printlogo


کد خبر: 242668تاریخ: 1400/10/22 00:00
جبران توقف ۱۲ ساله صدور مجوز کارگزاری‌ها در ۳ ماه
قفل انحصار کارگزاری‌ها باز شد
در ۳ هفته اخیر موافقت اصولی ۴ شرکت سبدگردان و ۲ شرکت مشاور سرمایه‌گذاری در هیأت‌مدیره سازمان بورس تصویب و مجوز فعالیت یک شرکت سبدگردان و پردازش اطلاعات مالی ابلاغ شد

گروه اقتصادی: طی ۱۲ سال اخیر به دلایل مختلف با هیچ‌یک از درخواست‌های تاسیس شرکت‌های کارگزاری موافقت نشده بود اما با اجرا و پیاده‌سازی سیاست رفع انحصار در حوزه نهاد‌های مالی بازار سرمایه، زنجیره انحصار در حوزه شرکت‌های کارگزاری، پس از ۱۲ سال با صدور این مجوز شکسته شد. 
تغییر مشهود سرعت صدور مجوز و موافقت اصولی تاسیس نهادهای مالی در دوره جدید مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار پس از مصوبه پیشین سازمان با موضوع رفع موانع و تسهیل صدور مجوزها دیده می‌شود. 
در پی تلاش برای توسعه و رشد نهادهای مالی و سهامداری غیرمستقیم، در ۳ هفته اخیر موافقت اصولی ۴ شرکت سبدگردان و ۲ شرکت مشاور سرمایه‌گذاری در هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب شد که بزودی ابلاغ خواهد شد، همچنین مجوز فعالیت یک شرکت سبدگردان و پردازش اطلاعات مالی نیز ابلاغ شده است. 
پس از توقف بیش از ۱۰ ساله صدور مجوز کارگزاری‌ها به دلایل نامعلوم، این رویه در سال جاری تغییر کرده و از آبان‌ سال جاری تاکنون موافقت اصولی ۳ کارگزاری ابلاغ و ۳ کارگزاری دیگر نیز در هیأت‌مدیره مصوب شده است. 
با حذف مقررات دست و پاگیر و استعلام‌های زمانبر، شعار «مجید عشقی» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر توسعه سهامداری غیرمستقیم و تسهیل صدور مجوزها بخوبی محقق شده به طوری که میانگین صدور مجوزهای ماهانه نسبت به دوره قبل ۲ برابر شده  است. 
لازم به ذکر است در کنار افزایش کمی مجوز نهادهای مالی، ارتقای استانداردهای این نهادها مانند حداقل سرمایه مورد نیاز هم مورد تاکید مدیریت جدید بوده که قوانین آن پیش‌تر در هیأت‌مدیره سازمان بورس به تصویب رسیده است. 
در نخستین روزهای آذر، مجید عشقی با بیان اینکه رفع انحصار در تأسیس نهادهای مالی از جمله مهم‌ترین مأموریت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار است، افزود: توسعه و عمق‌‎بخشی بازار سرمایه از جمله اهداف اساسی در رفع انحصار نهادهای مالی و ایجاد سهولت در صدور مجوزها است. این موضوع سازمان بورس را در اجرای وظایف نظارتی خود بیش از پیش، دقیق‌تر می‌کند تا مانع هرگونه مشکل احتمالی برای سهامداران شود. 
 
* رفع انحصار؛ از مهم‌ترین مأموریت‌های سازمان بورس
در واقع به منظور افزایش کارایی و شفافیت در بازار سرمایه باید کارگزاری‌های جدید بتوانند به سهولت مجوز لازم را دریافت کرده و وارد فضای بازار سرمایه شوند. در واقع هدف از رفع انحصار در نهادهای مالی و تسهیل در صدور مجوزها، توسعه بازار سرمایه است، زیرا نهادهای مالی، ابزارهای بازار سرمایه برای توسعه هستند. وقتی یک نهاد مالی تاسیس می‌شود، به معنی این است که سرمایه، سهامداران و افراد متخصص، کارشناس و خبرگان مالی متعددی در یک نقطه جمع شده‌اند تا خدمات مختلفی به مردم ارائه کنند. این تجمیع سرمایه‌ها، ایده‌ها و تخصص‌های مختلف، منجر به بهبود فرآیند خدمات‌رسانی در بازار سرمایه و در نهایت توسعه این بازار می‌شود. 
 ارتقای کیفیت و کمیت شرکت‌های کارگزاری از طریق رقابت بیشتر در این صنعت محقق می‌شود و طبیعی است که اگر رقابت در این صنعت به اندازه کافی وجود نداشته باشد، انگیزه‌های نوآورانه، ارتقای کیفیت خدمات و ارائه خدمات بهتر به مشتریان نیز کمرنگ‌تر می‌شود.

Page Generated in 0/0065 sec