printlogo


کد خبر: 242669تاریخ: 1400/10/22 00:00
اخبار

تلاش برای تأمین اراضی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی
وزیر راه‌وشهرسازی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان ارائه گزارش عملکرد 3 ماهه دولت درباره قانون جهش تولید مسکن اظهار داشت: با تصویب و ابلاغ قانون مترقی جهش تولید مسکن، اقدامات خوبی در دولت آغاز شد البته تحقق ابرپروژه یک میلیون مسکن در سال که یکی از ابرپروژه‌های بزرگ در دنیاست، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و تامین زیرساخت‌های فراوانی است. رستم قاسمی افزود: یکی از اقدامات، راه‌اندازی سامانه نهضت ملی مسکن برای شناسایی و مشارکت مردم بود، همچنین تدوین و تامین شیوه‌نامه‌های اجرایی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها برای اجرای قانون طی 3 ماه آماده شد و پس از آن برای ارائه تسهیلات پیش‌بینی شده در قانون، جلسات متعدد و فشرده‌ای با بخش‌های مختلف در شورای پول و اعتبار، بانک‌ها، بانک مرکزی و صندوق‌ها برگزار و ضوابط و شیوه‌نامه‌های تعیین ضمانتنامه‌ها و اقساط و تعیین منابع معین شد تا پرداخت‌ها انجام شود. وزیر راه‌وشهرسازی خاطرنشان کرد: تامین زمین اقدام مهم دیگری بود که با ایجاد بانک زمین برای جمع‌آوری اطلاعات در 3 ماه گذشته انجام شد و 1300 شهر در این بانک به‌روز شدند و ما اطلاعات آنها را جمع‌آوری کردیم و مشخص شد چه میزان زمین با چه کاربری‌ای در شهرها وجود دارد و به دلیل مغایرت قانونی و عدم شفافیت در قانون جهش تولید مسکن و قانون مولدسازی در بودجه 1400 ما نتوانستیم از بخشی از قانون و زمین‌های دولتی استفاده کنیم اما امروز با اقدامات انجام‌شده، زمین‌های مورد نیاز برای 600 هزار واحد مسکونی را تامین کردیم و یک میلیون و 400 هزار واحد را نیز در دست بررسی و اقدام داریم و امیدواریم تا پایان سال 2 میلیون و 300 هزار واحد از زمین‌های راه‌وشهرسازی آماده بارگذاری شود.
 وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به برنامه وزارتخانه در اجرای قانون جهش تولید مسکن تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم طبق برنامه زمانبندی شده تا پایان 4 سال این برنامه را اجرا کنیم، لازم است در نوبت اول ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی را آغاز کنیم، چرا که ساخت مسکن در کشور بین 5/1 تا 2 سال به طول می‌انجامد.  قاسمی افزود: امروز ساخت بیش از 800 هزار واحد مسکونی را در دست اجرا داریم و دنبال این هستیم این عدد را به سرعت به ۲ میلیون برسانیم تا در ۲ سال اول فعالیت دولت به اتمام برسد و در نوبت دوم ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی جدید را آغاز کرده و تا پایان این دولت ساخت 4 میلیون واحد مسکونی را به اتمام برسانیم، ضمن اینکه طی 3 ماه و 11 روز از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، در وزارت راه‌وشهرسازی اقداماتی انجام شده است که حتما از این فرصت قانونی پیشی بگیریم. 
***
قطع برق، بورس لندن را تعطیل کرد
قطع برق موجب شد معاملات در بورس فلزات لندن مختل شده و موقتا تعطیل شود. قطع برق موجب شد سرورهای معاملات بورس فلزات لندن مختل شده و معامله‌گران بازار جهانی فلزات با مشکل در معاملات خود مواجه شوند. بنا به اعلام بورس فلزات لندن، قطع شدن برق موجب شد کاربران با مشکل اتصال به سامانه معاملات مواجه شوند. سخنگوی بورس لندن هم گفته به صورت اضطراری در حال رسیدگی به این موضوع هستند و به صورت مداوم در این زمینه به معامله‌گران اطلاع‌رسانی خواهند کرد. 
***
۵ مصوبه‌ جلسه شورای عالی مسکن  در موضوع زمین
بر اساس مصوبات دومین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رئیس‌جمهور، در اجرای پروژه حمایتی مسکن مشتمل بر طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن، دریافت عوارض ناشی از ارزش افزوده تغییر کاربری زمین یا الحاق به محدوده توسط شهرداری‌ها مجاز نیست. به استناد جزئیات صورتجلسه و مصوبات دومین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رئیس‌جمهور پیرامون مساله زمین، استانداران سراسر کشور موظفند بر اساس ماده ۱۷ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و آیین‌نامه شرح وظایف تفصیلی شورای مسکن استان در راستای تامین کمبود زمین مورد نیاز استان بر اساس برنامه‌های ابلاغی تامین مسکن توسط وزارت راه‌وشهرسازی نسبت به تشکیل کمیته تامین زمین با ریاست استاندار و برگزاری جلسات آن به صورت ماهانه با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط و تامین کل اراضی مذکور تا پایان سال جاری اقدام کنند. همچنین بررسی و تصویب پیشنهادات مربوط به تغییر کاربری و الحاق به محدوده در اجرای نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت و اراضی دولتی از طریق شورای برنامه‌ریزی استان انجام شده و به عنوان مصوبه نهایی تلقی می‌شود. همچنین در اجرای پروژه‌های حمایتی مسکن مشتمل بر طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن، دریافت عوارض ناشی از ارزش افزوده تغییر کاربری زمین یا الحاق به محدوده یا تحت سایر عناوین توسط شهرداری‌ها مجاز نیست. از سویی کسری پارکینگ پروژه‌های مذکور تا سقف ۲۰ درصد به شرط تامین پارکینگ در فضای باز مجاز است و دریافت هرگونه عوارض و جریمه تحت عنوان جبران کسری پارکینگ یا حذف پارکینگ ممنوع است. 

Page Generated in 0/0104 sec