printlogo


کد خبر: 242517تاریخ: 1400/10/19 00:00
دور دنیا

تقاضای رفع تحریم‌های طالبان
معاون اول نخست‌وزیر طالبان خواستار پایان دادن به تحریم علیه این گروه و ادامه کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به مردم افغانستان شد. سایت افغانستان فارس در این باره نوشت: همزمان با بارش برف و باران سنگین در ولایت‌های مختلف افغانستان و کشته شدن چندین نفر، مقامات ارشد طالبان از جامعه جهانی درخواست کردند مردم این کشور را فراموش نکرده و به کمک‌های بشردوستانه خود ادامه دهند. ملابرادر، معاون اول نخست‌وزیر طالبان در ویدئویی خطاب به جامعه جهانی خواستار پایان دادن به تحریم علیه این گروه و کمک به مردم افغانستان شد. وی افزود: اکنون زمان آن فرارسیده که جامعه جهانی سیاست را کنار بگذارد و بر اساس انسان‌دوستی به مردم افغانستان کمک کند. 
***
کتائب سیدالشهدا:
اخراج آمریکا از منطقه کمترین وظیفه در برابر حاج‌قاسم است
دبیرکل کتائب سیدالشهدا عراق بر اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه در اعلام وفاداری به شهید حاج‌قاسم سلیمانی و همراهانش تأکید کرد. ابوآلا الولائی به وبسایت لبنانی العهد گفت: اخراج آمریکایی‌ها از منطقه کمترین وظیفه و وفاداری به حاج قاسم سلیمانی و حاج‌ ابومهدی المهندس است. وی افزود: شهید حاج‌قاسم سلیمانی روح چالش‌طلبی و تداوم را در میان این امت زنده کرد. به خدا قسم تا یکی از ما دچار رخوت می‌شد به محض اینکه در برابر حاج‌قاسم قرار می‌گرفت به مانند آتشفشانی فوران می‌کرد. 
***
پارلمان عراق امروز نخستین جلسه را برگزار می‌کند
دبیرخانه پارلمان عراق دستور و جدول کار جلسه روز یکشنبه (امروز) را اعلام کرد و احتمال اینکه رئیس پارلمان سابق مجددا به ریاست قوه مقننه این کشور انتخاب شود، بیشتر است. دبیرخانه شورای نمایندگان عراق جمعه با انتشار سندی دستور جلسه روز یکشنبه پارلمان این کشور را اعلام کرد. بر اساس سند منتشر شده در این باره، نخستین جلسه دوره پنجم پارلمان عراق با سرود ملی عراق و تلاوت آیاتی از قرآن کریم و قرائت فاتحه برای شهدای عراق آغاز می‌شود. همچنین دبیر پارلمان عراق طی سخنانی به نمایندگان جدید سلام و خوشامد می‌گوید و سپس رئیس سِنی مجلس مدیریت جلسه را برعهده می‌گیرد. پس از آن نمایندگان سوگند یاد می‌کنند و سپس رئیس سِنی مجلس به مناسبت آغاز به کار مجلس جدید سخنرانی می‌کند. با اتمام این برنامه‌ها، نامزدهای ریاست مجلس و نایبان وی معرفی می‌شوند. این جلسه قرار است ساعت 11 صبح به وقت بغداد برگزار شود. 
***
وحشت محافل امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی از پهپادهای حزب‌الله
محافل ارشد امنیتی در تل‌آویو نگرانی شدید خود را از تحول بزرگی که به دنبال پیشرفت قابل توجه حزب‌الله لبنان در زمینه پهپادها، در معادله بازدارندگی این جنبش با رژیم اشغالگر صهیونیستی به وجود آمده ابراز کردند. این محافل تاکید کردند پهپادهای حزب‌الله از مهم‌ترین سلاح‌ها در جنگ آینده خواهند بود و ممکن است اوضاع را میان این جنبش و اسرائیل شعله‌ور کند. در همین راستا «عاموس هرئیل» کارشناس امور نظامی رژیم صهیونیستی در روزنامه عبری هاآرتص به نقل از مقامات ارشد امنیتی و نظامی تل‌آویو گزارش داد از این پهپادهای حزب‌الله در وهله نخست برای جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی و همچنین انجام عملیات نظامی که نیاز به دقت بالا دارد و در درگیری‌های روزانه میان حزب‌الله و ارتش اسرائیل در جنگ آینده انجام خواهد شد، استفاده می‌شود. کارشناس صهیونیست تصریح کرد حزب‌الله لبنان از پهپادها برای انجام مأموریت‌های جمع‌آوری اطلاعات تاکتیکی به منظور آماده‌سازی شرایط انجام عملیات نظامی در عمق جبهه اسرائیل استفاده می‌کند. از طرف دیگر نهادهای امنیتی ارشد رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه هاآرتص توضیح دادند حزب‌الله از طریق این پهپادها همزمان بر فعالیت ارتش اسرائیل در مرز با لبنان نظارت می‌کند و این پهپادها از مهم‌ترین سلاح‌هایی خواهند بود که در جنگ بعدی میان حزب‌الله و اسرائیل مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
***
اعتراض مردم کره‌جنوبی به استقرار سامانه‌های پدافندی آمریکا
مردم منطقه «سئونگ جو» در جنوب شرق سئول خواستار برچیده شدن سامانه‌های پدافندی موشکی آمریکا از این منطقه کوهستانی شدند. مردم چند روستا در منطقه کوهستانی «سئونگ جو» در 135 مایلی جنوب شرق سئول خواستار برچیده شدن سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا از این منطقه شدند. ارتش آمریکا به بهانه مقابله با حملات موشکی کره شمالی، 6 سامانه پدافندی تاد را در این مناطق مستقر کرده است.  این سامانه‌ها بخشی از سیستم پدافندی ایالات‌متحده در سراسر کره‌جنوبی است که سال ۲۰۱۷ در این منطقه مستقر شد. 
***
بهانه‌جویی انگلیس برای ساخت موشک‌های مافوق صوت
فرمانده نیروهای مسلح انگلیس ضمن مطرح کردن اتهاماتی علیه روسیه و ابراز نگرانی نسبت به ناوگان موشک‌های مافوق این کشور عنوان کرد لازم است لندن در راستای توسعه موشک‌های مافوق صوت برای رقابت با مسکو گام بردارد. به گزارش یاهونیوز، «تونی راداکین» رئیس ستاد دفاعی انگلیس در مصاحبه با روزنامه تایمز ادعا کرد فعالیت زیردریایی‌های روسیه تهدیدی علیه کابل‌های زیردریا است و این تهدید به نوعی اقدام جنگی محسوب می‌شود. این مقام ارشد انگلیس ضمن اشاره به موشک‌های مافوق صوت روسیه و توانمندی مسکو در زمینه موشک‌های دوربرد که وی آن را تهدید خواند، گفت: ما باید در مسیر رسیدن به این توانمندی روسیه قرار بگیریم. تونی راداکین همچنین خاطرنشان کرد وی وزرای دولتی را در جریان «گزینه‌های مربوط به اقدامات نظامی» در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند، قرار داده اما اطلاعات بیشتری در این رابطه نداد.

Page Generated in 0/0065 sec