printlogo


کد خبر: 242562تاریخ: 1400/10/20 00:00
دور دنیا

تنش در مرز ارمنستان و آذربایجان
وزارت دفاع ارمنستان روز یکشنبه ادعای باکو در زمینه پرتاب نارنجک و تیراندازی به سوی نیروهای آذربایجانی را رد کرد. به نوشته وبگاه «رادیو ارمنستان»، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان ۸ ژانویه (شنبه ۱۸ دی) به مواضع نظامی جمهوری آذربایجان شلیک کردند با واقعیت مطابقت ندارد. این وزارتخانه اعلام کرد یگان‌های جمهوری آذربایجان چندین گلوله در منطقه مرزی شلیک کردند که ارمنستان پاسخ نداد. به گفته وزارت دفاع ارمنستان، در حال حاضر وضعیت در مرز‌ها نسبتا باثبات است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز شنبه مدعی شد نیروهای ارمنستان مستقر در منطقه «یوخاری شورجا» حدود ساعت ۱۳:۵۰ به وقت محلی با نارنجک‌انداز و سلاح‌های نیمه‌سنگین به سوی نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان شلیک کردند. این وزارتخانه اعلام کرد در نتیجه اقدامات تلافی‌جویانه یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان، طرف مقابل عملیات خود را متوقف کرد. باکو اعلام کرد این تحرک نظامی تلفاتی بر جا نگذاشت و در حال حاضر وضعیت در خطوط مرزی باثبات است و یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان کنترل اوضاع را در دست دارند. 
***
قطع سراسری برق در لبنان
شرکت برق لبنان اعلام کرد بعدازظهر روز شنبه معترضان لبنانی به ایستگاه اصلی نیروگاه «آرامون» در نزدیکی بیروت حمله کردند که در پی دستکاری تأسیسات داخل نیروگاه، برق سراسری در این کشور ‌شنبه‌شب قطع شد. بر اساس این گزارش، معترضان لبنانی در اعتراض به قطعی‌های مکرر برق به نیروگاه آرامون حمله کرده و به تأسیسات موجود در آن آسیب زدند و همین امر منجر به بروز اختلالاتی در شبکه برق سراسری لبنان شد. گزارش‌ها حاکی از آن است برق فرودگاه بین‌المللی بیروت نیز بعد از این اتفاق قطع شد. در همین حال شرکت برق لبنان با صدور بیانیه‌ای به شهروندان هشدار داد به منظور حفظ امنیت شخصی و جلوگیری از آسیب رسیدن به اموال عمومی کشور وارد نیروگاه‌ها نشوند. در بیانیه شرکت برق لبنان آمده است: با توجه به شرایط سخت اقتصادی، مالی و پولی کنونی در کشور مجددا از همه مسؤولان و نیروهای امنیتی می‌خواهیم از همه امکانات موجود برای محافظت از نیروگاه‌های برق استفاده کنند، زیرا در صورت آسیب جدی به تأسیسات، بازسازی شبکه برق ممکن نیست و قطعا این امر به منافع عمومی ضرر می‌رساند. 
***
از سر گرفته شدن مذاکرات ترکیه با آمریکا در زمینه «جنگنده اف 35»
وزیر دفاع ترکیه گفت مقام‌های ترکیه و آمریکا در حال آماده شدن برای مذاکره درباره خرید جنگنده‌های پیشرفته «اف ۳۵» هستند. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در این باره گفت: مذاکرات با ایالات متحده درباره جنگنده «اف ۳۵» ادامه دارد. در روزهای آینده جلسه‌ای در آمریکا برای بحث درباره موضوع  جنگنده‌های«اف 35» برگزار خواهد شد  که مقدمات آن در حال انجام است. وی گفت خرید سامانه‌های پدافند هوایی «اس ۴۰۰» روسیه از سوی ترکیه یک «ضرورت» است و یک انتخاب نیست، زیرا نمی‌تواند سامانه‌های دفاع هوایی را از هیچ متحد ناتو با شرایط رضایت‌بخش خریداری کند. ترکیه در برنامه ساخت «اف ۳۵» شریک بود و قصد داشت ۱۰۰ فروند از این نوع جنگنده را بخرد که سال ۲۰۱۹ به دلیل خرید سامانه‌های دفاع موشکی «اس ۴۰۰» روسیه از این برنامه حذف شد. این اتفاق به این دلیل رخ داد که واشنگتن گفت «اس ۴۰۰» با تسلیحات ناتو سازگار نیست و در نتیجه یک خطر امنیتی است اما ترکیه بارها این ادعای آمریکا را رد کرده است. این در حالی است که چندی قبل وبگاه «احوال» گزارش داد صنایع هوافضای دولتی ترکیه (TAI) فاز اول ساخت نخستین جنگنده پنهانکار نسل پنجم را به پایان رسانده است. «تمل کوتیل» مدیرعامل صنایع هوافضای دولتی ترکیه با اعلام این خبر در توئیتی نوشت: «هر قدمی که ما برای بقای کشورمان برمی‌داریم بسیار معنادار و ارزشمند است». وی در ادامه از کسانی که با تلاش و اشتیاق همین مسیر را پیمودند، تشکر کرد. 
***
تلفات ارتش آمریکا از خودکشی ۲‌برابر تلفات کروناست
داده‌های پنتاگون نشان می‌دهد بیش از ۱۵۰ عضو ارتش آمریکا در ۳ ماهه سوم سال ۲۰۲۱ بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند که بالاتر از رقم سربازان کشته ‌شده بر اثر ابتلا به کرونا در ارتش آمریکا از ابتدای پاندمی تاکنون است. به گزارش شبکه خبری فاکس‌نیوز، بر اساس داده‌هایی که پنتاگون منتشر کرد، در ۳ ماهه سوم سال ۲۰۲۱، ۱۶۳ عضو ارتش آمریکا دست به خودکشی زده‌اند که این رقم شامل ۷۰ سرباز مشغول به خدمت فعال، ۵۶ نیروی ذخیره و ۳۷ نیروی گارد ملی می‌شود. طبق این ارقام کلیت خودکشی در میان نیروهای مشغول به خدمت فعال در ارتش آمریکا در ۳ ماهه سوم ۲۰۲۱ در مقایسه با ۳ ماهه دوم آن سال کاهش یافته اما میزان خودکشی در میان اعضای ذخیره و گارد ملی در این ۳ ماهه نسبت به ۳ ماهه قبل از آن افزایش نشان می‌دهد. از سوی دیگر تعداد نیروهای فوتی ارتش آمریکا بر اثر خودکشی در بازه ژوئیه تا سپتامبر سال گذشته میلادی ۲ برابر تعداد نیروهای فوتی بر اثر ابتلا به کروناویروس در ارتش ایالات متحده در کل مدت همه‌گیری است. تا تاریخ هشتم ژانویه، ۸۶ عضو ارتش آمریکا بر اثر ابتلا به کروناویروس جان باخته‌اند. طبق اعلام پنتاگون، تا ماه سپتامبر مجموع تلفات ابتلا به کروناویروس در ارتش آمریکا ۴۳ تن بود و بخشی از دلیل ۲ برابر شدن این رقم در فاصله سپتامبر تا ژانویه تشدید ابتلا به سویه دلتای کروناویروس بوده است. سال ۲۰۲۱ مجموعا ۴۷۶ عضو ارتش آمریکا مرتکب خودکشی شده‌اند. داده‌های پنتاگون همچنین نشان می‌دهد سال ۲۰۲۰، ۷۰۱ عضو ارتش آمریکا مرتکب خودکشی شده‌ بودند. 

Page Generated in 0/0067 sec