printlogo


کد خبر: 242648تاریخ: 1400/10/22 00:00
دور دنیا

تبعیض‌های ناشی از کرونا، عامل تشدید تنش‌های اجتماعی در جهان
تحقیقات سازمان‌دهندگان مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس حاکی است نابرابری نشأت گرفته از همه‌گیری کرونا می‌تواند به تنش‌های داخلی و فرامرزی در سراسر جهان دامن بزند. به گزارش تارنمای شبکه سی‌ان‌بی‌سی، مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی که دیروز منتشر شد، اعلام کرد: «کووید-۱۹» و عواقب اقتصادی و اجتماعی آن همچنان تهدیدی حیاتی برای جهان است و نابرابری در زمینه توزیع واکسن و بهبود اقتصادی نابرابر، خطر ترکیب شکاف‌های اجتماعی و تنش‌های ژئوپلیتیک را در پی دارد. در گزارش این مجمع آمده است: این واگرایی جهانی در داخل و خارج از مرزها ایجاد تنش می‌کند و خطر وخامت تاثیرات همه‌گیری و پیچیده‌تر کردن هماهنگی‌های لازم برای مقابله با چالش‌های مشترک را به همراه دارد. به گفته بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی، جدا از مرگ‌و‌میر ناشی از همه‌گیری، یکی از اصلی‌ترین تاثیرات این بیماری، افزایش نابرابری است. کارشناسان مزبور تاکید کردند بسیاری با ناامنی شغلی مواجه شده‌اند و از ابزار لازم برای آموزش آنلاین به دلیل اعمال قرنطینه‌ها برخوردار نیستند. کشورهای ثروتمندتر دسترسی زودتر به واکسن‌های کرونا دارند و بسیاری همین حالا هم دوز سوم واکسن و حتی دوز چهارم را توزیع کرده‌اند اما کشورهای فقیرتر برای دستیابی مردمان‌شان به دوز اول همچنان دست و پا می‌زنند. در اتیوپی، تنها 3/1 درصد مردم به طور کامل واکسینه شده‌اند و در نیجریه، این رقم 1/2 درصد است. در این گزارش تقریبا یکهزار کارشناس و رهبر جهانی از مراکز دانشگاهی، تجاری، جامعه مدنی، دولتی و سازمان‌های دیگر تاکید کردند که خطرات اجتماعی از زمان شروع همه‌گیری، بیشتر شده است. این خطرات ویژه شامل انسجام اجتماعی و بدتر شدن سلامت روانی است. 
***
چین خطاب به آمریکا: با کارت تایوان بازی نکن!
«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست بازی با کارت تایوان را متوقف کند. به گزارش شینهوا، وانگ گفت آمریکا اقدامات مشروع چین برای حفاظت از حاکمیت ملی خود را به عنوان تهدید و اجبار تحریف می‌کند؛ امری که به طور کامل ریاکاری، فریبکاری و زورگویی گفتمان آمریکا را آشکار کرده است. وی افزود: دولت آمریکا به اجبار، دولت نظامی هائیتی را سال ۱۹۹۴ مجبور به استعفا کرد. همچنین سال ۲۰۰۳ صراحتا 3/30 میلیارد دلار را به عنوان هزینه‌های نظامی برای دیپلماسی اجباری تعیین کرد و از هیچ تلاشی برای سرکوب رقبای خود همچون آلستوم و توشیبا دریغ نکرد. وانگ این روند را دیپلماسی باج‌خواهی خواند و در ادامه سخنان خود تاکید کرد: این واقعیتی آشکار است که لیتوانی از تعهد سیاسی‌اش در ارتباط با مناسبات دیپلماتیک با چین تخطی و تصور نادرست «یک چین، یک تایوان» را در جهان ایجاد کرده است. وی گفت: افراد آگاه در لیتوانی نیز از این مساله انتقاد کرده‌اند. وانگ گفت: آمریکا مقام‌های لیتوانی را تحریک کرد تا اصل چین واحد را تضعیف کنند و سپس از آن حمایت کرد. وی اضافه کرد: آمریکا به دنبال محاسبات سیاسی با هدف استفاده از تایوان برای مهار چین با هزینه منافع لیتوانی است. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: به طرف آمریکایی هشدار می‌دهیم بازی با کارت تایوان، نتیجه عکس دارد.
***
موافقت حزب‌الله لبنان با مشارکت در گفت‌وگوی ملی
حزب‌الله لبنان موافقت خود را برای مشارکت در گفت‌وگوی ملی‌ای اعلام کرد که رئیس‌جمهوری این کشور در کاخ بعبدا خواستار آن شده بود. به گزارش سایت شبکه خبری روسیاالیوم، «محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان پس از دیدار با میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور در کاخ بعبدا خاطرنشان کرد: ما از فراخوان برای گفت‌وگو حمایت کرده و در این گفت‌وگوی ملی پیشنهادی مشارکت می‌کنیم. محمد رعد در ادامه تاکید کرد: لبنان در زمان مضیقه و پریشانی، نیاز مبرمی به قطع نکردن این گفت‌وگو دارد. وی همچنین تصریح کرد: ما حاکمان این کشور هستیم و به عنوان شهروند لبنان این کشور را خواهیم ساخت. 
***
دومین آزمایش موشکی کره‌شمالی در ۲۰۲۲
کره‌جنوبی بامداد دیروز از شلیک یک «پرتابه نامشخص» از سوی کره‌شمالی به سمت دریای ژاپن خبر داد. این دومین آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ در سال جدید و ظرف یک هفته است. خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی به نقل از رئیس ستاد مشترک ارتش در پیامی به خبرنگاران اعلام کرد این پرتابه از سواحل شرق شبه‌جزیره کره به سمت دریای ژاپن پرتاب شده است. ستاد کل نیروهای مسلح کره‌جنوبی جزئیات بیشتری درباره این موشک اعلام نکرد. گارد ساحلی ژاپن هم اعلام کرد شلیک یک پرتابه «شبیه یک موشک بالستیک» را در کره‌شمالی رصد کرده است. این دومین آزمایش موشکی کره‌شمالی در سال ۲۰۲۲ و طی یک هفته است. کره‌شمالی پنجشنبه گذشته از آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک مافوق صوت طی روز سه‌شنبه ۵ ژانویه خبر داد. آن نخستین آزمایش موشکی کره‌شمالی در سال ۲۰۲۲ بود و به گفته رسانه‌های کره‌شمالی، این موشک با طی مسافتی ۷۰۰ کیلومتری به هدف خود با دقت اصابت کرد. کشورهای غربی و ژاپن این آزمایش موشکی را محکوم کردند. روز دوشنبه ایالات متحده، آلبانی، فرانسه، ایرلند، ژاپن و انگلیس پس از آزمایش موشک مافوق صوت در هفته گذشته، در بیانیه مشترکی از کره‌شمالی خواستند از هر گونه فعالیت «بی‌ثبات‌کننده» جدید خودداری کند.

Page Generated in 0/0066 sec