع لبنان و کشورهای حوزه خلیج[فارس] است».
 

Page Generated in 0/0084 sec