printlogo


کد خبر: 242582تاریخ: 1400/10/20 00:00
اخبار

سقوط دلار به کانال 27 هزار تومان
روز گذشته دلار در صرافی‌های بانکی با ۵۱ تومان کاهش، ۲۶ هزار و ۸۳۸ تومان معامله شد. آخرین بار خردادماه امسال دلار در کانال ۲۶ هزار تومان قرار داشت. همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۳۰۷ تومان و نرخ خرید هر یورو ۲۹ هزار و ۹۲۰ تومان اعلام شد. در بازار آزاد نیز دلار با قیمت 27 هزار و 570 تومان معامله شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۹۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۳۳۱ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۶۴۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۹۱۸ تومان اعلام شد. همچنین دیروز در سامانه نیما حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۳۱۳ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۹۱۸ تومان معامله شد. نرخ دلار در 10 روز اخیر بیش از 2000 تومان کاهش یافته که یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت، انتشار اخبار مثبت از افزایش فروش نفت ایران است. پیش از این مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به بازگشت ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم تا پایان سال 1400، گفته بود: فروش نفت و میعانات گازی ایران افزایش خوبی داشته و پول نفت صادراتی وصول می‌شود. محسن خجسته‌مهر افزوده بود: درآمدهای حاصل از صادرات نفت هم به کشور بازمی‌گردد، یعنی وصول مطالبات انجام می‌شود. ما در شرکت ملی نفت ایران وظیفه داریم نفت را بفروشیم و پولش را تحویل بانک مرکزی دهیم. این بانک مرکزی است که تصمیم می‌گیرد از این پول چه استفاده‌ای کرده و چه اجناسی را وارد کند. آنچه وظیفه شرکت ملی نفت است بدرستی در حال انجام است، چون پول حاصل از فروش نفت را دریافت می‌کنیم. خجسته‌مهر گفت: آنچه از درآمدهای نفتی ایران که بعضا در بانک‌های خارجی بلوکه شده مربوط به فروش نفت ایران قبل از دولت سیزدهم است. 
***
وزیر اقتصاد: فعالان اقتصادی نگران افزایش درآمدهای مالیاتی نباشند
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: کسبه، حقوق‌بگیران و فعالان اقتصادی که به صورت شفاف و عادلانه مالیات می‌پردازند، نگران افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده نباشند. سید‌احسان خاندوزی روز گذشته در حاشیه مراسم رونمایی از خدمات ارزی بانک ملی اظهار داشت: استراتژی و راهبرد وزارت اقتصاد فقط بر کاهش فرارهای مالیاتی و شناسایی مؤدیانی است که تاکنون شناسایی نشده بودند و مالیات خود را نمی‌پرداختند. وی ادامه داد: در جهان نیز درصد کمی از افراد هستند که بیشترین درآمدها، تراکنش‌ها و استفاده اقتصادی را دارند و عمده درآمدهای مالیاتی دولت از آن قشر حداقلی با تسهیل بیشتر و کاهش فشار بر سایر اقشار تامین می‌شود. وزیر اقتصاد گفت: دولت سیزدهم پس از ۲۰ سال پیشنهاد داد نرخ مالیات بر تولیدکنندگان ۵ درصد کاهش یابد، بنابراین راهبرد ما کاهش فشار بر بخش‌های تولیدی و شفاف اقتصادی است. 
***
احیای قرارداد گازی در دستور کار ایران و ترکمنستان
وزیر نفت روز شنبه با «سردار بردی محمداف» معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان و «رشید مردوف» معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر خارجه ترکمنستان در ساختمان اصلی وزارت نفت دیدار و گفت‌وگو کرد. جواد اوجی در این باره گفت: در قراردادهایی که امضا می‌شود، روی احیای قرارداد گازی و نیز بحث افزایش سوآپ با کشورهای همسایه تمرکز می‌کنیم. همچنین در حوزه‌های انرژی، تهاتر فرآورده‌های نفتی و تبادل خدمات فنی- مهندسی مذاکرات خوبی انجام شد. اوجی پس از پایان نشست با هیات ترکمنستانی، با بیان اینکه «در حوزه‌های مختلف مرتبط با انرژی گفت‌وگوهای خوبی داشتیم» گفت: سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر خاک ایران به کشور آذربایجان از ابتدای ماه ژانویه سال جاری میلادی عملیاتی شده و همکاران ما که در ایستگاه میترینگ منطقه سرخس ترکمنستان مستقر هستند، بر اجرای سوآپ با شروع 4 تا 5 میلیون مترمکعب در روز یا به عبارتی 5/1 تا 2 میلیارد مترمکعب در سال نظارت دارند. وزیر نفت با بیان اینکه اسنادی بین ۲ طرف امضا می‌شود، گفت: این اسناد از سوی کارشناسان ایرانی و کارشناسان کشور دوست و برادر، ترکمنستان، تهیه شده است و مربوط به حوزه‌های نفت و گاز می‌شود که ۲ طرف ظرفیت خوبی برای همکاری در این زمینه‌ها دارند. اوجی افزود: در قراردادهایی که امضا می‌شود، روی احیای قرارداد گازی و نیز بحث افزایش سوآپ با کشورهای همسایه تمرکز می‌کنیم. همچنین در حوزه‌های انرژی، تهاتر فرآورده‌های نفتی و تبادل خدمات فنی- مهندسی مذاکرات خوبی انجام شد. وی بر تمرکز برای افزایش سهم تجارت انرژی تأکید کرد و گفت: بیشتر تمرکز در اسناد پیش رو، افزایش سهم تجارت انرژی در بعد گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی است. وزیر نفت با بیان اینکه زیرساخت کافی تا ظرفیت روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز برای واردات و سوآپ گاز از ترکمنستان وجود دارد، تصریح کرد: امروز به کشور دوست و برادر اعلام کردیم آمادگی واردات و سوآپ گاز با کشورهای همسایه تا 40 میلیون مترمکعب در روز یا به عبارتی 10 تا 15 میلیارد مکعب سالانه را داریم. 
***
برق هسته‌ای وارد مدار می‌شود
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: ظرفیت یکهزار مگاواتی تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر وارد مدار می‌شود. مصطفی رجبی‌مشهدی درباره زمان بازگشت نیروگاه اتمی بوشهر به مدار تولید گفت: نیروگاه اتمی مطابق برنامه زمان‌بندی ‌شده در حال تعمیر است و بزودی در مدار قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: بازگشت ظرفیت یکهزار مگاواتی تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر به مدار تولید می‌تواند کمک موثری در راستای افزایش پایداری شبکه برق کشور در این روزهای سرد سال باشد. واحدهای حرارتی تولید برق که سهمی حدود ۹۰ درصدی در تأمین برق کشور دارند، به‌ خاطر محدودیت‌های سوخت‌رسانی (اعم از گاز طبیعی و سوخت مایع) در روزهای سرد سال با مشکلاتی در تولید مواجهند و متولیان امر در تلاشند هر چه در سوخت‌رسانی گاز طبیعی به نیروگاه‌ها ناشی از افزایش مصرف گاز در بخش خانگی محدودیت ایجاد می‌شود، با جایگزین کردن سوخت مایع، نیاز برقی کشور را بدون اختلال تامین کنند. از این رو ظرفیت تولید پایدار برق هسته‌ای می‌تواند این روزها به کمک شبکه برق کشور بیاید. 

Page Generated in 0/0067 sec