printlogo


کد خبر: 242675تاریخ: 1400/10/22 00:00
امیرعبداللهیان پس از عزیمت به عمان در جریان سفر یک‌روزه به دوحه با همتای خود و امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد
دیپلماسی با همسایگان

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفرهای منطقه‌ای پس از عمان راهی قطر شد. 
به گزارش «وطن‌‌امروز»، حسین امیرعبداللهیان در بدو ورود به دوحه درباره دیدارهایش با مقامات قطری گفت: برخی موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در این سفر مورد توجه ما است ولی در مجموع سفر به عمان و قطر در راستای تقویت و تحکیم سیاست همسایگی دولت سیزدهم شکل می‌گیرد. وی یادآور شد: فرصت‌هایی در قطر وجود دارد از جمله بازی‌های جام‌جهانی که گفت‌وگوهایی در گذشته انجام شده و ما درباره ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران بویژه در حوزه خدمات فنی و مهندسی و امکانات جمهوری اسلامی ایران که می‌تواند برای کمک به قطر استفاده شود گفت‌وگو خواهیم کرد. وزیر امور خارجه گفت که درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه بویژه در حوزه تجاری در کنار سایر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز با مقامات قطری گفت‌وگو خواهیم کرد. 
امیرعبداللهیان در دیدار با «شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی» با ابلاغ سلام رئیس‌جمهور کشورمان، آخرین تحولات روابط ۲ کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، تجاری و اقتصادی را مورد بررسی قرار داد و زمینه‌ها و ظرفیت‌های موجود برای گسترش مناسبات ۲ کشور در حوزه تعاملات اقتصادی را مورد تأکید قرار داد. وی بر ضرورت شکل‌گیری همکاری‌های فیمابین در حوزه اقتصادی با توجه به مزیت‌های موجود در کشورمان تأکید کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با تشریح رویکرد دولت سیزدهم در حوزه روابط با همسایگان، تبادل هیأت‌ها در سطوح عالی ۲ کشور به منظور رایزنی‌های فیمابین را مورد اشاره قرار داد. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار دیدگاه منطقه‌ای و آمادگی جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه تعاملات با کشورهای منطقه در فرمت‌های ۲ یا چندجانبه را مورد تأکید قرار داد. شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت روابط فیمابین و همچنین همکاری‌های ۲ طرف در حوزه مسائل منطقه، علاقه‌مندی کشورش برای گسترش همکاری‌ها را مورد تأکید قرار داد. 
وزیر امور خارجه همچنین در دیدار «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر با اشاره به اهمیت روابط ۲ کشور بر پایه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای، بر ضرورت گسترش ابعاد همکاری‌ها بویژه در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری با توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران و هماهنگی در زمینه تبادل هیأت‌های عالی‌رتبه تأکید کرد.  امیرعبداللهیان با تأکید بر اولویت همسایگی از نگاه دولت سیزدهم، به رویکرد ایران برای توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای در جهت ثبات و استقرار منطقه اشاره و آن را مهم ارزیابی کرد. 
وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار با تشریح دیدگاه امیر این کشور در زمینه تحکیم و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران، علاقه‌مندی قطر برای گسترش همکاری‌ها، بویژه در حوزه فعالیت‌های اقتصادی را مورد تأکید قرار داد. همکاری‌ در حوزه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، بویژه تحولات افغانستان و یمن از جمله دیگر موضوعات مطرح شده در گفت‌وگوهای وزرای خارجه ۲ کشور بود. 
 
* دیدار با اسماعیل هنیه
دیدار با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس دیگر برنامه وزیر امور خارجه کشورمان بود. امیرعبداللهیان در این دیدار پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از دفاع مشروع مردم و مقاومت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی را مورد تاکید قرار داد. اسماعیل هنیه نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از مبارزه مردم فلسطین در مسیر مبارزه با تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی، خواستار تحرک و بسیج مواضع اسلامی، عربی و بین‌المللی به منظور اتخاذ مواضع قاطع علیه سرکشی‌های این رژیم شد. 
 
* تضمین و راستی‌آزمایی محور اختلافی مذاکرات
امیرعبداللهیان در حاشیه سفر به دوحه در گفت‌وگویی تفصیلی با شبکه الجزیره به تشریح مواضع ایران در چارچوب مذاکرات وین پرداخت. امیرعبداللهیان با بیان اینکه ما وقتى از لغو تحریم‌ها یا برطرف شدن تحریم‌ها صحبت می‌کنیم منظورمان بازگشت کامل به سند برجام است، گفت: هر آنچه در متن برجام پیش‌بینی شده و مورد تایید قرار گرفته و آن توافق تبدیل به قطعنامه شده است؛ همه آن موضوعات از نظر جمهوری اسلامی ایران باید مورد توجه طرف‌های مختلف قرار گیرد. پس در این مرحله سقفى که ما در مذاکرات فعلی وین دنبال می‌کنیم، لغو تحریم‌های برجامى است اما حتما در ادامه، لغو کامل تحریم‌ها مورد توجه ما خواهد بود. امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت تحریم‌های برجامی که در دوره ترامپ در پوشش‌های دیگر مجددا تحمیل شده است، گفت: ما معتقد هستیم هر تحریمی که پس از خروج آمریکا از برجام وضع شده، باید برداشته شود. این بستگی به روند مذاکرات ما دارد ولی فکر می‌کنیم هدف همان بازگشت کامل به برجام و عبور از تحریم‌های ترامپ است که بارها مقامات آمریکایی حتی جو بایدن در مواردى اعلام کرده‌اند رفتار ترامپ را در موضوع برجام مورد تایید قرار نداده و نمی‌دهند. وی در ادامه با اشاره به موضوع لزوم تضمین طرف آمریکایی گفت: ما وقتى از تضمین صحبت مى‌کنیم، مصادیقى را داریم. عمده مصادیق به اقداماتی برمى‌گردد که ایران در حوزه اقتصادی و تجارت خارجی خود باید انجام دهد. در رأس آنها فروش راحت و روان نفت و دریافت ارز حاصل از محل فروش نفت در سیستم بانک‌های جمهوری اسلامی ایران است و در کنار آن همه تحریم‌هایی که در برجام، ایران از آن معاف شد و عبور کرد؛ از جمله در حوزه کشتیرانی، بنادر، پتروشیمی، بیمه و بسیاری از موضوعات دیگر. وزیر امور خارجه ادامه داد: ما وقتى از تضمین صحبت مىکنیم یعنى اولا تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشود؛ ثانیا تحریم‌هایی که برداشته می‌شود و لغو می‌شود، مجددا به بهانه دیگری از جمله بهانه قانونی که در کنگره تصویب شده یا قانونی که توسط رئیس‌جمهور  آمریکا امضا می‌شود، بازگردانده نشود. 
امیرعبداللهیان درباره مساله راستی‌آزمایی نیز اظهار داشت: یکی از شاخص‌ها برای ما فروش نفت و دریافت مبلغ ارزی آن در سیستم بانکی کشور است. وقتى از راستی‌آزمایی صحبت می‌کنیم یعنی در یک بازه زمانی قابل قبول باید مطمئن شویم این اتفاق رخ خواهد داد. ما در پایان دور ششم مذاکرات وین در این موضوع با یک بن‌بست مواجه شدیم. وی در ادامه گفت: در ارتباط با رفتار آمریکایی‌ها در وین، ما در سطح کمیته‌ها و مذاکرات فنی از جمله در موضوع رفع تحریم‌ها، از آمریکایی‌ها به واسطه هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی مطالبی را به صورت non-paper دریافت می‌کنیم و پاسخ‌ها را هم از همان طریق می‌دهیم. همزمان با ۳ کشور اروپایی به اضافه چین و روسیه هم در میز مذاکرات درباره چگونگی رفع تحریم‌ها گفت‌و‌گو می‌کنیم. این در واقع یک سطح از مناسباتی است که وجود دارد و نسبتی است که آقای رابرت مالی با مذاکره فعلی در وین دارد. 
 
* چین و هند مقصد سفرهای بعدی امیرعبداللهیان
پس از سفر ۲ روزه وزیر امور خارجه کشورمان به مسقط و دوحه، روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه چین از سفر امیرعبداللهیان به پکن در روز جمعه خبر داد. رسانه‌های هندی نیز ضمن اعلام سفر قریب‌الوقوع وزیر امور خارجه ایران به دهلی ‌‌نو، از پیگیری مساله ارسال گندم به افغانستان در جریان این سفر خبر دادند.

Page Generated in 0/0066 sec