printlogo


کد خبر: 242605تاریخ: 1400/10/21 00:00
کمیته هماهنگی شیعیان با انتشار بیانیه‌ای مخالفت خود را با نحوه انتخاب رئیس پارلمان و معاون وی اعلام کرد
آزمون بیت شیعی در مقابله با اقدامات فراقانونی

شامگاه یکشنبه پس از بروز تنش در پارلمان عراق بر سر تعیین فراکسیون اکثریت و خروج بیش از 120 نفر از نمایندگان گروه‌های مختلف از جلسه، سومین رئیس سنی پارلمان، رای‌گیری برای انتخاب رئیس و معاون رئیس پارلمان را در دستور کار قرار داد. بر اساس آرای به دست آمده از مجموع 228 نماینده حاضر «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان قبلی توانست با کسب 200 رای جایگاه خود را حفظ کند. رسانه‌های عراقی اعلام کردند در شمارش آرا، الحلبوسی ۲۰۰ رأی و محمود المشهدانی ۱۴ رأی کسب کردند و ۱۴ رأی نیز باطله اعلام شد. پس از انتخاب رئیس پارلمان، نوبت به انتخاب معاون اول او رسید. جریان صدر، «حاکم الزاملی» و جنبش «امتداد» برخاسته از تظاهرات‌ اکتبر، «حمید عباس الشبلاوی» را برای تصدی این پست نامزد کردند. سپس شمارش آرای این ۲ نامزد آغاز شد و پس از شمارش آرا، حاکم الزاملی با کسب بیشترین آرا به عنوان معاون اول رئیس پارلمان عراق انتخاب شد؛ فرآیندی که با مخالفت جدی چارچوب هماهنگی شیعه مواجه شد. با این حساب محمد الحلبوسی 15 روز فرصت دارد نامزدهای ریاست‌جمهوری را معرفی کند. الحلبوسی در سخنرانی کوتاه خود تأکید کرد مجلس عراق به مسؤولیت دموکراتیک و قانونی خود عمل کرد. وی گفت موضوع فراکسیون اکثریت را با هیات‌رئیسه بررسی خواهد کرد و موعد جلسه بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد. 
 
* موضع صدر و الکاظمی درباره انتخاب حلبوسی
«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در پیامی توئیتری انتخاب محمد الحلبوسی را به عنوان رئیس پارلمان و انتخاب حاکم الزاملی و «شاخوان عبدالله» به عنوان معاونان اول و دوم رئیس مجلس عراق را تبریک گفت. «مقتدا صدر» نیز با انتشار بیانیه‌ای انتخاب رئیس مجلس و نایبان وی را «بشارت‌دهنده تشکیل دولت اکثریت ملی» خواند. او ضمن تبریک این انتخاب به ملت عراق، تأکید کرد: این گام نخست در مسیر ساخت عراق آزاد مستقل به دور از سرسپردگی و فرقه‌گرایی و نژادپرستی و فساد است. صدر افزود: از این مجلس دولتی ملی و پاکدست و خدماتی برخواهد آمد که برای حفاظت از حاکمیت ارضی عراق و تضمین آن و رسیدگی به ملت و حفظ کرامت آنان و برای اصلاحات واقعی و جدی تلاش می‌کند. صدر بیانیه خود را با هشتگ «دولت اکثریت ملی» به پایان رساند. 
 
* استقبال بارزانی از انتخاب هیأت‌رئیسه
«مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق از انتخاب هیات‌رئیسه پارلمان جدید به عنوان سرآغازی خوب برای اصلاح روند سیاسی عراق نام برد. بارزانی تاکید کرد: انتخاب هیات‌رئیسه مجلس گامی مهم در روند سیاسی در عراق است و به همین مناسبت به محمد الحلبوسی به عنوان رئیس و حاکم الزاملی و شاخوان عبدالله به عنوان معاونان اول و دوم آن تبریک می‌گویم. 
 
* مخالفت کمیته هماهنگی شیعیان با نحوه انتخاب الحلبوسی به ریاست پارلمان
چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه که بعد از وقفه یک ساعته به همراه برخی دیگر از نمایندگان حاضر به شرکت در جلسه مجلس نشد، در مشروعیت این جلسه تردید و تأکید کرد موضوع را از طرق قضایی پیگیری خواهد کرد. شامگاه یکشنبه ستاد هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، به انتخاب مجدد محمد الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان این کشور اعتراض کرد. این کمیته با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد انتخاب الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان و حاکم الزاملی به عنوان معاون وی را به رسمیت نمی‌شناسد، زیرا رئیس سِنی در جلسه حضور نداشته است. کانال تلگرامی شبکه النجبا ضمن نقل این بیانیه گزارش داد حمله به «محمود المشهدانی» رئیس سِنی پارلمان باعث شد نتواند سرپا بایستد و به بیمارستان منتقل شد و این هرج‌ومرج محکوم است. این ستاد تأکید کرد جبهه‌بندی که در جلسه اول پارلمان رخ داد، از خطر بزرگی خبر می‌دهد و «باعث انزجار ما شد». چارچوب هماهنگی تصریح کرد: «ما فراکسیون بزرگ‌تر با بیشترین تعداد را بر اساس اقدامات قانونی، ثبت کردیم و در برابر این یکجانبه‌گرایی غیر‌مسؤولانه در تصمیم سیاسی خواهیم ایستاد». این نهاد شیعی با اشاره به اینکه مانع سوق دادن عراق به سمت بی‌راهه‌خواهد شد، خاطر‌نشان کرد در راستای منافع مردم، امتیازات بسیاری داده است. 
نخستین نشست پارلمان جدید عراق که قرار بود ساعت ۱۱ صبح یکشنبه به وقت محلی برگزار شود، پس از چند ساعت تاخیر، شامگاه یکشنبه برگزار و به تنش کشیده شد. برخی نمایندگان پارلمان بر سر مساله فراکسیون بزرگ‌تر با یکدیگر به صورت لفظی درگیر شدند و پس از آن، یکی از نمایندگان به رئیس سِنی پارلمان حمله کرد و پس از متشنج شدن فضای موجود در صحن پارلمان و وخیم شدن وضعیت جسمی المشهدانی، یک آمبولانس او را به بیمارستان «ابن‌سینا» در منطقه سبز بغداد منتقل کرد. رسانه‌های عراقی اعلام کردند پس از آنکه المشهدانی به دلیل انتقال به بیمارستان، از صحن پارلمان خارج شد، نمایندگان حاضر از «عامر الفایز» به عنوان دومین رئیس سنی پارلمان خواستند نشست را اداره کند اما وی از این کار امتناع ورزید و سپس «خالد الدراجی» به عنوان رئیس سِنی سوم پس از المشهدانی و الفایز اداره جلسه پارلمان را در دست گرفت اما اعضای فراکسیون چارچوب هماهنگی احزاب شیعی جلسه پارلمان را ترک کردند. سپس نمایندگان ائتلاف «الجیل الجدید» و «اشراقه کانون» (اتحادیه میهنی کردستان) صحن پارلمان را ترک کردند. علاوه بر نمایندگان این ائتلاف‌ها، «خالد العبیدی»، «مثنی السامرائی» و «طلال الزوبعی» نیز از نشست رأی‌گیری برای انتخاب هیأت‌رئیسه پارلمان خارج شدند. 
 
* رایزنی نخست‌وزیر عراق با العامری درباره حل اختلافات سیاسی
نخست‌وزیر عراق به منظور رایزنی درباره راهکارهای حل اختلافات سیاسی جاری در کشور به دیدار رئیس ائتلاف فتح رفت. «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح دیروز در دفترش در بغداد میزبان مصطفی الکاظمی بود. به نوشته پایگاه خبری «السومریه» به نقل از بیانیه دفتر العامری، ۲ طرف در این نشست درباره بحران سیاسی جاری در کشور، نتایج روند سیاسی و یافتن راه حل‌های مناسب برای آن با توجه به اختلافات موجود گفت‌وگو کردند. 
 
* نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری عراق
«مهدی کریم» نماینده حزب دموکرات کردستان عراق به خبرگزاری رسمی این کشور (واع) گفت: «۲ حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان بر معرفی ۲ نامزد برای ریاست‌جمهوری به توافق رسیدند و ۲ کاندیدا از سوی اتحادیه میهنی معرفی خواهد شد». او ادامه داد: «این مساله از سوی فراکسیون‌های کرد و سایر فراکسیون‌ها مانند فراکسیون تقدم (به رهبری محمد الحلبوسی) یا جریان صدر (به رهبری مقتدا صدر) قطعی شده است و همان‌گونه که رئیس پارلمان و معاونان آن انتخاب شدند، رأی‌گیری برای تعیین نامزد کردها برای ریاست‌جمهوری نیز براحتی انجام خواهد شد». طبق گفت‌وگوهای انجام شده ۴فرد از شانس بیشتری برای تصدی این منصب برخوردارند. «برهم صالح» رئیس‌جمهوری فعلی عراق شانس بیشتری را برای تصدی مجدد این پست دارد و از حمایت حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق برخوردار است اما نامزدی او با وتوی حزب دموکرات کردستان عراق و برخی احزاب شیعه مواجه خواهد شد. نام «عدنان المفتی» از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز به‌ عنوان یکی از برجسته‌ترین نامزدهای این پست مطرح شده است. همچنین محافل کرد عراق و نزدیک به حزب دموکرات نام «هوشیار زیباری» از رهبران این حزب را به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی مطرح کرده‌اند. وی سیاستمداری کهنه‌کار است که در دولت‌های گذشته چندین سمت از جمله وزیر دارایی و وزارت خارجه عراق را بر عهده داشته است. «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق نیز یکی از گزینه‌های احتمالی حزب دموکرات کردستان عراق برای تصدی پست مذکور است.

Page Generated in 0/0063 sec