printlogo


کد خبر: 242696تاریخ: 1400/10/23 00:00
سفیر کی‌یف در برلین: آلمانی‌ها دوست واقعی ما نیستند
کنایه اوکراین به اسرائیل‌دوستی دولت آلمان

آندری ملنیک، سفیر اوکراین در آلمان در صحبت‌هایی ملتمسانه و در عین حال هشدار‌آمیز، عدم ارائه پشتیبانی نظامی از سوی برلین به کی‌یف را منجر به عواقب جدی برای روابط بین ۲ کشور خواند. دولت جدید آلمان که نمی‌خواهد پروژه‌های اقتصادی بزرگش با روس‌ها در بلندمدت دچار مشکل شود، اخیرا رویه‌ای مخالف آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در ناتو اتخاذ کرده و از دمیدن در آتش اختلافات میان اوکراین و روسیه پرهیز می‌کند. اخیرا سفیر ژرمن‌ها در کی‌یف با تکذیب هیاهوی دستگاه‌های اطلاعاتی غربی و خود اوکراین، منکر تجمع تهدیدآفرین نیروهای روس در مرزهای شرقی اوکراین شد. 
حال سفیر اوکراین در برلین در واکنشی صریح به همتای آلمانی خود در کی‌یف، مصاحبه‌ای با تلویزیون اینترنتی فانکه انجام داده و تلاش کرده آلمان را زیر فشار بگذارد. ملنیک گفته است: «ما از دولت آلمان می‌خواهیم موضع فعلی خود را که از نظر اخلاقی کاملا غیرضروری است، کنار بگذارد. فورا سلاح‌های دفاعی لازم را به اوکراین ارائه دهید. ما حق دفاع از خود را داریم. امتناع از ارائه تسلیحات نارضایتی زیادی در جامعه اوکراین ایجاد می‌کند و می‌تواند عواقب جدی برای روابط دوجانبه با آلمان داشته باشد». 
به گفته او، آلمان به دلیل جنایت‌های نازی‌ها در دوران جنگ دوم جهانی، همان مسؤولیتی را در قبال اوکراین دارد که در قبال یهودیان اسرائیلی دارد و از برلین خواست فعالانه‌تر روی امیدهای کی‌یف برای پیوستن به اتحادیه اروپایی و ناتو کار کند. 
این کنایه‌ای است آشکار به دولت آلمان که حتی در اوج جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و لبنانی‌ها، از فروش تسلیحات مرگبار به اسرائیلی‌ها امتناع نکرده است. 
کابینه ائتلافی آلمان، روز دوشنبه گذشته در پاسخ به درخواست ملنیک مبنی بر تامین تسلیحات، در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروی نظامی کمکی به حل مناقشه در اوکراین نخواهد کرد و از همه طرف‌ها خواست راه‌حلی سیاسی بیابند. 
البته ملنیک پیش‌تر به نشریه ZN گفته بود اوکراین نباید انتظار داشته باشد تحت رهبری صدراعظم جدید آلمان، اولاف شولتز، از برلین اسلحه دریافت کند: «زمان آن فرا رسیده است که بفهمیم چه کسی یک دوست واقعی است، نه‌تنها در گفتار بلکه در عمل». 
در حال حاضر، دولت اولاف شولتز، صدراعظم جدید از حزب سوسیال- دموکرات در حال مدیریت تنش‌های شرق اروپاست تا منافع آلمان بویژه در حوزه انرژی و ترانزیت در روسیه به خطر نیفتد. برلین با اتکا به مصوبه بوندستاگ، به کشورهایی که در آنها درگیری‌های نظامی داخلی وجود دارد، تسلیحات نمی‌دهد. اوکراین از سال 2014 به دنبال کودتای نیروهای فاشیستی و نونازی مورد حمایت آمریکا و روی کار آمدن دولت راستگرا در کی‌یف، بحران داخلی را تجربه می‌کند و علاوه بر جدا شدن شبه‌جزیره کریمه، اکثریت روس در منطقه دونباس شامل ۳ استان شرقی این کشور ادعای استقلال دارند. 
حدود ۲ هفته پیش نیز آنالنا بائربوک، وزیر جدید خارجه آلمان با وجود مواضع ضدروسی‌اش، در پاسخ به این سوال که آیا این کشور قصد دارد تعداد زیادی تسلیحات به اوکراین بفروشد یا خیر، به خبرگزاری دولتی DPA گفته بود: «تشدید نظامی بیشتر امنیت بیشتری را به اوکراین وارد نمی‌کند». 
در آخرین ماه سال 2021 (دسامبر) روزنامه آلمانی بیلد مدعی شد آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین این کشور از حق وتوی برلین در ساختار ناتو استفاده کرده تا بلوک نظامی تحت رهبری ایالات متحده را از ارسال سلاح به اوکراین منع کند.
***
    پرچم نازی‌ها در مراسم کلیسای کاتو رم!     
روز سه‌شنبه این هفته، یک مراسم تشییع جنازه در یکی از کلیساهای زیرمجموعه واتیکان در رم، پایتخت ایتالیا تبدیل به نمایشی فاشیستی با پرچم نازی‌ها شد. 
به گزارش تارنمای ایتالیایی اوپن، در یک مراسم تشییع جنازه که در محوطه کلیسای سنت لوسیا در رم برگزار شد، عزاداران در اطراف تابوتی پوشیده از پرچم صلیب شکسته منسوب به نازی‌های آلمان گرد آمده و ضمن ادای احترام با دست راست به سبک فاشیست‌ها شعارهای راستگرایان افراطی را سر دادند. 
اگرچه قائم‌مقام کلیسای کاتولیک (واتیکان) در منطقه رم در بیانیه‌ای از این حرکت اعلام برائت کرده و برگزاری مراسم مزبور در خارج از کلیسای سنت لوسیا را بی‌ارتباط با مسؤولان کلیسا دانسته اما تصاویر منتشر شده حاکی از آن است که کشیش محله و کشیش مخصوص مراسم تشییع جنازه با وجود دیدن اوضاع، مراسم را برگزار کرده‌اند. 
این مقام کاتولیک در بیانیه محکوم‌کننده خود با اشاره به آشتی‌ناپذیری مذهب مسیحیت کاتولیک با ایدئولوژی نژادپرستانه نازیسم، آن را خشونت‌آمیز و استثمار‌کننده خوانده که اشاره‌ای است به سال‌های اوج فاشیسم در ایتالیای تحت حکومت موسولینی و متحد با رایش سوم (هیتلر). با این حال این موضوع که پاپ آرژانتینی، فرانسیس اول به عنوان اسقف اعظم و رهبر کلیسای کاتولیک رم تاکنون به این رخداد واکنش نشان نداده، بازخورد بدی برای این کلیسا داشته است. در سال‌های اخیر، کمک‌ها و حمایت‌های پیدا و پنهان آمریکا و متحدان اروپایی‌اش از جنبش‌های نو نازی، فاشیستی و راستگرایان افراطی تحت عنوان مبارزان آزادی، ریاکاری غرب مدعی لیبرالیسم و دموکراسی را آشکار کرده است. 

Page Generated in 0/0069 sec