محمد اسماعیلیدهقی*: اخیرا در یکی از کلاسهای پایه دهم به طور اتفاقی متوجه شدم دانشآموزان چهره شهید آوینی را نمیشناسند و همین باعث شد درباره شناخت دانشآموزان نسبت به بقیه چهرههای انقلاب از جمله شهید بهشتی و شهید مطهری هم کنکاش کنم و به این نتیجه رسیدم که دانشآموزان حتی چهره این شخصیتها را هم نمیشناسند چه رسد به افکار و عقایدشان!!
واقعیت تاسفبار این است که نظام آموزشوپرورش ما هیچ فکر و برنامهای برای آشنا کردن دانشآموزان با چهرهها و اسطورههای انقلاب ندارد و تمام تلاشها معطوف به پاس کردن واحدهای درسی است که آن هم داستان غمانگیز خود را دارد. خلاصه! خانوادهها، فرزندان خود را به نظام آموزشی سپردهاند و نظام آموزشی هم این وظیفه را به صداوسیما محول کرده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزههای علمیه هم که اساسا در این باره هیچ مسؤولیتی از اول بر عهده نگرفتهاند که الان بخواهند پاسخگو باشند. نتیجه این بیمسؤولیتیها تربیت نسلی شده است که در خوشبینانهترین حالت تنها احکام نماز و روزه را یاد گرفته ولی کوچکترین حس و شناختی نسبت به مبانی اصیل انقلاب و خونهایی که برای به ثمر رسیدن آن بر زمین ریخته شده است ندارد.
در این بین شیوع بیماری کرونا هم مزید بر علتهای موجود شد و تقریبا همه برنامههای جانبی از جمله بازدید از موزههای مربوط به دفاعمقدس و انقلاب اسلامی نیز تعطیل شد و...
این در حالی بود که هیچ یک از سایتها و برنامههایی که دشمن برای پوچ کردن و بیهویت کردن این نسل تدارک دیده بود تعطیل نشد و با شدت و حدت بیشتر ادامه یافت.
بیم آن میرود در شرایطی که همه تریبونها به قیمت گوشت و مرغ و یارانهها و مسائل اقتصادی اختصاص یافته است، ناگهان متوجه شویم ارزشمندترین سرمایهمان را که همان فرزندانمان هستند از دست دادهایم و شاید زمانی برای جبران آن نداشته باشیم. فراموش نکنیم عقبافتادگی چند واحد درسی فیزیک و شیمی کاملا قابل جبران است ولی اگر بیهویتی و بیتفاوتی در شاکله شخصیتی دانشآموزان جا خوش کرد به این آسانی قابل جبران نخواهد بود.
* کارشناس مسائل سیاسی