printlogo


کد خبر: 242623تاریخ: 1400/10/21 00:00
اخبار

افزایش انتقال وجه با «ساتنا» و «پایا» از ۲۵ دی‌
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی سقف مبلغ دستور پرداخت پایا را به ۱۰۰ میلیون تومان و کف مبلغ دستور پرداخت ساتنا را به ۵۰ میلیون تومان افزایش داد. بنا بر اعلام بانک مرکزی، در راستای اجرای دقیق رسالت سامانه ساتنا در انتقال وجوه کلان و همچنین مدیریت حجم دستور پرداخت‌های سامانه یاد شده، از روز شنبه آینده (۲۵ دی‌ماه) تغییراتی در سامانه‌های ساتنا و پایا اعمال می‌شود. 
بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، کف مبلغ دستور پرداخت‌های بین مشتری ساتنا از ۱۵۰ میلیون ریال به ۵۰۰ میلیون ریال افزایش خواهد یافت. همچنین سقف مبلغ دستور پرداخت‌های پایا از ۵۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد ریال به ازای هر دستور پرداخت افزایش می‌یابد. درباره چرخه‌های تسویه پایا در روزهای عادی (غیرتعطیل رسمی)، چرخه جدیدی در ساعت ۱۷:۴۵ به منظور تسویه دستور پرداخت‌های غیرشاپرکی افزوده خواهد شد. دستورپرداخت‌های ساتنا و پایا با مبدا و مقصد بانک مرکزی و همچنین دستور پرداخت‌های مربوط به تسویه وجوه پرداخت‌یاران، از شمول محدودیت‌های مبلغی ذکر شده مستثنا هستند. در صورت عدم رعایت کنترل‌های برشمرده، وجه التزام سامانه‌های ساتنا و پایا اعمال خواهد شد. بانک مرکزی تاکید کرد پیش از اجرای تغییرات لازم در سامانه‌های بانک‌ها به مشتریان بانکی اطلاع‌رسانی
 شود. 
***
رشد ۲۵ درصدی تجارت در پاییز
سخنگوی گمرک گفت: ارزش تجارت کشور پاییز امسال نسبت به پاییز سال قبل ۲۵ درصد از لحاظ ارزش رشد داشته است. سیدروح‌الله لطیفی اظهار داشت: کل تجارت کشور در ۹ ماهه امسال ۱۲۲ میلیون و ۴۵۲ هزار تن کالا به ارزش ۷۲ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار بوده که سهم فصل پاییز ۴۳ میلیون و ۳۱۸ هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و ۱۵۶ میلیون دلار بوده است. 
وی افزود: تجارت پاییزی کشور (مجموع صادرات و واردات) نسبت به فصل سوم سال قبل، کاهش ۹ درصدی در وزن و افزایش ۲۵ درصدی در ارزش را تجربه کرده است و نسبت به فصل تابستان ۷ درصد در وزن و ۱۴درصد در ارزش و نسبت به بهار ۱۲ درصد در وزن و ۲۸ درصد در ارزش رشد داشته است. لطیفی درباره میزان صادرات در فصل پاییز گفت: از مجموع صادرات ۹۲ میلیون و ۳۳۳ هزار تنی کشور به ارزش ۳۵ میلیارد و ۱۴۱ میلیون دلار در ۹ ماه سال، ۳۲ میلیون و ۳۳۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار در فصل پاییز به سایر کشورها صادر شد که نسبت به پاییز سال قبل از لحاظ ارزش ۱۷ درصد، نسبت به تابستان سال جاری ۲۰ درصد و نسبت به فصل بهار ۲۵ درصد افزایش داشته است. سخنگوی گمرک درباره واردات کشور در فصل سوم سال گفت: از مجموع ۳۰ میلیون و ۱۱۹ هزار تن کالای وارده به کشور به ارزش ۳۶ میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار در ۹ ماه سال جاری، ۱۰ میلیون و ۹۸۱ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۸۲۱ میلیون دلار مربوط به پاییز بوده که نسبت به پاییز سال قبل ۳۰ درصد در وزن و ۳۷ درصد در ارزش افزایش داشته است. وی افزود: واردات کشور در فصل پاییز نسبت به تابستان 4 درصد در وزن و 5/5 درصد در ارزش بیشتر شده و نسبت به فصل بهار نیز ۲۸ درصد در وزن و ۱۶درصد در ارزش رشد داشته است. 
***
بهره‌برداری سامانه یکپارچه مدیریت آرد کشور از ۲۵ دی‌
مدیرکل هماهنگی آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی ایران آغاز بهره‌برداری سراسری سامانه فروش آرد کشور (سامانه یکپارچه مدیریت آرد کشور) را ۲۵ دی اعلام کرد. محمدحسن جلالی افزود: با توجه به برنامه‌ریزهای انجام شده، سامانه یکپارچه مدیریت آرد کشور به طور کامل از ۲۵ دی‌ عملیاتی می‌شود. مدیرکل هماهنگی آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه پیش‌تر، این سامانه در برخی استان‌ها به طور کامل و در برخی استان‌ها حداقل در یک شهرستان مورد استفاده قرار گرفته، افزود: فروش آرد یارانه‌ای مصارف نانوایی نوع یک و ۲، از ۱۵ دی‌ماه در سامانه سیما عملیاتی شده و از ماه‌های پیش رو این بارگذاری بیستم هر ماه انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: سامانه خرید آرد یارانه‌ای حداکثر تا ۳۰ دی‌ و سامانه فروش آرد سایر مصارف تا ۲۴ دی در دسترس و فعال است. جلالی خاطرنشان کرد: اطلاعات خرید گندم کارخانجات از ۲۰ دی‌ از سامانه سیفا به سامانه یکپاچه مدیریت آرد کشور (سیما) منتقل می‌شود و گندم کارخانجات شارژ خواهد شد. مدیرکل هماهنگی آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: اختصاص گندم کارخانجات بر اساس مقدار خرید گندم و توزیع از انبارهای در اختیار این شرکت (مانند سامانه سایر مصارف قبلی) انجام می‌شود.

Page Generated in 0/0215 sec