printlogo


کد خبر: 242664تاریخ: 1400/10/22 00:00
فریب تماس‌های مشکوک و ناشناس را نخورید
شماره مشترکان ایرانی در اختیار کلاهبرداران خارجی!

موضوع تماس از شماره‌‌های خارجی و ناشناس با مشترکان تلفن همراه در کشور، بویژه با پیش‌شماره کشورهای کوچک آفریقایی چند سالی می‌شود برخی مشترکان را با مشکل و دردسر روبه‌رو کرده است. 
این اتفاق و موارد مشابه آن با هماهنگی برخی اپراتور‌های خارجی و با هدف کسب درآمد غیرقانونی یا همان کلاهبرداری تلفنی (Wangiri) از مشترکان اپراتور‌های سایر کشور‌ها با استفاده از سرویس‌های مخابراتی صورت می‌گیرد. 
روش کلاهبرداری تلفنی به این صورت است که کلاهبردار، یک ربات تماس‌گیرنده را روی یک شماره قرار می‌دهد و پس از یک یا ۲ بوق، تماس را قطع می‌کند. این ربات‌ها حتی ممکن است چندین بار با یک شماره تماس بگیرند. به گزارش تسنیم، ایده این کلاهبرداری اینگونه است که شخصی که تماس از دست‌رفته را دریافت کرده، با شماره تماس می‌گیرد. ربات‌های تماس‌گیرنده‌ به صورت خودکار با تعداد زیادی از شماره‌هایی که به طور رندوم ذخیره شده‌اند، یک یا ۲ تماس کوتاه برقرار ‌می‌کنند. 
تماس با دیگر کشورها، بویژه آفریقا، هزینه نسبتا بالایی دارد به طوری که به ازای هر یک دقیقه تماس، 10 هزار تومان از اعتبار فرد کسر می‌شود و این اعتبارهای از دست رفته، سود کلانی را به این شرکت‌های مخابراتی خارج از کشور می‌رساند. طبق گزارش‌های دریافتی، تماس‌های دریافتی مربوط به نقاط مختلف جهان ـ از قاره آمریکا گرفته تا اروپا و آسیا- هستند اما مواردی که اخیرا بیشتر گزارش شده با پیش‌شماره کشورهای کوچک آفریقایی است. 
وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات سال 97 در یک برنامه‌ تلویزیونی از کلاهبرداری گسترده از مشترکان تلفن همراه کشور با تماس‌های تلفنی خارجی خبر داده بود که هزینه زیادی را به این افراد تحمیل کرده است. 
محمدجواد آذری‌جهرمی گفته بود این موضوع پیگیری شده است اما موج جدید این تماس‌ها نشان‌دهنده این است که یا پیگیری‌های قبلی ادامه نیافته یا به نتیجه درخوری نرسیده است. 
 
* آیا تماس‌های خارج از کشور باعث هک می‌شود؟
تماس‌های مشکوک از کشورهای خارجی صرفا برای ترغیب مشترکان به برقراری تماس با آنها و تحمیل هزینه گزاف برقراری ارتباط بین‌المللی انجام می‌شود و هک و نفوذ به تلفن همراه توسط این تماس‌ها شایعه است و صحت ندارد. 
وقتی کاربران در وب‌سایت یا اپلیکیشنی، شماره خود را به هر منظور وارد می‌کنند و در اختیار سرویس‌دهنده قرار می‌دهند، فرصت‌طلبان به روش‌های قانونی یا غیرقانونی اقدام به دریافت یا دزدیدن پایگاه‌های داده سایت‌ها می‌کنند که حاوی همه اطلاعات کاربران از جمله شماره تلفن آنان است؛ بلایی که بارها بر سر ایمیل‌های کاربران آمده است. 
درباره مقابله با این موارد، پلیس فتا فروردین امسال اعلام کرد: توصیه ما به شهروندان این است در صورتی که مکالمات و مخاطب خارج از کشور ندارند به این تماس‌ها اعتنا نکرده و آنها را نادیده بگیرند. 
برای شکایت از جرم مزاحمت تلفنی با توجه به نحوه ایجاد مزاحمت می‌توان به مراکز و مراجع مختلفی همچون دفتر امور مشترکان، دادسرا، اپراتورهای تلفنی و سایت شرکتی که سیمکارت از سوی آن صادر شده مراجعه کرد که امکان مراجعه به دادسرا یا دفتر امور مشترکان مربوط به خط شاکی در تمام موارد به صورت مشترک وجود دارد.

Page Generated in 0/0062 sec