printlogo


کد خبر: 242542تاریخ: 1400/10/19 00:00
ادامه غنی‌سازی 60 درصد و توسعه برنامه هسته‌ای ایران موجب شده مقامات رژیم صهیونیستی حفظ امنیت خود را در احیای توافق هسته‌ای بدانند
برجام، پناهگاه اسرائیل
وزیر خارجه و فرمانده اطلاعات ارتش صهیونیست‌ها هم طی روزهای گذشته از احیای برجام حمایت کردند

گروه سیاسی: سرعت کنونی برنامه هسته‌ای ایران و به طور ویژه غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد در شرایط فعلی منطقه غرب آسیا آنقدر برای رژیم صهیونیستی کابوس‌وار است که برای تل‌آویو مواجهه با وضعیت پیشروی برنامه غنی‌سازی ایران را به یک «کلاف سردرگم» تبدیل کرده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، دور هشتم مذاکرات وین که تهران با هدف لغو تحریم‌ها در دوره جدید بر سر میز مذاکراتی آن حاضر شده، در شرایطی در حال برگزاری است که به موازات آن صهیونیست‌ها طیفی از رایزنی‌ها و تحرکات دیپلماتیک و غیردیپلماتیک را جهت توقف فوری برنامه جاری غنی‌سازی 60 درصد ایران در دستور کار خود قرار داده‌اند اما چیزی که کابینه بنت در مقابل دیدگانش مشاهده می‌کند نبود «گزینه خوب» برای دولت شکننده نفتالی بنت و دولت جو بایدن در برخورد با اوضاع پیچیده کنونی است. همین امر باعث شده طی ماه‌های گذشته شاهد خواسته‌‌ها و مواضع ضد و نقیض صهیونیست‌ها در قبال برجام باشیم، حتی منابع عبری در سرزمین‌های اشغالی از شکاف و چندپارگی سران این رژیم در این باره خبر می‌دهند. تنها اتفاق مشترکی که این روزها در جغرافیای سیاسی تل‌آویو و واشنگتن در جریان است انتقاد و ناسزاگویی به دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو است که با اتحاد شوم خود و تصمیم اشتباه نسبت به خروج از برجام، تهران را در مسیر «بازدارندگی هسته‌ای» قرار دادند. 
آن دسته از سران صهیونیست که با واقعیت مواجه شده‌اند راهی جز رضایت به احیای برجام و از طریق آن بازگشت تهران به محدودیت‌های هسته‌ای برای تل‌آویو متصور نیستند و گزینه‌هایی نظیر عملیات نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را گمراه‌کننده و در عین حال بسیار خطرناک برای اسرائیل ارزیابی می‌کنند. 
 
* توافق برای ما بهتر است!
در همین زمینه آهارون حالیوا، فرمانده سرویس اطلاعاتی ارتش اسرائیل به سیاستمداران ارشد کابینه امنیتی این رژیم گفته است، برای اسرائیل بهتر خواهد بود اگر مذاکرات وین به محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در قبال لغو تحریم‌ها بینجامد. تایمز اسرائیل به نقل از ۲ وزیر که در جلسه کابینه امنیتی شرکت کرده‌اند و نام‌شان فاش نشده است، می‌نویسد که از نظر این ژنرال بلندپایه، با بازگشت ایران و آمریکا به توافق اتمی، با اطمینان بیشتری می‌توان محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را زیر نظر داشت. این ۲ وزیر با استناد به نظر فرمانده سازمان اطلاعات نظامی ارتش گفته‌اند که اگر فرصت بازگشت به برجام از دست برود، آخرین امکان نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران از میان خواهد رفت. عالی‌ترین مقام سازمان اطلاعاتی ارتش صهیونیستی گفته است احیای برجام، فرصت زمانی بیشتری نیز برای اسرائیل فراهم می‌کند تا خود را برای سناریوهای مختلف در برهه‌های بالا گرفتن تنش با ایران آماده کند. او گفته است، به این صورت اسرائیل می‌تواند بدون فشار زمانی امکانات خود را برای یک تقابل احتمالی تدارک ببیند. با این وجود منابعی در فلسطین اشغالی می‌گویند این اظهارات واکنشی است به نظر داوید بارنئا، رئیس موساد که مخالفت خود را با احیای توافق هسته‌ای برجام ابراز داشته بود. 
 
* مخالف توافق نیستیم!
این در حالی است که «یائیر لاپید» وزیر خارجه این رژیم هم هفته گذشته از تلاش برای تأثیر بر متن توافق احتمالی میان ایران و 1+4 خبر داده بود. لاپید طی نشست خبری با اشاره به دور هشتم مذاکرات وین گفت: «ما مخالف هیچ توافقی نیستیم اما باید مطمئن شویم توافق خوبی است». به نوشته وبگاه نشریه عبری‌زبان «واللا نیوز» وی اظهار داشت: «اسرائیل در حال مذاکره با آمریکا و دیگر قدرت‌هاست تا بر متن توافق نوظهور [احتمالی] تأثیر بگذارد و اطمینان حاصل کند که این توافق تا حد امکان خوب است». وزیر خارجه کابینه بنت بار دیگر تاکید کرد: «ما مخالف هیچ توافقی نیستیم. ما بر سر میز مذاکره با ابرقدرت‌ها هستیم و درباره اینکه توافق خوب چیست، گفت‌وگو می‌کنیم». لاپید با ادعای اینکه در پی فشارهای تل‌آویو است که جهان مساله ایران را جدی‌تر پیگیری می‌کند، افزود: ما اکنون در تلاش برای دستیابی به دستاوردهای کوچک برای بهبود توافق هستیم. 
 
* در گرداب اشتباه نتانیاهو
پایگاه نشنال‌اینترست آمریکا هفته گذشته در یادداشتی با اشاره به نقش نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در خروج آمریکا از برجام، آن را خطایی بزرگ برای امنیت این رژیم دانست. نویسنده صهیونیست این گزارش می‌نویسد: اگر نتانیاهو جمهوری‌خواهان را تحت فشار قرار نمی‌داد «اکنون در این آشفتگی قرار نمی‌گرفتیم». نویسنده به نقل از یکی از کارشناسان این رژیم ادعا می‌کند: یکی از دلایلی که برجام در 2015 از انتقادات نومحافظه‌کاران مصون ماند و دولت اوباما توانست آن را امضا کند، نظر مثبت جامعه اطلاعاتی اسرائیل بود. بسیاری از کارشناسان امنیتی اسرائیل از این توافق حمایت کردند و گفتند این توافق بهترین چیز برای مواجهه با ایران است. طبق این یادداشت، بسیاری از کارشناسان و مقامات در موساد، وزارت جنگ و ارتش رژیم صهیونیستی معتقدند برجام برنامه مناسبی برای مهار غنی‌سازی ایران بود ولی نتانیاهو به جای توجه به این هشدارها، ترجیح داد منافع کوتاه‌مدت سیاسی خود را در نظر بگیرد. اکنون بسیاری از کارشناسان و دولتمردان این رژیم معتقدند «راه‌حل نظامی برای مشکلات سیاسی وجود ندارد». در این گزارش ذکر شده که دیپلماسی با ایران تنها راه معقول پیش رو است. هیچ راه‌حل نظامی برای برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد: «شما می‌توانید هرچه می‌خواهید شمشیرها را بکوبید اما در نهایت، حمله نظامی به ایران به نفع امنیت اسرائیل نیست».
 
* چندپارگی صهیونیست‌ها
پایگاه «دبکافایل»، نزدیک به منابع امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی نوشته مقام‌های این رژیم از لحاظ نظرات‌شان برای تصمیم‌گیری در برابر ایران به 3 دسته تقسیم می‌شوند. دبکا فایل نوشته وزرا و مقام‌های نظامی اسرائیل در جدیدترین جلسه کابینه امنیتی و امور خارجه 3 نظر متفاوت درباره ایران ابراز کرده‌اند. گروه اول کسانی هستند که معتقدند باید با نتیجه مذاکرات وین همراه بود. «آهارون حالیوا» فرمانده سرویس اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در جلسه مذکور گفته حتی اگر نتیجه این مذاکرات احیای یک «توافق بد» باشد باز هم آن توافق محدودیت‌هایی را بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع خواهد کرد و به اسرائیل فرصت لازم برای آماده شدن در برابر برنامه هسته‌ای ایران را خواهد داد. 
گروه دوم، کسانی مانند «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را شامل می‌شود که آنها هم جزو طرفداران توافق هسته‌ای هستند با این تفاوت که می‌گویند تل‌آویو باید روی متن نهایی توافق اثر گذاشته و تغییراتی در آن اعمال کند. «آویو کوهاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و «دیوید بارنئا» رئیس سازمان جاسوسی موساد دسته سوم را تشکیل می‌دهند که می‌گویند برجام تنها در صورتی قابل قبول است که این توافق بازنویسی شده و در مفاد آن تغییرات محسوسی ایجاد شود. 
 
* امیدوار به مکانیزم ماشه
پایگاه آمریکایی آکسیوس در تازه‌ترین خبر خود ادعا کرد رژیم صهیونیستی در تلاش است آمریکا و 3 کشور اروپایی را مجاب کند ایران را با ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» تهدید کنند. آکسیوس به نقل از منابع آگاه مدعی شده اسرائیل در تلاش است آمریکا و 3 کشور اروپایی - فرانسه، آلمان و انگلیس- را به افزایش فشار علیه ایران ترغیب کند و در حال حاضر، مساله امکان توسل به کلید زدن مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها (که در میان ایرانی‌ها به «مکانیسم ماشه» شناخته شده) را مطرح کرده است. مقام‌های رژیم صهیونیستی به پایگاه خبری آکسیوس گفته‌اند تا به حال تنها انگلیسی‌ها خودشان را پذیرای این ایده نشان داده‌اند. مطابق این گزارش، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جریان سفر اخیر خود به بیت‌المقدس به مقام‌های اسرائیلی گفته باید از تهدید به بازگشت خودکار تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به عنوان ابزاری برای جلوگیری از غنی‌سازی ۹۰ درصد ایران استفاده کرد. مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران از جمله اختیارات تعبیه‌شده در برجام است که هر یک از طرف‌های گروه 1+4 در صورت متهم کردن ایران به نقض مفاد آن، می‌توانند از آن برای برگرداندن قطعنامه‌های تحریمی بین‌المللی استفاده کنند. آکسیوس نوشته آمریکایی‌ها به اسرائیلی‌ها گفته‌اند لازم است فشار علیه ایران با دیپلماسی متوازن باشد. آنها همچنین تصریح کرده‌اند عملیات خرابکارانه اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای ایران در واقع موجب شده‌ ایرانی‌ها به برنامه هسته‌ای خودشان سرعت ببخشند. جیک سالیوان گفته باید از تهدید به استفاده از مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها و تهدید نظامی ایران برای جلوگیری از افزایش غنی‌سازی ایران به سطح ۹۰ درصد استفاده کرد. مقام‌های وزارت خارجه اسرائیل به سالیوان گفته‌اند به نظر آنها آمریکا و 3 کشور اروپایی باید در صورت ایجاد بن‌بست در مذاکرات وین این ساز‌و‌‌کار را کلید ‌زده و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را بازگردانند. در پایان جلسه مشترک میان سالیوان با همتای اسرائیلی‌اش «ایال هولاتا»، نظر مقام صهیونیست این بود که استفاده از مکانیسم ماشه برای جلوگیری از غنی‌سازی ۹۰ درصد ایران معقول به نظر می‌رسد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا به آکسیوس گفته واشنگتن درباره رایزنی‌های دیپلماتیک خصوصی با اسرائیلی‌ها اظهارنظر نمی‌کند. او گفت: «ایالات متحده و اسرائیل درباره تهدیدهای امنیتی از جانب ایران هم‌نظر هستند».

Page Generated in 0/0071 sec