printlogo


کد خبر: 242695تاریخ: 1400/10/23 00:00
دور دنیا

سازمان جهانی بهداشت: نیمی از اروپایی‌ها تا ۲ ماه دیگر به سویه جدید کرونا مبتلا می‌شوند
فائوچی: همه انسان‌ها اُمیکرون می‌گیرند!
مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت‌ (‌WHO‌) در اروپا پیش آگهی داد ادامه گسترش ابتلا به ویروس «کووید-19» به شکل فعلی، باعث خواهد شد تا ۲ ماه دیگر - قبل از آغاز فصل بهار- نیمی از شهروندان کشورهای اروپایی مبتلا به سویه اُمیکرون کرونا شوند. این بیانیه درست همزمان با دومین سالگرد اعلام خبر فوت نخستین قربانی کرونا در چین منتشر شد؛ یازدهم ژانویه ۲۰۲۰ بود که دولت این کشور اعلام کرد یک نفر در شهر ووهان، پس از ابتلا به ویروس مرگبار ناشناخته‌ای جان باخته است. به گزارش یورونیوز، «هانس کلوگه» مدیر اروپایی سازمان جهانی بهداشت با شرکت در یک نشست خبری گفت سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اُمیکرون، بسیار راحت‌تر از سویه‌های دیگر حتی میان افرادی که پیش‌تر دچار «کووید-۱۹» شده یا واکسن زده‌اند، منتقل می‌شود. او با تاکید بر اینکه تا روز دوشنبه (10 ژانویه) ۲۶ کشور اروپایی گزارش داده‌اند بیش از یک درصد از جمعیت‌شان هر هفته به «کووید-۱۹» مبتلا می‌شوند، گفت: «اکنون ۵۰ کشور موارد ابتلا به اُمیکرون را گزارش کرده‌اند و می‌گویند اُمیکرون به سرعت به ویروس غالب در اروپای غربی تبدیل شده و اکنون در منطقه بالکان در حال گسترش است».
به گزارش یورونیوز، آمارها در اروپا نشان می‌دهد سویه اُمیکرون ویروس کرونا در ۷ روز گذشته جان بیش از ۲۰ هزار نفر را گرفته است که در مقایسه با سویه پیشین کرونا (دلتا) درصد مرگباری بسیار پایین‌تری دارد. 
از طرف دیگر مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید و رئیس کمیته مبارزه با کرونا در دولت ایالات متحده مدعی شد همه مردم کره زمین به اُمیکرون مبتلا خواهند شد. 
دکتر «آنتونی فائوچی» معتقد است سویه جدید ویروس کووید همانند سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزا ضریب ابتلای بسیار بالاتری دارد. او این ادعا را در هفته‌ای مطرح کرد که شمار مبتلایان کرونای بستری‌شده در بیمارستان‌های آمریکا رکورد زد. فائوچی که اخیرا با رسوایی ناشی از افشای فعالیت‌های تجاری و تحقیقاتی‌اش در رابطه با ویروس کرونا قبل از همه‌گیری جهانی آن دست و پنجه نرم می‌کند، در واکنش به این موضوع گفت: «رند پال» سناتور جمهوری‌خواه برای منافع سیاسی خود او را تهدید و به او حمله می‌کند».
***
4 کشته در درگیری مرزی آذربایجان و ارمنستان
درگیری بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مرزی منجر به کشته ‌شدن ۴ نظامی از ۲ طرف شد. دور جدید تنش ۲ کشور منطقه قفقاز جنوبی، عصر روز سه‌شنبه در منطقه مرزی کلبجر رخ داد که در نتیجه آن 3 نظامی ارمنستان و یک نظامی جمهوری آذربایجان جان خود را از دست دادند، همچنین 5 نظامی ارمنی نیز زخمی شدند. طرفین یکدیگر را متهم به آغاز درگیری می‌کنند. 
***
اعتراف ژاپن به رشد توان موشکی کره‌شمالی
آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی این بار ژاپنی‌ها را مجبور به اعتراف توأم با اعتراض کرد. رسانه‌های کره‌شمالی با تایید آزمایش جدید موشکی روز سه‌شنبه آن را یک موشک مافوق صوت خواندند که کیم جونگ اون، رئیس کره‌شمالی بر پرتاب آن نظارت کرده است. متعاقب این رخداد، هیروکازو ماتسونو، دبیر کابینه ژاپن رشد سطح تکنولوژی موشکی کره‌شمالی را قابل توجه خواند و اضافه کرد که این موضوع توکیو را ملزم می‌کند اقدامات تقویتی دفاعی اتخاذ کند. به گزارش خبرگزاری روسی تاس، وزیر دفاع ژاپن، نوبو کیشی نیز دیروز در این باره با خبرنگاران صحبت کرد. به گفته او، طبق تخمین‌های دولت ژاپن، موشک کره‌شمالی تقریبا 50 کیلومتر ارتفاع گرفته و سرعت آن به 10 ماخ (12 هزار کیلومتر بر ساعت) رسیده است. کیشی اعلام کرد توکیو از طریق یک کانال دیپلماتیک به این اقدام پیونگ یانگ اعتراض کرده است. یک روز جلوتر ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی نیز با صدور بیانیه‌ای مشابه ژاپن اعلام کرد کره‌شمالی پرتابه نامشخصی را از ساحل شرقی خود به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است. به نوشته خبرگزاری یونهاپ، این دومین آزمایش موشکی کره‌شمالی در عرض ۵ روز بوده است.
***
طالبان حقوق کارمندان دولتی افغانستان را با گندم می‌دهد
مقامات کشاورزی دولت طالبان اعلام کردند در پی تشدید بحران مالی در افغانستان، برنامه غذا در برابر کار به اجرا درمی‌آید که در آن به جای پول نقد به هزاران تن از کارمندان دولت گندم داده می‌شود. آنها در یک نشست خبری اعلام کردند گندمی که به صورت گسترده از سوی هند به دولت سقوط کرده پیشین مورد حمایت آمریکا اهدا شده بود، برای پرداخت دستمزد به ۴۰ هزار کارمند استفاده می‌شود. بر این اساس، برای 5 ساعت کار روزانه ۱۰ کیلوگرم گندم به کارمندان داده می‌شود. 
به گزارش رویترز، فاضل بری فضلی، از مسؤولان وزارت کشاورزی دولت طالبان گفت: «ما آماده‌ایم هر کاری می‌توانیم برای کمک به مردم افغانستان انجام دهیم. دولت طالبان قبلا ۱۸ تن گندم از پاکستان دریافت کرده و قرار است ۳۷ تن دیگر هم دریافت کند و با دولت هند هم برای دریافت ۵۵ تن گندم در حال گفت‌وگو است. ما برنامه‌های زیادی برای غذا در برابر کار داریم».
تحریم‌های بین‌المللی علیه اعضای طالبان، مسدودسازی دارایی‌های بانک مرکزی و توقف ناگهانی کمک‌های بین‌المللی که زمانی ستون اصلی اقتصاد این کشور بود، باعث شده حاکمان افغانستان با نقدینگی محدود دولت و افزایش بحران اقتصادی روبه‌رو شوند. آژانس‌های سازمان ملل این هفته از اهداکنندگان خواستند 4/4 میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان در سال ۲۰۲۲ در نظر بگیرند و این مبلغ را یک «شکاف توقف ضروری» برای تضمین آینده این کشور نامیده‌اند. 

Page Generated in 0/0067 sec