printlogo


کد خبر: 242616تاریخ: 1400/10/21 00:00
اخبار

هلال‌احمر به بیماران نیازمند تسهیلات  می‌دهد
سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر از تامین اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی برای اعطای وام به بیماران نیازمند خبر داد. وحید سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: با توجه به افزایش هزینه‌های درمانی و با پیگیری صورت‌گرفته از سوی سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برای بیماران کم‌بضاعت و دارای شرایط خاص در نظر گرفته شد. وی با بیان اینکه سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر بر اساس دستورالعمل اجرایی در ماده ١٦ قانون بودجه سال جاری، برای اعطای تسهیلات به بیماران نیازمند در هر یک از استان‌ها، اعتباری مجزا اختصاص داده است، گفت: این مبلغ به شکل وام و با نرخ سود ۴درصد و با بازپرداخت حداکثر ۵ ساله به این افراد اعطا خواهد شد. سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه ۳ بانک ملی، مسکن و صادرات به عنوان بانک‌های عامل در نظر گرفته شده‌اند، تصریح کرد: برای پرداخت این وام قرض‌الحسنه، بیماران نیازمند و معسر و همچنین بیماران ناشی از کرونا در سراسر کشور مورد توجه قرار خواهند گرفت. 
سلیمی ادامه داد: تسکین آلام بشری در جامعه و افزایش اثربخشی خدمات حمایتی به بیماران نیازمند و معسر بخشی از رسالت، وظایف ذاتی و ماموریت‌های هلال‌احمر محسوب می‌شود. 
***
غذای نامناسب نخستین دلیل مرگ‌ است
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه اعلام کرد: ۱۰ عامل از ۱۹ عامل مرگ در بیماری‌های غیرواگیر مربوط به تغذیه است. دکتر زهرا عبداللهی در وبینار «ضرورت توجه به تغذیه کارکنان» گفت: بیماری‌های غیرواگیر علت ۶۰ درصد مرگ‌ها در جهان و ۷۶ درصد مرگ‌ها در ایران است. این وضعیت در تمام کشورهای با درآمد بالا، متوسط و پایین از جمله در ایران که مردم درآمد متوسط دارند، یک روند افزایشی دارد. وی با اشاره به اینکه الگوی غذایی نامناسب نخستین ریسک فاکتور و نخستین دلیل مرگ‌هاست، ادامه داد: در یک مطالعه که در ۱۹۵ کشور توسط ۱۳۰ محقق از ۴۰ کشور جهان انجام شد، رژیم غذایی نامناسب با ۱۱ میلیون قربانی نخستین عامل خطر مرگ در جهان شناخته شده و یک‌پنجم مرگ‌ها را در جهان به خود اختصاص داده است. وی افزود: سال ۲۰۱۷ ایران ۲۹۹ هزار مورد مرگ داشته است که این رقم در سال ۲۰۴۰ میلادی به حدود ۸۰۰ هزار مورد می‌رسد که ۳۹۰ هزار مورد ناشی از بیماری‌های غیرواگیر خواهد بود. 
وی در ادامه با بیان اینکه ایرانیان 7/9 گرم نمک در روز (یعنی ۲ برابر مقدار توصیه شده) مصرف می‌کنند، بیان داشت: با افزایش مصرف سبزی و میوه، کاهش مصرف روغن، کاهش اسید چرب اشباع و افزایش تحرک بدنی و کنترل وزن، شاهد کاهش ۲۷ درصدی غیبت در کار، کاهش ۲۶ درصدی هزینه‌های مراقبتی و کاهش ۳۲ درصدی هزینه‌های ناتوانی و معلولیت ناشی از بیماری‌ها خواهیم بود. 
***
کلاهبرداری با نام و عنوان سامانه ملی املاک و اسکان
 مجرمان سایبری با ارسال پیامک‌های تهدید‌آمیز به هموطنان با نام و عنوان سامانه ملی املاک و اسکان کشور مترصد کلاهبرداری از آنان هستند. سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: بر اساس رصدهای انجام‌شده در فضای مجازی و گزارش‌های دریافتی از شهروندان، مشخص شد مجرمان سایبری در ترفندی جدید با سوءاستفاده از نام و اعتبار سامانه ملی املاک و اسکان کشور و با ارسال پیامک‌های تهدید‌آمیز به هموطنان مبنی بر تعیین‌‌تکلیف واحدهای مسکونی خالی و ابلاغ بخشنامه‌های قانونی سازمان مالیاتی کشور، مترصد هدایت هموطنان به لینک‌های جعلی و آلوده به منظور ایجاد دسترسی غیرمجاز به گوشی تلفن همراه فریب‌خوردگان یا برداشت غیرمجاز از حساب‌های مالی آنان هستند. سرهنگ پاشایی در این زمینه به هموطنان توصیه کرد به هیچ عنوان فریب این ترفند کلاهبرداری مجرمان سایبری را نخورند و همواره آگاه باشند که ارسال پیامک با نام سامانه ملی املاک و اسکان کشور با شماره پوششی با نام V.Maskan به هموطنان واجد شرایط ارسال می‌گردد و آدرس دقیق سامانه مذکور amlak.mrud.ir بدین شکل بوده و به هیچ عنوان سازمان‌های اداری و اجرایی کشور به جهت ابلاغ دستورالعمل‌های جاری یا سایر اطلاع‌رسانی‌ها از شماره تلفن‌های شخصی یا پیام‌رسان واتساپ استفاده نمی‌کنند. 
***
تداوم بارش‌های زمستانی در این هفته
سامانه بارشی‌ای که روز گذشته از غرب و شمال غرب وارد کشور شد، بارش برف و باران در ۶ استان را به دنبال داشت. 
 صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: سه‌شنبه 21 دی‌ماه در استان‌های خوزستان، لرستان، ایلام، چهارمحال‌و‌بختیاری، کهگیلویه‌‌و‌بویراحمد، کرمانشاه، کردستان، جنوب آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران بارش برف و باران پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: چهارشنبه نیز در شمال غرب کشور بارش پراکنده رخ خواهد داد. 
ضیاییان با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور گفت: پنجشنبه ۲۳ دی‌ سامانه بارشی جدیدی از شمال غرب وارد کشور می‌شود و شمال غرب، غرب، ارتفاعات جنوب غرب، سواحل غربی دریای خزر و دامنه‌ها و ارتفاعات البرز مرکزی و برخی مناطق مرکزی کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

Page Generated in 0/0159 sec