printlogo


کد خبر: 242643تاریخ: 1400/10/22 00:00
علیرضا قزوه در آیین معارفه‌اش به عنوان رئیس دفتر موسیقی صداوسیما:
با موسیقی و صداوسیما بیگانه نیستم

آیین تودیع محمدمهدی نراقیان و معارفه علیرضا قزوه رؤسای سابق و جدید دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما برگزار شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، آیین تودیع و معارفه مدیر سابق و جدید دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما ظهر دیروز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه در اداره کل روابط عمومی این سازمان برگزار شد. 
هادی آزرم به ‌عنوان نماینده‌ای از ارکستر سمفونیک صداوسیما در ابتدای مراسم گفت: ان‌شاءالله مشکلات ارکستر سمفونیک رفع شود. ارکستر سمفونیک سازمان، عمری دارد که به بیش از ۸۰ سال می‌رسد. دهه ۷۰ رهبر انقلاب طی سخنانی نگاهی حمایتی به ارکستر داشتند و تا الان هم این حمایت‌ها ادامه داشته است. 
وی اضافه کرد: امیدواریم ارتقای کمی و کیفی موسیقی حماسی، آیینی و اجتماعی که در حکم انتصاب آقای قزوه و با نگاه رئیس صداوسیما پیش‌بینی شده، رقم بخورد. 
همچنین وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی در این مراسم گفت: آقای قزوه این مسؤولیت مهم و خطیر را در این آوردگاه عظیم بر عهده گرفته است. من از سنین نوجوانی با شعرهای قزوه آشنا بودم. او بی‌ادعا میراث سترگ شعر فارسی را پاس داشت و مثل آنهایی نبود که برای 20 هزار شهید ملت حتی شعری هم نسرودند یا آنها که انگار از فردوسی کینه داشته باشند و حاضر نباشند نعت و کلمه‌ای از او بر زبان جاری کنند. 
وی افزود: قزوه میراث‌دار گنجینه عظیم شعر متعهد ایران است که بدون قرآن و بدون حکمت و حکما و حافظان قرآن در این ترازی که امروز آن را می‌شناسیم، وجود خارجی نمی‌داشت. 
جلیلی خطاب به قزوه گفت: قطعا این میزها، مسؤولیت‌ها و جایگاه‌ها برای امثال شما که شهدا را دیدید و قهرمانی‌های ملت را دیدید، خیلی ناچیزتر از آن است که به ظاهر آن دل ببندید و حتما با این انگیزه پا در این راه گذاشتید که باری از دوش مظلومان بردارید. 
وی اضافه کرد: نباید مرعوب این جماعت سخیف شد که حاج‌قاسم سلیمانی را سانسور می‌کنند و اگر لطف کنند به او درشتی نکنند! نه باید مرعوب این جماعت سخیف شد و نه مفتون ظواهر دنیایی. با افتخار و سربلندی حماسه‌های این ملت را بازسرایی کنید. از ظرفیت‌های شعر و موسیقی حداکثر استفاده را ببرید. 
وی با اشاره به نقش نهادهای مختلف گفت: همه این مراکز، سنگرهایی هستند تا چیزی را که شهیدان نگه داشتند، حفظ کنیم و اطمینان دارم به این طریق به خون آنها خیانت نمی‌کنیم. 
محمدمهدی نراقیان، رئیس سابق دفتر موسیقی سازمان صداوسیما نیز در ادامه این مراسم گفت: با کسانی شروع به کار کردیم که کار اولی بودند و خوش درخشیدند؛ کسانی که کارگردانی کردند و به مدیر گروهی رسیدند. تمرکز ما روی نماهنگ و کار تولیدی بود و نه فتوکلیپ. برای نخستین‌بار در انتخابات، موسیقی اختصاصی تولید شد. از سویی چون برای مناسبت‌ها هیچ کار موسیقایی روی آرشیو نداشتیم، در این زمینه هم تولیداتی انجام شد؛ نزدیک ۲۳۰ قطعه موسیقی و ۲۰۰ نماهنگ تولید شد. برای نماهنگ ستاره‌های آسمان از طرف دفتر رهبر انقلاب تقدیر شد. همچنین نزدیک ۴۰ قطعه موسیقی به مناسبت شهادت سردار سلیمانی تولید شد. 
وی تأکید کرد: با توجه به اهمیت سرود، از ابتدا هدف‌گذاری کردیم که ۴۰ درصد تولیدات‌مان در این حوزه باشد و سرود از انزوایی که داشت خارج شد. 
نراقیان در بخش دیگر سخنانش یادآور شد: از حوزه‌های اصلی کار ما ارزیابی قطعات موسیقی بود که از شبکه‌ها به ما می‌رسید و فرآیندی برای آن طراحی شد؛ ۴۵۰۰ قطعه بررسی شد و حدود چند هزار قطعه از سامانه آرشیو هم مجدد بررسی شد. حوزه دیگر کاری ما نظارت بر شبکه‌ها بود؛ مونیتورینگ حداقلی کار می‌کرد و ما در سال ۹۹ حدود ۸ ماه از سال همه قطعات را رصد کردیم و با این گزارش‌ها تخلفات حداقلی شد. 
نراقیان افزود: سعی کردیم با مجموعه دستگاه‌هایی که در حوزه موسیقی کار می‌کنند مثل حوزه هنری، شهرداری، مأوا و... همکاری کنیم. در ۳۲ ماه گذشته دفتر موسیقی به‌رغم زخم‌هایی که از گذشته هنوز باقی مانده بود، پیش رفت و الان آماده است به آقای قزوه برسد. 
در ادامه مراسم علیرضا قزوه در جایگاه قرار گرفت و در سخنانی تصریح کرد: اول انقلاب، سرود و شعار بود؛ البته نه به معنای شعاری، بلکه به معنای شعر ناب. ارزش دفتر شعر و موسیقی ارزشی بالاست. دنیا اتفاقی مثل جنگ دوم جهانی را از سر گذراند و شاید کسی نداند عاملش ادبیات فاشیستی بود. 
وی درباره ارزش شعر عنوان کرد: در روزگار ما شعر را به خدمت‌رسانی و بیگاری موسیقی گرفته‌اند. 
قزوه با اشاره به حضور خود در صداوسیما عنوان کرد: من از همین صداوسیما شروع کردم و با آن بیگانه نیستم. موسیقی در کشور ما مظلوم است. شعر مظلوم است اما موسیقی هم این مظلومیت را دارد. 
قزوه با اشاره به لزوم بازنگری در بودجه‌ها گفت: بد است که بچه‌های موسیقی استان‌ها با 100 تومان و 200 تومان کار بسازند. 
وی ادامه داد: دیده‌ام درباره من زیاد نوشته‌اند که چیزی از موسیقی نمی‌دانم، بله! وقتی بزرگان هستند، من چیزی نمی‌دانم اما با این فضا بیگانه نیستم و تلاش می‌کنم کمک و خدمت کنم. 
قزوه تأکید کرد: مکتب من مکتب حاج‌قاسم است. من واقعا تلاش می‌کنم در کنار عزیزان باشم، کار تولید کنیم و اتفاق تازه رقم بزنیم. 
وی در پایان سخنانش بیان کرد: درباره من نوشته‌اند که چقدر منصب دارد. روزی به مادرم که او هم چنین تصوری برایش پیش آمد توضیح دادم که اینها به موازات هم بوده است.

Page Generated in 0/0069 sec