printlogo


کد خبر: 242533تاریخ: 1400/10/19 00:00
اخبار

یک اتفاق نادر در بازار محصولات پروتئینی
قیمت مرغ  به زیر نرخ مصوب رسید
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی از کاهش قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب خبر داد و گفت: 15 روز است شرکت پشتیبانی امور دام مرغ مازاد تولیدکنندگان را جمع‌آوری می‌کند. 
حبیب اسدالله‌نژاد از کاهش قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب در بازار خبر داد و گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ هم‌اکنون در بازار خرده‌فروشی بین ۲۷ تا ۳۱ هزار تومان است و بسیاری از مرغداران از حاشیه سود خارج شده و زیان می‌کنند. 
وی با بیان اینکه در حال حاضر توزیع اینترنتی مرغ منجمد ادامه دارد، افزود: واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار به کشور نیز در حال انجام است.
 اسدالله‌نژاد قیمت جوجه یک‌روزه گوشتی را نیز ۹هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت مصوب جوجه ۶ هزار تومان است و تولیدکنندگان همچنان ناچارند آن را ۳ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب خریداری کنند. 
اسدالله‌نژاد در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با مهر گفته است اگر این روند ادامه یابد با انباشت مرغ در بازار داخل مواجه می‌شویم و مسؤولان باید آن را مدیریت کنند. 
اینطور که پیداست دولت تصمیم دارد برای کنترل بازار به شکل انبوهی واردات محصولات پروتئینی را انجام دهد؛ با آنکه این کار موجب کنترل قیمت‌ها می‌شود اما در بلندمدت تولیدکنندگان داخلی را متضرر می‌کند. 
البته چنین اقداماتی می‌تواند تا حدودی خط‌ونشان خوبی برای سوداگران و سودجویانی باشد که خود را بدون رقیب می‌دانند. 
در حال حاضر قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم در بازار ۳۱ هزار تومان است اما اکثر خرده‌فروشی‌ها در تهران آن را با قیمت کمتری می‌فروشند.
***
مزد منطقه‌ای هنوز قابلیت اجرایی ندارد
عضو شورای عالی کار گفت: تاکنون 4 جلسه کمیته تخصصی مزد کارگران در ذیل شورای عالی کار برگزار شده است. فرامرز توفیقی در پاسخ به این پرسش که آیا سبد معیشت خانوار کارگری برای حداقل دستمزد سال آینده تعیین شده است، گفت: تاکنون به بحث سبد معیشت خانوار کارگری ورود نکرده‌ایم. 
وی افزود: سال گذشته کمیته مسکن شورای عالی کار مصوب کرد چگونگی قابلیت اجرای مزد منطقه‌ای یا صنفی بر اساس ماده 41 قانون کار بررسی شود. در این زمینه مؤسسه تأمین اجتماعی قرار بود پژوهشی انجام دهد. امسال نتیجه آن پژوهش‌ها را در کمیته تخصصی دستمزد بررسی کردیم و هنوز وارد بحث سبد معیشتی نشده‌ایم.
 عضو شورای عالی کار گفت: به نظر من در دهه دوم بهمن‌ وارد سبد معیشت شویم بهتر است، چون قرار است برای حداقل مزد کارگران در سال آینده تصمیم‌گیری کنیم و تا آن موقع بسیاری از تصمیمات اقتصادی دولت در زمینه اصلاح ارز 4200 تومانی و سایر سیاست‌های حمایتی مشخص می‌شود. توفیقی افزود: هنوز نتایج پژوهش مؤسسه پژوهش‌های تأمین اجتماعی قابلیت اجرا ندارد، چون هم بانک اطلاعاتی ناقص است و هم پژوهش کامل نشده، بنابراین امکان اجرای مزد منطقه‌ای یا مزد صنفی وجود ندارد. به عنوان مثال هنوز نمی‌دانیم سبد معاش کارگری در استان کهگیلویه یا استان ایلام یا تهران چقدر است. عضو شورای عالی کار گفت: پارسال سبد معاش خانوار کارگری 5/6 میلیون تومان تعیین شده بود اما دستمزد کارگر 4 میلیون تومان تعیین شد، یعنی حدود 40 درصد کمتر از سبد معاش بود؛ مزد منطقه‌ای یا مزد صنفی با کمبود 40 درصدی حداقل دستمزد قابل اجرا نیست.

Page Generated in 0/0062 sec