printlogo


کد خبر: 242622تاریخ: 1400/10/21 00:00
مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی از بهمن آغاز می‌شود
قفل مالیات از خانه‌های خالی باز شد
تاکنون اطلاعات یک میلیون و ۱۷۴ هزار واحد خالی به سازمان امور مالیاتی داده شده است

معاون وزیر راه از آغاز مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی از اول بهمن ۱۴۰۰ خبر داد و گفت:‌ اطلاعات خانه‌های خالی در ساختار‌MPLS (الکترونیک) یا به صورت دستی به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود. محمود محمودزاده درباره مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد: اخیرا جلسه‌ای در رابطه با اشتباه برداشت و مباحثی که نیازمند هماهنگی بین ۲ مجموعه است با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد. اطلاعاتی که تا امروز در رابطه با خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی داده شده شامل یک میلیون و 174 هزار واحد است. 
وی در گفت‌و‌گو با تسنیم، با بیان اینکه اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی حقیقی و حقوقی به سازمان امور مالیاتی ارسال شده است، افزود: قرار شده در نخستین فرصت، بخش‌ واحدهای حقوقی را ظرف یکی، دو روز مجددا برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنیم. 
وی با اشاره به اینکه اطلاعات مذکور در ساختار MPLS‌ (الکترونیک) یا به صورت دستی در اختیار این سازمان قرار خواهد گرفت، اضافه کرد:‌ تا 30 دی‌ 1400 قانون مهلت داده و از اول بهمن وارد صدور قبض‌های مالیاتی خواهیم شد. این هماهنگی شده و همان اطلاعات مجددا ویرایش شده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد. 
مالیات بر خانه‌های خالی، بیش از یک سال بود در کشمکش ۲ دستگاه مربوط معطل بود؛ وزارت راه‌و‌شهرسازی معتقد بود از 3/2 میلیون خانه خالی شناسایی شده، یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد مربوط به قانون سال ۹۴ است و ربطی به قانون سال ۹۹ ندارد، بنابراین باید مالیات آن اجرایی شود؛ سازمان امور مالیاتی اما عنوان می‌کرد با قانون جدید، واحدهای شناسایی شده‌ قبلی قابل بررسی و اعمال مالیات نیست، مسؤولان وزارت راه اما مدعی بودند سازمان امور مالیاتی زیرساخت لازم برای اجرای مالیات خانه‌های خالی را ندارد. 
پیش از این سازمان امور مالیاتی اعلام کرده بود اطلاعات ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی از سکنه را که وزارت راه‌و‌شهرسازی ارائه داده، به دلایلی همچون نادرست بودن کدهای پستی، مشخص نبودن مالک و زمان خالی بودن واحدها قبول ندارد؛ از آن طرف وزارت راه‌و‌شهرسازی اعلام می‌کند یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد از این تعداد بر مبنای قانون سال ۹۴ است و حتی با فرض قبول نداشتن تعدادی که بعد از تصویب ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در آذر ۱۳۹۹ اضافه شده، مالیات یک میلیون و ۱۷۰ هزار خانه خالی که طبق قانون سال ۹۴ بوده، باید اجرایی شود. 
***
    پیا ارسال شده از سرشماره V.MASKAN مورد تأیید وزارت راه‌وشهرسازی است     
 معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی در اطلاعیه‌ای با تایید غیرجعلی بودن پیامک ارسال شده از سرشماره V.MASKAN، بر تعیین وضعیت خانه‌های خالی و خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان تا تاریخ اعلام شده در پیامک تاکید کرد. معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیه‌ای ضمن تایید پیامک ارسال شده از سرشماره V.MASKAN بر تکمیل اطلاعات ملکی سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان در تاریخ‌های 20 و ۲۳ دی‌ تاکید کرد.  در متن این اطلاعیه آمده است: بر اساس تکلیف وزارت راه‌و‌شهرسازی و همچنین اطلاعات دریافتی از دستگاه‌های مختلف کشور، تعدادی ملک که وجود ساکن در آنها تایید نشده است، در سامانه ملی املاک و اسکان شناسایی شد. برای تعیین‌تکلیف وضعیت سکونت این املاک پیامکی با سرشماره V.MASKAN به مالکان این املاک ارسال شد که متن این پیامک بدین شرح است: «ملک شما به عنوان خانه خالی شناسایی شده است. لطفا در تاریخ ۲۰ دی‌ ۱۴۰۰ یا ۲۳ دی‌ ۱۴۰۰ وضعیت املاک خود را در سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir تعیین کنید، در غیر این صورت مطابق قانون مالیات‌های مستقیم اقدام خواهد شد». معاونت مسکن و ساختمان تصریح کرد: در همین راستا لازم است مالکان مذکور در تاریخ اعلام ‌شده در پیامک دریافتی خود به سامانه املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir مراجعه کنند و بدیهی است در صورت ثبت وجود سکونت و مالکیت توسط مالکان مذکور، بر اساس قانون، ملک مذکور از جرگه خانه‌های خالی خارج خواهد شد. مضمون پیامک ارسال شده با سرشماره V.MASKAN کاملا مورد تایید وزارت راه‌و‌‌شهرسازی است و شایعات مرتبط با جعلی بودن این پیامک با این سرشماره صحت ندارد. 
***
    آغاز ثبت‌نام مجردها در نهضت ملی مسکن از دیروز     
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌و‌شهرسازی روز گذشته گفت: مردان مجردی که ۲۳ سال را تمام کرده‌اند، از ساعت ۱۲ امروز (‌دیروز دوشنبه) ۲۰ دی‌ یک ماه مهلت دارند تا در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند.  محمود محمودزاده افزود: سامانه نهضت ملی مسکن از ساعت ۱۲ ظهر امروز (دیروز دوشنبه)۲۰ دی برای ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال باز می‌شود. ثبت‌نام تا ۲۰ بهمن در سراسر کشور ادامه خواهد داشت و این زمان مجددا تمدید نخواهد شد. جزئیات شرایط ثبت‌نام در سامانه ثمن درج شده است و همه مجردهای بالای ۲۳ سال با اطلاع از شرایط ثبت‌نام می‌توانند نام‌نویسی داشته باشند.  معاون وزیر راه‌‌و‌‌شهرسازی با بیان اینکه پیش از این حداقل سن مجاز برای مجردها ۲۵ سال اعلام شده بود که به ۲۳ سال کاهش یافته است، افزود: افراد مجرد که در این طرح ثبت‌نام می‌کنند، باید در زمان تحویل واحد متاهل شده باشند، در غیر این صورت قیمت واحد طبق کارشناسی روز برای متقاضیان محاسبه می‌شود.

Page Generated in 0/0204 sec