printlogo


کد خبر: 242433تاریخ: 1400/10/15 00:00
اخبار

اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام برای حمایت از مادران باردار و کودکان
به همت بنیاد ١۵ خرداد وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و مشارکت وزارت بهداشت، تفاهمنامه ارتقای امنیت غذایی مادران باردار، شیرخواران و کودکان مناطق محروم کشور به امضا رسید. مدیرعامل بنیاد ١۵ خرداد در این مراسم گفت: مایه مباهات است که در حوزه امنیت تغذیه‌ای پیشگام شدیم و این مساله همواره جزو دغدغه‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بوده است و امیدوارم سال آینده جشن نتایج درخشان این طرح را بگیریم. حمیدرضا علیان‌زادگان افزود: تفاهمی که اکنون امضا می‌شود یک تفاهم چهارجانبه بین بنیاد ۱۵ خرداد، وزارت بهداشت، گروه دارویی برکت و انستیتو تحقیقات تغذیه است و بنیاد ١۵ خرداد نقش ارزیابی را در این طرح دارد. وی با اشاره به اینکه مادران باردار، شیرخواران و کودکان زیر ۵ سال در این طرح به عنوان هدف تعریف شده‌اند و این طرح به صورت فاز به فاز اجرایی خواهد شد، گفت: ارائه شناسه دارویی به صورت پایلوت ابتدا در منطقه سیستان‌و‌بلوچستان به اجرا درمی‌آید و سپس به کل کشور تعمیم داده خواهد شد. مدیرعامل ۱۵ خرداد خاطرنشان کرد: حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در فاز اول ٣ میلیارد تومان است. 
***
گلایه مردم از 26 هزار نقطه بی‌دفاع شهری در پایتخت
شهروندان تهرانی در طول یک سال اخیر در تماس با سامانه 137 شهرداری تهران، 26 هزار نقطه بی‌دفاع شهری را گزارش کرده‌ و خواستار رسیدگی شده‌اند. زهرا شمس‌احسان، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در جلسه دیروز شورا با اشاره به تذکر خود در رابطه با پیگیری و شناسایی فضاهای بی‌دفاع شهری اظهار کرد: سال 98 بنا بر نظرسنجی‌ای که از شهروندان تهرانی انجام شده است، مهم‌ترین دغدغه شهروندان بحث امنیت روانی فضاهای شهری عنوان شده که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است. وی تصریح کرد: بنا بر تماس‌هایی که از آذرماه 1399 تا آذرماه 1400 از سوی شهروندان با سامانه 137 شهرداری تهران برقرار شده، 26 هزار نقطه بی‌دفاع شهری در این تماس‌ها گزارش شده است که باید به این موضوع توجه شود. 
***
انتقال یک پلنگ ایرانی به باغ وحشی در کردستان عراق
پلنگ ایرانی که در کردستان عراق توسط محیط‌بانان این کشور گرفته شده بود به باغ وحش منتقل شد. دامپزشکان عراقی قطع شدن یک پای این پلنگ در فرآیند زنده‌گیری آن و به دنبال آن عدم توانایی زندگی در طبیعت را دلیل انتقال آن به باغ وحش بیان کرده‌اند. بنا به گزارش تسنیم، این پلنگ ایرانی 5 ساله، هفته گذشته پس از شکار 25 گوسفند اهالی روستایی در کردستان عراق و زخمی کردن 2 روستایی، توسط محیط‌بانان این کشور به دام افتاد. محیط‌بانان عراقی برای به دام انداختن این پلنگ از تله «بالان» استفاده کردند که در نتیجه آن این پلنگ یکی از پاهای خود را از دست داد. پلنگ ایرانی (Persian Leopard) به لحاظ جثه بزرگ‌ترین زیرگونه پلنگ در جهان است که در مناطق غرب آسیا و کشورهای ایران، ترکمنستان، جنوب روسیه، پاکستان، افغانستان و عراق دیده شده است. برآوردهای کارشناسی تعداد پلنگ‌های ایرانی باقی‌مانده را 1300 قلاده تخمین می‌زند که حدود 70 درصد جمعیت این پلنگ در ایران و در استان‌های خراسان رضوی و شمالی، گلستان، مازندران و سمنان یافت می‌شود. 
***
34 فوتی کرونا در 24 ساعت
روز گذشته آمار مبتلایان به کرونا در یک شبانه‌روز (ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه) ۱۷۰۶ نفر و فوتی‌ها 34 نفر اعلام شد. هر چند شرایط کرونایی کشور تحت کنترل است اما کارشناسان همچنان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید دارند. بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در 24ساعت منتهی به ۱۴ دی‌ماه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزار و ۷۰۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید‌-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۳۵۸ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس، مجموع بیماران «کووید‌-۱۹» در کشور به ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۲۹۶ نفر رسید. همچنین در این مدت زمانی متاسفانه ۳۴ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۱ هزار و ۷۳۶ نفر برسد. تاکنون ۶ میلیون و ۴۴ هزار و ۲۴۷ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۲ هزار و ۴۷۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید‌-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت نظر هستند. گفتنی است تا روز گذشته ۴۲ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۲۳۰ آزمایش تشخیص «کووید‌-۱۹» در کشور انجام شده است. درباره آمار واکسیناسیون کرونا نیز وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد: مجموعا ۵۹ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۹۵۰ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. همچنین ۵۲ میلیون و۲۶۰ هزار و ۲۷۶ نفر دوز دوم واکسن و ۸ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۱۸ نفر دوز سوم را تزریق کرده‌اند. با احتساب این تعداد، مجموع دوزهای واکسن تزریق‌شده در کشور به ۱۲۰ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۲۴۴ مورد رسید.
***
کشف ۷۰۲ شیء عتیقه‌ مربوط به دوره ساسانی در پایتخت
رئیس پلیس پایتخت از کشف ۷۰۲ شیء عتیقه مربوط به دوره ساسانی در پایتخت خبر داد. سردار حسین رحیمی به مهر گفت: ۷۰۲ قلم عتیقه مربوط به دوره ساسانی شامل ۲۹۸ سکه، ۵۹ ظروف سفالی و دیگر زیرخاکی‌های متعلق به دوران ایران باستان در پایتخت کشف شد. وی افزود: فردی با اجیر کردن همدستانش سعی داشتند این سکه‌ها و ظروف را از کشور خارج کنند. رئیس پلیس پایتخت بیان کرد: این سکه‌ها نخستین سکه‌هایی هستند که در ایران ضرب شده‌اند و روی برخی از ظروف تکه‌هایی از لباس که مربوط به همان دوره بوده، چسبیده شده است. سردار رحیمی از دستگیری تمام اعضای این باند خبر داد و گفت: برخی از این اقلام آنچنان باارزش و قیمتی هستند که کارشناسان نتوانسته‌اند قیمتی برای آنان تعیین کنند. 

Page Generated in 0/0049 sec