printlogo


کد خبر: 242684تاریخ: 1400/10/23 00:00
گزارشی‌ از روند تولید سریال‌های شبکه‌های مختلف تلویزیون
سریال‌های نوروز 1401

فرزانه غلامی‌تبار: چند سال است با درخشش برخی سریال‌های نوروزی تلویزیون، این مجموعه‌ها به آثاری پرطرفدار در میان مردم تبدیل شده‌اند به طوری که مخاطبان پر و پا قرص سریال‌های رسانه ملی، در یکی، دو ماه پایانی سال پیگیر اخبار مربوط به سریال‌های نوروزی سیما می‌شوند تا بتوانند برای تماشای سریال‌های نوروزی مورد علاقه خود در ایام تعطیلات برنامه‌ریزی کنند. نزدیک شدن ماه‌های پایانی سال و انتشار خبرهای گوناگون پیرامون سریال‌هایی که قرار است در ایام عید روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما برود، باعث می‌شود گمانه‌زنی‌هایی درباره سریال‌های نوروزی شبکه‌ها و جزئیات آنها در فضای رسانه‌ای مطرح شود که در ادامه نگاهی به ۳ سریالی که این روزها مشغول گذراندن مراحل تصویربرداری هستند داشته‌ایم.
 
* فصل جدید «زیرخاکی» در شبکه یک
شبکه یک سیما برای نوروز 1401 تدارک ویژه‌ای دیده و عوامل و بازیگران فصل سوم «زیرخاکی» بشدت مشغول گذراندن روزهای سخت تصویربرداری هستند تا این مجموعه بعد از تجربه موفق در ماه رمضان، به درخشش در روزهای عید نوروز 1401 بیندیشد. عوامل مجموعه «زیرخاکی» طی این سال‌ها توانسته‌اند مخاطبان بسیاری را جذب کنند و لبخند رضایت بر لبان مخاطبان بنشانند. حالا اثر جدید جلیل سامان جلوی دوربین رفته تا با نگاهی طنز به وقایع تاریخ معاصربپردازد. 
فصل سوم سریال «زیرخاکی» اوایل آذرماه در تهران کلید خورده و تاکنون در محله‌های مختلف پایتخت و کرج ضبط شده است. عوامل این مجموعه این روزها در شهرک دفاع‌مقدس تصویربرداری را ادامه می‌دهند. فصل دوم «زیرخاکی» با به اسارت رسیدن فریبرز و ناصری به دست نیروهای بعثی در جبهه به پایان رسید و مخاطبان با پایان فصل تازه، از ادامه ماجراها مطلع می‌شوند. پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، گیتی قاسمی، مریم سرمدی، خسرو احمدی، اکبر رحمتی، مهری آل‌آقا، اصغر نقی‌زاده، رایان سرلک، ستاره پسیانی، هومن برق‌نورد و نسرین نصرتی در این مجموعه به ایفای نقش می‌پردازند.  
 
* «خداداد» به شبکه ۲ رسید
سریال نوروزی شبکه ۲ هم چند روز قبل مشخص شد و علی غفاری کارگردان «بچه مهندس» این بار با «خداداد» به آنتن نوروزی تلویزیون بازمی‌گردد؛ کارگردانی که به علت ساخت فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» نتوانست سری جدید «بچه مهندس» را برای ماه رمضان 1400 بسازد و احمد کاوری کارگردان این فصل شد. حالا او به همراه سعید سعدی تهیه‌کننده از هفته گذشته این مجموعه نوروزی را کلید زده‌اند؛ مجموعه‌ای که در 13 قسمت و ویژه نوروز 1401 ساخته می‌شود. 
در حال حاضر رضا ناجی، علی صبوری و سوسن پرور در تهران جلوی دوربین علی غفاری رفته‌اند. مطابق برنامه‌ریزی‌ها تصویربرداری سریال «خداداد» تا دهم فروردین‌ماه سال آینده ادامه دارد. در خلاصه داستان این سریال آمده است: «میگن گره‌ای که با دست باز میشه رو نباید با دندون باز کرد اما خداداد چاره دیگه‌ای نداره و روی این موضوع خیلی حساب کرده!»
 
* شبکه 5 و «دردسرهای شیرین»
سریال تلویزیونی «دردسرهای شیرین» محصول گروه فیلم و سریال شبکه 5 سیما است و قرار است نوروز ۱۴۰۱ روی آنتن این شبکه برود. سریال «دردسرهای شیرین» با بازی پوریا پورسرخ و مریم مومن روایتگر قصه زوج جوانی است که در زندگی با چالش‌هایی جدی روبه‌رو می‌شوند. در کشاکش این چالش‌ها حوادث و اتفاقاتی دیگر برای آنان رخ می‌دهد که گاه زمین می‌خورند و گاه برمی‌خیزند اما کسی نمی‌داند سرنوشت برای آنان چه رقم زده... .
سریال «دردسرهای شیرین» به تهیه‌کنندگی سیدعلی‌اکبر محمودی‌مهریزی و کارگردانی سهیل موفق برای پخش در نوروز ۱۴۰۱ از شبکه 5 سیما در حال تولید است. این روزها عوامل این مجموعه در تهران تصویربرداری را ادامه می‌دهند و سیدعلی‌اکبر محمودی‌مهریزی هم در قامت تهیه‌کننده حضور دارد.  
 
* «نجلا 2» به شبکه 3 می‌رسد؟
شبکه ۳ هنوز به طور رسمی سریالی را به عنوان مجموعه نوروزی اعلام نکرده اما نام مجموعه‌ «نجلا 2» به عنوان جدی‌ترین گزینه مطرح است. تصویربرداری فصل دوم مجموعه تلویزیونی «نجلا» در تهران در حال انجام است. 
گروه تولید سریال «نجلا ۲» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید سعدی در حال حاضر در لوکیشنی واقع در جنوب تهران مشغول تصویربرداری هستند.  تا نیمه مهرماه تولید در تهران ادامه پیدا می‌کند و پس از آن گروه برای ادامه کار عازم جنوب کشور و سپس کشور عراق خواهند شد. 
از میان بازیگران حضور ایوب آقاخانی در پروژه قطعی شده و قرار است در فواصل کار چندین بازیگر دیگر نیز به سریال اضافه شوند. همچنین با توجه به حضور سارا رسول‌زاده در پروژه‌ای دیگر، محیا دهقانی در فصل دوم جایگزین این بازیگر شده است. 
فصل دوم «نجلا» که در ۳۰ قسمت تولید خواهد شد، به بازگشت کاراکترهای قصه از کربلا و حوادثی که در این مسیر برای‌شان رقم می‌خورد، می‌پردازد. 
هدایت هاشمی، سیدمهرداد ضیایی، آزیتا حاجیان، حسام منظور، محیا دهقانی، ملیکا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، سوگل طهماسبی، ایوب آقاخانی، مرتضی شاه‌کرم، بدرالسادات برنجانی، محسن پوشایی، حسین شفیعی، تورج فرامرزیان، وحید نفر، جمال بیات، ابراهیم گله‌دارزاده، رستا رضوی، مهدی ملاک، سیامک توده‌فلاح، اسحاق احمدپور، محسن مرادی، امیر دهلکی و سامان خلیلیان بازیگرانی هستند که در فصل جدید این سریال به ایفای نقش می‌پردازند. اما همان‌طور که گفته شد هنوز به طور قطع مشخص نیست فصل دوم «نجلا» گزینه نهایی شبکه ۳ برای نوروز 1401 باشد. باید دید یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های سینما چه سریالی را برای روزهای نوروز 1401 مخاطبانش تدارک دیده است.
***
    «نیکان» کلید خورد   
این روزها سیمافیلم سریال‌های مختلفی را در دست تولید دارد که پخش آنها برای سال آینده در نظر گرفته شده است. 
از جمله سریال‌هایی که در سکوت خبری کلید خورد و این روزها در حال تصویربرداری است، «نیکان» است که با بازی پژمان بازغی و سیما تیرانداز تولید آن پیگیری می‌شود. کامران مجیدی که پیش از این فیلم‌های سینمایی مختلفی از جمله «لاک قرمز» و «جان‌دار» را تهیه کرده است، حالا تهیه‌کنندگی این سریال را برعهده دارد؛ سریالی که ابتدا گفته شده بود قرار است با خطی داستانی از همان فیلم سینمایی «لاک قرمز» در تلویزیون پیش برود اما خود تهیه‌کننده بعدا اعلام کرد این سریال قرار نیست ادامه یا نسخه‌ای از «لاک قرمز» باشد. او پیش از این درباره این سریال گفته بود این مجموعه به کارگردانی علی سرآهنگ و نویسندگی نسیم محمدی فارسانی و نسیم سیفی‌پور ساخته خواهد شد. سریال «نیکان» به کارگردانی علی سرآهنگ برای شبکه 5 سیما ساخته می‌شود و هنوز زمان قطعی پخش آن مشخص نیست.  

Page Generated in 0/0064 sec