printlogo


کد خبر: 242544تاریخ: 1400/10/19 00:00
گزارش «وطن امروز» از چالش‌های تشخیص آزمایشگاهی اُمیکرون در کشور وکم‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی
خطر مرگ اُمیکرون!
سازمان جهانی بهداشت: اُمیکرون مثل سویه‌های قبلی با ایجاد سونامی، مردم را به بیمارستان‌ها می‌کشاند و می‌کُشد

مهدی جابری: نگرانی مردم از شیوع کرونا کاهش یافته و این یک خبر نگران‌کننده محسوب می‌شود؛ بویژه در شرایطی که سویه قدرتمند اُمیکرون برخلاف سویه‌های پیشین بدون اینکه آمار و ارقامی از حضورش در ایران به جا بگذارد، در حال پیشرفت و سرایت است!
به گزارش «وطن‌امروز»، با کاهش آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در هفته‌های اخیر، تعداد قابل توجهی از مردم رعایت اصول بهداشتی را به فراموشی سپرده یا نسبت به آن کم‌توجه شده‌اند. این در حالی است که سویه اُمیکرون فعلا در ایران رد پایی از آمار مبتلایان به جا نمی‌گذارد و اگر اینچنین نبود، قطعا روی نمودارها و جدول‌های آماری شاهد افزایش موارد ابتلا ‌بودیم. ۲ روز قبل سازمان جهانی بهداشت به صراحت اعلام کرد که «اُمیکرون مثل سویه‌های قبلی هم بستری می‌کند و هم می‌کُشد». این یک هشدار جدی است به همه افرادی که تصور می‌کنند سویه جدید اُمیکرون چندان قوی و قابل اعتنا نیست! تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: اُمیکرون مانند سویه‌های قبلی مردم را به بیمارستان می‌کشاند و می‌کُشد. وی نسبت به «سونامی» سویه‌های اُمیکرون و دلتا به دنبال رکوردشکنی موارد ابتلا به «کووید-۱۹» در سطح جهان هشدار داد و تاکید کرد: در حال حاضر میلیاردها نفر در سراسر جهان در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیر هستند. سازمان جهانی بهداشت همچنین روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد: هر چند به نظر می‌رسد شدت بیماری ناشی از ابتلا به اُمیکرون در مقایسه با سویه دلتا کمتر باشد اما سویه جدید را نمی‌توان «خفیف» ارزیابی کرد.
 
* امروز برای پیش‌بینی رفتار اُمیکرون زود است!
این روزها در گوشه و کنار حرف‌هایی مبنی بر خطرناک نبودن سویه اُمیکرون می‌شنویم. همین حرف‌ها وقتی به شکل شایعه در جامعه پخش می‌شود تبعات خطرناک اجتماعی به دنبال خواهد داشت که جان و سلامت عموم مردم را تهدید می‌کند. عبدی محمود، از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد بر اساس مطالعات انجام شده نوع جدید ویروس کرونا موسوم به اُمیکرون بیشتر بخش‌های فوقانی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. محمود با بیان اینکه اُمیکرون عفونت‌های شدید ایجاد نمی‌کند، افزود: این ممکن است در حال حاضر خبر خوبی باشد اما برای اطمینان از آن به تحقیقات بیشتر نیاز داریم. وی درباره اینکه آیا نیاز به تولید واکسن جداگانه برای اُمیکرون است یا خیر گفت: پیش‌بینی اینکه اُمیکرون از این به بعد در کجا تکامل خواهد یافت مشکل به نظر می‌رسد، بنابراین هنوز برای تصمیم‌گیری در این زمینه زود است. 
 
* فرار اُمیکرون از تست‌های تشخیصی
یکی از مهم‌ترین دلایلی که آمار ابتلا به کرونا در روزهای اخیر افزایش چندانی نداشته، فرار اُمیکرون از تست‌های تشخیص کرونا است. بنابراین نتیجه بسیاری از آزمایش‌های تشخیص اُمیکرون در سراسر کشور منفی است. بر همین اساس، افراد مبتلا به سویه جدید کرونا با این تصور که تست آنها واقعا منفی است، در اماکن عمومی حضور می‌یابند و بر سرعت انتقال و سرایت اُمیکرون می‌افزایند. آذرماه امسال بود که تعدادی از رسانه‌های کشور با اطمینان کامل و البته به نقل از کارشناسان به عموم مردم اطمینان دادند که تست‌های کرونا به راحتی اُمیکرون را تشخیص می‌دهند. حتی برخی پا را از این فراتر گذاشتند و از تشخیص اُمیکرون در 20 دقیقه خبر دادند!
همین اخبار و اظهارات بود که بنیان بی‌توجهی یا کم‌توجهی به اُمیکرون را در جامعه گذاشت، چرا که نتیجه و پاسخ بسیاری از تست‌های اُمیکرون منفی اعلام شد و خیال مبتلایان را راحت کرد که مبتلا نیستند!
به همین علت بود که شمار مراجعان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با علائم مشابه سرماخوردگی افزایش یافت و این افراد به‌ظاهر سرماخورده، اطرافیان خود را نیز مبتلا کردند. 
در برخی شرکت‌ها و ادارات شاهد مرخصی‌های استعلاجی برای تعداد قابل توجهی از کارکنان بودیم. در همین باره مدیر یک مجموعه فرهنگی به «وطن‌امروز» می‌گوید: در هفته گذشته 5 نفر از پرسنل ما به طور همزمان و با علائم مشابه یکدیگر بیمار شدند و امکان حضور در محل کار نداشتند. 
وی می‌افزاید: این در حالی است که پاسخ تست کرونای این افراد منفی بود و البته وزارت بهداشت نیز کل آمار ابتلا به اُمیکرون را در پایتخت فقط 20 نفر اعلام کرد. حال چطور می‌شود 5 نفر از این افراد در مجموعه ما بوده باشند؟!
همچنین یکی از کارکنان همین مجموعه اظهار می‌دارد: «من به خاطر ابتلا به بیماری با علائمی که گفته می‌شد مربوط به سویه جدید کرونا است راهی آزمایشگاه شدم. همان اول هم تاکید کردم که مشکوک به اُمیکرون هستم. تقریبا 350 هزار تومان پرداخت کردم. نتیجه تست منفی بود، بنابراین از مسؤول آزمایشگاه پرسیدم که آیا واقعا مبتلا به اُمیکرون نیستم؟ او جواب داد که تست کرونای شما منفی است اما نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم مبتلا به اُمیکرون هستید یا نه».
 
* سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت: کیت تشخیص توزیع شده است
در شرایطی که بسیاری از مراجعان با علائم مشکوک به آزمایشگاه‌ها پاسخ مشخصی درباره نتیجه تست اُمیکرون خود دریافت نمی‌کنند، خطر سرایت سویه جدید کرونا با سرعت بیشتر جدی است. در این باره با محمد هاشمی، سرپرست روابط‌عمومی وزارت بهداشت گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم. وی به «وطن‌امروز» می‌گوید: مشکل خاصی برای تشخیص اُمیکرون نداریم و شرایط تحت کنترل است. وی می‌افزاید: کیت تشخیص اُمیکرون به مراکز دانشگاهی نظام سلامت و بهداشت در سراسر کشور ارسال شده است و در مواردی که لازم باشد، این تست در دسترس قرار دارد. هاشمی ادامه می‌دهد: البته همچنان تاکید ما بر خودمراقبتی است و بهتر است عموم مردم به رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا پایبند باشند. 
 
* خطر افزایش چشمگیر موارد بیماری طی هفته‌های آینده
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: متاسفانه ویروس اُمیکرون گردش خود را درون جامعه آغاز کرده و ممکن است طی چند هفته آینده ما را با افزایش چشمگیر موارد بیماری مواجه کند. بنا به اعلام ایسنا، دکتر قادری درباره وضعیت سویه اُمیکرون گفت: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک، کشورهای غربی را در برابر سویه جدید اُمیکرون با چالش مواجه کرده است. در کشور ما در حال حاضر ۴۶۷ بیمار مبتلا به اُمیکرون شناسایی شده است. وی ادامه داد: هرمزگان، تهران، خراسان رضوی، اصفهان و مازندران استان‌هایی هستند که باید بیشتر مراقب سویه اُمیکرون باشند. 
 
* اثربخشی دوز سوم واکسن در مقابله با اُمیکرون
عضو کمیته علمی کشوری «کووید-۱۹» گفت: خبر خوبی که این روزها جامعه علمی دنیا را خوشحال کرد، مربوط به اثربخشی دوز سوم واکسن کرونا در مقابله با اُمیکرون است. مجید مختاری در گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار داشت: تحقیقات نشان داد با تزریق دوز سوم واکسن کرونا، ایمنی بدن در برابر ویروس به طور مضاعف افزایش می‌یابد. وی با اشاره به کاهش آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا در کشور تاکید کرد: این شرایط نباید باعث غرور یا بی‌احتیاطی شود، چون امکان هجوم اُمیکرون در هفته‌های آتی وجود دارد. 
 
* کرونا در کمین عادی‌انگاری مردم
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: متاسفانه به‌رغم توصیه‌های وزارت بهداشت، رسانه‌ها و کارشناسان، آمار رعایت پروتکل‌ها حدود ۴۷ تا ۴۸ درصد است که اصلا آمار خوبی نیست. محمد هاشمی افزود: باید بسیار مراقب باشیم اخبار خوشی که درباره کاهش فوتی‌ها می‌شنویم، منجر به عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشود.

***

تأکید رئیس‌جمهور بر  رعایت پروتکل‌ها 
رئیس‌جمهور خواستار تداوم توجه عموم مردم به رعایت اصول بهداشتی برای قطع زنجیره سویه جدید کرونا شد. سیدابراهیم رئیسی صبح دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از تلاش‌های همه دست‌اندرکاران بخش بهداشت و سلامت کشور گفت: با وجود کاهش موارد بیماری و فوتی، همه باید شیوه‌نامه‌ها و اصول بهداشتی را به دقت رعایت کنند تا زنجیره سویه جدید بیماری کرونا نیز قطع شود. وی با بیان اینکه کارکنان ادارات و دستگاه‌های دولتی باید بیش از دیگران در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کوشا باشند، افزود: طبق گزارش‌های ارائه‌شده در کشور هیچ کمبودی در زمینه واکسن، چه واکسن‌های ساخت داخل و چه واکسن‌های وارداتی وجود ندارد و از همه دعوت می‌کنم نسبت به تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنند تا به شکل موثرتری از سلامت جامعه صیانت کنیم. رئیسی از اقدامات انجام‌شده برای کنترل تردد از مرزهای کشور تشکر کرد و اظهار داشت: از همه مسؤولان مربوط و از جمله استانداران می‌خواهم که همچنان با حساسیت از تردد در مرزهای کشور مراقبت کنند و بویژه ورود افراد را به طور دقیق کنترل کنند تا با ورود افراد مبتلا به کرونا دچار مشکل نشویم. رئیس‌‌‌جمهور ادامه داد: تصمیم‌گیری درباره محدودیت‌های وضع شده برای ورود اتباع برخی کشورها به ایران که سویه اُمیکرون در آنها فراگیر شده به وزارت کشور و قرارگاه مربوط واگذار می‌شود تا حسب وضعیت نسبت به ادامه یا رفع این محدودیت‌ها تصمیم‌گیری‌های مقتضی انجام شود. رئیسی همچنین از بررسی‌های علمی انجام‌شده درباره واکسیناسیون کودکان در برابر ویروس کرونا قدردانی و تصریح کرد: گزارش خوبی ارائه شد اما با توجه به سوالات و مخالفت‌هایی که همچنان نسبت به این موضوع مطرح است، لازم است کار کارشناسی در این زمینه ادامه یابد. رئیس‌جمهور با اشاره به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به وضعیت فعلی شیوع بیماری کرونا خاطرنشان کرد با توجه به کاهش آمار ابتلا و فوتی با واکسیناسیون گسترده، ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان مرجع تصمیم‌گیری، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را بلامانع دانسته است. رئیسی افزود: هر زمان که وضعیت شیوع بیماری تغییری کند، ستاد ملی مقابله با کرونا با حساسیت و دقت نسبت به وضعیت جدید تصمیم‌گیری و اقدام خواهد کرد.
***
شناسایی افراد دارای کارت جعلی واکسن
با آنکه تاکنون 120 میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده اما هنوز عده‌ای نمی‌خواهند واکسن کرونا دریافت کنند و چه بسا برخی با پیشنهاد پول در تلاشند با اقدامی صوری واکسن کرونا بگیرند اما آن را تزریق نکنند و کارت واکسن دریافت کنند که این اقدام نه‌تنها جرم تلقی می‌شود، بلکه افرادی که از تزریق واکسن امتناع می‌کنند سلامت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند. مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درباره مباحث مطرح شده مبنی بر فروش کارت واکسن کرونا و بررسی‌های وزارت بهداشت در این زمینه گفت: در یک مورد ۲۳ نفر دارای کارت واکسن جعلی شناسایی کردیم که در مقابل تزریق ۱۲۰ میلیون دوز بسیار ناچیز است. علیرضا رحیم‌نیا در نشست خبری آنلاین، با اشاره به بازرسی‌هایی که در زمینه واکسیناسیون صورت می‌گیرد، تصریح کرد: ما نظارت کامل و جامعی در زمینه واکسیناسیون داریم و دوستانی از بازرسی در فرودگاه‌ها هستند و هر واکسنی که می‌خواهد وارد شود بررسی می‌شود و تا تحویل به دانشگاه‌ها ما در جریان هستیم. مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درباره مباحث مطرح شده مبنی بر فروش کارت واکسن گفت: بحث فروش کارت واکسن بدون تزریق واکسن را هم بررسی و موردی را با کمک یکی از خبرگزاری‌ها شناسایی کردیم که مبلغی می‌گرفتند و کارت صادر می‌کردند ولی تعداد این کارت‌های صادر شده خیلی کم است که هیچ تاثیری در اعتماد عمومی به کارت واکسن ایجاد نمی‌کند. در یک مورد ۲۳ نفر دارای کارت واکسن جعلی شناسایی کردیم که در مقابل تزریق ۱۲۰ میلیون دوز بسیار ناچیز است. رحیم‌نیا بیان کرد: سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت که برای اعلام شکایات مردم راه‌اندازی شده بود، پیش از این ۶ خط داشت و در این سامانه جایی برای پزشکان دیده نشده بود و فقط مردم می‌توانستند از همکاران ما شکایت کنند بنابراین ما خط جدیدی را ایجاد کردیم که اگر کادر درمان جایی مشکل داشتند بتوانند با خط هفتم سامانه ۱۹۰ موضوع را در میان بگذارند. وی در ادامه به موضوع زیرمیزی اشاره کرد و گفت: من بحث زیرمیزی در مراجع درمانی را رد نمی‌کنم و نمی‌گویم کسی زیرمیزی نمی‌گیرد. یکی از سیاست‌های ما برخورد با زیرمیزی است و راهکاری هم پیشنهاد دادند که قرار است بررسی شود.
***
تعداد مبتلایان روزانه کرونا در کشور ۳ رقمی شد
پس از رسیدن آمار مرگ‌و‌میر کرونا به زیر 20 نفر در روز جمعه 16 دی‌ماه جاری، دیروز تعداد مبتلایان روزانه کرونا در کشور به زیر 1000 نفر رسید. البته به گفته کارشناسان بهداشت، این کاهش آمار نباید منجر به کاهش مراعات پروتکل‌های بهداشتی شود، چرا که سویه جدید این بیماری به نام اُمیکرون تهدیدی جدی برای سلامت جامعه است و تاکنون نیز این ویروس که قدرت سرایت‌پذیری بالایی دارد خیلی از هموطنان‌مان را درگیر کرده است. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: شناسایی روزانه بیماران کرونایی در کشور پس از ۶۱۴ روز، در شبانه‌روز گذشته (ظهر جمعه تا ظهر شنبه) ۳ رقمی شد. متاسفانه در این بازه زمانی۲۶ بیمار «کووید-۱۹» نیز جان خود را از دست دادند. از ظهر روز جمعه تا ظهر شنبه ۱۸ دی‌ماه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۰۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۱۶۸ نفر از آنها بستری شدند. همچنین پس از ۶۱۴ روز، آمار شناسایی روزانه بیماران کرونایی در کشور ۳ رقمی شد. آخرین بار ۱۴ اردیبهشت سال گذشته، موارد شناسایی روزانه کرونا در کشور ۳ رقمی و ۹۷۶ نفر بود. بدین ترتیب مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۶ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۹۲۵ نفر رسید. با فوت ۲۶ بیمار «کووید-۱۹» در مدت زمان ذکر شده مجموع جان‌باختگان این بیماری نیز در کشور به ۱۳۱ هزار و ۸۴۷ نفر رسید. در شبانه‌روز گذشته همچنین در ۱۵ استان کشور هیچ موردی از مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی ثبت نشده و در ۱۲ استان نیز فقط یک مورد فوت گزارش شده است. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۵۰ هزار و ۴۸۳ نفر از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین یکهزار و ۸۸۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. گفتنی است تاکنون ۴۲ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۸۰۵ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۶۰ میلیون و ۳۲ هزار و ۴۱۹ نفر دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. همچنین ۵۲ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۳۸۰ نفر دوز دوم و ۹ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۶۲۵ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۲۱ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۴۲۴ دوز رسید. 

Page Generated in 0/0129 sec