printlogo


کد خبر: 242682تاریخ: 1400/10/22 00:00
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401:
دولت رسماً اعلام کرد 1401 ارز ترجیحی نداریم
اختصاص 250 هزار میلیارد تومان یارانه برای سال آینده

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 گفت: در جلسه امروز (دیروز سه‌شنبه) کمیسیون، دولت رسما اعلام کرد سال آینده ارز ترجیحی نداریم و تنها ارز با نرخ ETS  (نرخ نزدیک به آزاد) اختصاص می‌یابد. 
رحیم زارع در حاشیه جلسه بعدازظهر دیروز این کمیسیون در جمع خبرنگاران، از حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر بهداشت در نشست کمیسیون تلفیق خبر داد و اظهار داشت: با توجه به تصویب کلیات لایحه بودجه 1401 در صحن مجلس، این روزها در حال برگزاری جلساتی برای هماهنگی دولت و مجلس درباره جزئیات بودجه هستیم. 
وی افزود: در جلسه امروز (دیروز) دولت رسما اعلام کرد سال آینده ارز ترجیحی نداریم و تنها ارز با نرخ ‌ETS  (نرخ نزدیک به آزاد) اختصاص می‌یابد و دلایلی هم در این رابطه ارائه کردند که تاکنون چه میزان بابت اختصاص ارز ترجیحی به منابع عمومی فشار وارد شده است. 
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 ادامه داد: دولت برای سال آینده 250 هزار میلیارد تومان برای یارانه و بن‌کارت در ازای حذف ارز ترجیحی اعتبار گذاشته است که در 3-2 ماه اول سال، به صورت نقدی و بعد از آن با بن‌کارت و کارت‌های الکترونیک پرداخت می‌شود. 
زارع همچنین خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت به کمیسیون تلفیق پیشنهاد داده است برای بیماران مزمن و حاد، کارت هوشمند ارائه شود تا مابه‌التفاوت هزینه‌های آنها از طریق این کارت‌ها پرداخت شود. وی تصریح کرد: برخی همکاران هنوز درباره حذف ارز ترجیحی قانع نشده‌اند، لذا همچنان در حال بررسی سازوکار این مسأله در کمیسیون تلفیق هستیم تا به جمع‌بندی نهایی برسیم. وی با تاکید بر اینکه اگر دولت می‌خواهد این طرح را اجرا کند، باید به نحوی باشد که با اجرای آن شاهد آرامش معیشتی مردم هم باشیم، گفت: هنوز هیچ متن مکتوبی درباره جزئیات و شیوه اجرای طرح در اختیار اعضای کمیسیون تلفیق قرار نگرفته و در جلسه عصر امروز (دیروز) نمایندگان از دولت خواستند، طبق قانون طرح خود را که حاوی جزئیات اجراست، به کمیسیون ارائه کند تا نمایندگان بر اساس متن مکتوب درباره آن تصمیم بگیرند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به حضور وزرای بهداشت و جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونان‌شان در جلسه کمیسیون تلفیق افزود: در این جلسه وزیر بهداشت گفت برای حمایت از بیماران بویژه بیماران دارای بیماری‌های مزمن از ۲ طریق اقدامات لازم انجام و یارانه پرداخت می‌شود؛ ابتدا به وسیله صدور کارت سلامت برای کد ملی‌ بیماران و دیگری از طریق بیمه‌ها، که بیمه‌ها هنوز به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، اعتماد کافی برای انجام این کار را ندارند. 
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 با تاکید بر اینکه هنوز نمایندگان مجلس درباره موضوع حذف ارز ترجیحی قانع نشده‌اند، بیان کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه در تشریح دلایل ضرورت حذف ارز 4200 در شرایط کنونی اعلام کرد رفع فشار به منابع ارزی و تخصیص کل منابع ارزی برای تامین کالاهای اساسی و جلوگیری از ایجاد فساد و رانت از دلایل عمده این اقدام است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: نحوه پرداخت یارانه نیز با توجه به اعلام دولت حدود 3 ماه اول از طریق یارانه نقدی و بعد از آن با آماده شدن زیرساخت‌ها به وسیله بن‌کارت انجام خواهد شد. البته درباره یارانه نان و گندم احتمالا به همه مردم پرداخت خواهد شد. 
 
* حذف ارز یارانه‌ای دارو و گندم در مرحله دوم قرار دارد
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر امسال بحث حذف ارز ترجیحی اجرایی شود، باز هم بحث دارو و گندم جزو حلقه آخر قرار دارد. البته زمان اجرای این طرح به مصوبه مجلس ارتباط دارد. سیدمسعود میرکاظمی در حاشیه نشست عصر دیروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 کل کشور گفت: نمایندگان در این نشست سوالات خود را در ابعاد مختلف از جهت منابع مورد نیاز برای تامین مایحتاج مردم، نحوه توزیع و چگونگی پرداخت یارانه و حمایت از مردم در بحث کالاهای اساسی و دارو بعد از حذف ارز ترجیحی مطرح کردند. وی ادامه داد: تلاش شد از طریق دستگاه‌های مختلف پاسخ نمایندگان ارائه شود. برگزاری این جلسات برای اقناع نمایندگان به منظور حذف ارز ترجیحی لازم است و قرار شد کارگروهی از کمیسیون تلفیق بودجه برای بررسی ابعاد گسترده این طرح تشکیل شود تا با کمک دستگاه‌های مختلف و سازمان برنامه و بودجه به سوالات نمایندگان به شکل دقیق‌تر و جزئی‌تر در جلساتی مجزا از کمیسیون تلفیق بودجه پاسخ داده شود و در نهایت جمع‌بندی آن در تلفیق ارائه شود تا نمایندگان در جریان قرار گیرند. میرکاظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه حد اطمینان می‌دهید حذف ارز ترجیحی مشکلی را در سفره مردم ایجاد نکند، گفت: تلاش دولت بر این است ارز ترجیحی اثربخش شود، زیرا این منابع متعلق به مردم است اما متاسفانه اکنون بخشی از ارز 4200 به صورت نامناسب در کشور مصرف می‌شود و بخشی دیگر از آن یعنی کالاهای یارانه‌ای متعلق به مردم، خارج از شبکه توزیع، آن هم در آن سوی مرزها حتی تا 70 کیلومتر آن‌طرف‌تر توزیع می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: باید برای اینکه این منابع متعلق به مردم به خود مردم برسد، بهترین شکل پرداخت و حمایت یارانه‌ای را به صورت مستقیم انجام داد. در بخش بهداشت و درمان از طریق بیمه‌ها و در بخش کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی که روی قیمت لبنیات، مرغ و گوشت تاثیر دارد، پرداخت‌ها به طور مستقیم به خود مردم انجام می‌شود. وی افزود: ۲ نرخی بودن ارز و فاصله بین 4200 تا 27 هزار تومان عدد قابل توجهی است که موجب گستردگی فساد در این حوزه شده و باید قطع شود، البته در حال حاضر مذاکرات میان مجلس و دولت برای رسیدن به تفاهم در حال انجام است. 
میرکاظمی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اهمیت دارو و گندم سیاست دولت برای حمایت از مردم چیست، اظهار کرد: اگر امسال بحث حذف ارز ترجیحی اجرایی شود، باز هم بحث دارو و گندم جزو حلقه آخر قرار دارد. البته زمان اجرای این طرح به مصوبه مجلس ارتباط دارد. 
وی گفت: یارانه نان از طریق کارت به نانوا داده می‌شود و افراد نان را به همان قیمت قبل خریداری می‌کنند که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هنوز در حال آماده‌سازی زیرساخت آن هستند تا به نحو اثرگذار انجام شود. فعلا بحث ارز نهاده‌ها مطرح است و موضوع گندم و دارو در مرحله آخر قرار داده شده است. 

Page Generated in 0/0074 sec