printlogo


کد خبر: 242587تاریخ: 1400/10/20 00:00
اخبار

رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد
ضرورت پیگیری مطالبات خانواده‌های شهدای هواپیمای اوکراینی
رئیس مجلس ضمن تسلیت سالروز شهادت مسافران هواپیمای اوکراینی گفت: پیگیری مطالبات بحق خانواده‌های این شهدا و شفاف‌سازی جزئیات رسیدگی به پرونده برای اولیای دم ضروری است. 
 محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی روز گذشته مجلس ضمن گرامیداشت سالروز قیام مردم قم در 19 دی‌ماه سال 56، گفت: قیام مردم قم در سال 56 حرکتی هوشمندانه و بهنگام بود که در مقطعی سرنوشت‌ساز از انقلاب اسلامی با هوشمندی و درایت مردم قم شکل گرفت و نقش مؤثری در وقوع انقلاب اسلامی ایفا کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طی چند روز گذشته حضور پرشور و حماسی مردم عزیز و قدرشناس ایران در مراسم بزرگداشت دومین سالروز شهادت حاج‌قاسم سلیمانی در شهرها و روستاهای سراسر کشور برگ زرین دیگری بر افتخارات این ملت افزود. وی ادامه داد: ارج نهادن مردم ایران به مجاهدت‌های قهرمانانی همچون شهید سلیمانی و شهید کاظمی و بزرگداشت ایثار و فداکاری همه شهیدانی که امنیت و افتخار را به کشور عزیزمان هدیه کرده‌اند نشان از روحیه عزت ملی و یکی از برجسته‌ترین صفات ملت ایران است که تا امروز نقش بی‌بدیلی در زنده نگه داشتن آرمان‌های انقلاب اسلامی ایفا کرده است. وجود چنین مردمی عزیز و نجیب وظیفه ما مسؤولان را در پاسخگویی به دغدغه‌ها و مشکلات این ملت بیشتر می‌کند. قالیباف خاطرنشان کرد: همچنین فرارسیدن سالروز شهادت جمعی از فرزندان برومند ایران‌زمین در حادثه دلخراش سقوط هواپیمای مسافری اوکراینی را به تمام ملت شریف ایران بویژه به خانواده‌های داغدار آن عزیزان تسلیت می‌گویم و مراتب همدردی عمیق خود و سایر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را با خانواده‌های محترم آن عزیزان اعلام می‌دارم. تمام ایران یکپارچه سوگوار این مصیبت دلخراش و جانکاه است. رئیس مجلس اظهار داشت: پیگیری مطالبات بحق این خانواده‌ها و شفاف‌سازی جزئیات رسیدگی به پرونده برای اولیای دم و حصول اطمینان از بسته شدن راه تکرار حوادثی چنین تلخ و جانکاه ضروری و نیازمند اتخاذ تدابیر لازم است. 
***
توضیح خطیب‌زاده درباره فعالیت سفارت افغانستان در تهران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با رد برخی مطالب مطرح شده درباره فعالیت‌های آینده سفارت افغانستان در تهران، اظهار داشت: فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران همانند تمام سفارتخانه‌های خارجی در چارچوب اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ وین درباره روابط دیپلماتیک قرار دارد و هیچ‌گونه تغییر و تحولی خارج از آن ممکن نیست. 
به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش خبرگزاری آوا همزمان با ورود مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت طالبان به تهران، برخی رسانه‌ها با انتشار عکس ورود هیات طالبان در فرودگاه مهرآباد و استقبال از آن، به نقل از منابع نامعلوم گزارش دادند دولت ایران سفارت افغانستان در تهران را تحویل طالبان می‌دهد. در ادامه این خبر ادعا شده بود ایران، دولت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد اما سفارت افغانستان در تهران را تحویل آنها خواهد داد تا به امور شهروندان افغانستانی در ایران رسیدگی کنند. 
***
انتقام سخت حق متقابل جمهوری اسلامی است
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان گفت: انتقام سخت در جای خودش به عنوان یک حق متقابل برای جمهوری اسلامی ایران و مردم منطقه محفوظ است که هرگاه فرصتش فراهم شود این کار انجام می‌شود.
عباسعلی کدخدایی در نشست تخصصی مدافعان حقیقی حقوق بشر با موضوع بررسی ابعاد حقوقی، منطقه‌ای و بین‌المللی ترور شهید قاسم سلیمانی با بیان اینکه معمولا در اینگونه جرائمی که اتفاق می‌افتد چند حالت وجود دارد که باید با هر کدام از آنها در جای خود بحث شود و ببینیم چه راهکار حقوقی‌ای داریم، تاکید کرد: نباید پاسخ این جنایت به اقدامات حقوقی محدود شود و به فرمایش مقام معظم رهبری باید انتقام سخت گرفته شود و انتقام سخت در جای خودش به عنوان یک حق متقابل برای جمهوری اسلامی ایران و مردم منطقه محفوظ است که هرگاه فرصتش فراهم شود این کار انجام می‌شود. وی درباره جنبه حقوقی این جنایت هم گفت: در باب حقوقی تشریفاتی وجود دارد که باید ملاحظه شود و یک جنبه حقوقی قضیه یا اصطلاحا جنبه مدنی مطلب این است که آیا مرجعی برای رسیدگی وجود دارد و امکان‌پذیر است؟ که البته این بحث از چند جهت قابل بررسی است. 
***
صنعت فضایی در دولت روحانی یتیم بود
مدیرعامل کنسرسیوم شرکت‌های خصوصی فضایی در همایش «دولت سیزدهم و صنعت فضایی» در دانشگاه تهران گفت: ما چند تجربه بزرگ از نظر ساختاری در صنعت فضایی داریم. تجربه اول، تصویب برنامه اول بود که مثبت‌ترین اتفاق این صنعت بود. تجربه دوم این بود که سازمان متمرکز و واحدی به نام سازمان فضایی بزرگ تشکیل دادیم که چون خیلی ناپخته بود، بد‌ترین اتفاق صنعت فضایی را رقم زد و برنامه‌های اول را هم تحت‌الشعاع قرار داد. تجربه سوم، تشکیل ‌نشدن شورای عالی فضایی در دولت آقای روحانی بود که از روی عمد انجام نشد و به عبارتی دوران یتیمی صنعت فضایی بود. حسین شهرابی به نقص‌های شورای عالی فضایی پرداخته و مواردی همچون عدم حضور بخش خصوصی در نمایشگاه معرفی دستاوردهای فضایی را که در کنار این شورا برگزار شد از جمله این نقص‌ها دانسته و بر ضرورت عضویت رسمی معاونت علمی ریاست‌جمهوری در این شورا برای انتقال تصمیمات از جانب حاکمیت در بحث‌های مربوط به بخش خصوصی تاکید کرد. 

Page Generated in 0/0065 sec