printlogo


کد خبر: 242719تاریخ: 1400/10/23 00:00
۳۲ فوتی جدید کرونا در کشور و شناسایی ۲۰۸۹ بیمار
آمار مبتلایان به کرونا در کشور صعودی شد

آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا اگرچه اوایل هفته جاری به ترتیب به زیر 20 و کمتر از 1000 نفر رسید اما طی 3-2 روز اخیر این آمار با روندی ملایم افزایشی شده است؛ افزایشی که البته با شیوع ویروس جهش‌یافته اُمیکرون همراه بوده است. عدم شناسایی سریع این بیماری در کشور کار پزشکان را نیز سخت کرده است، چرا که اغلب بیمارانی که با علائم مشابه سرماخوردگی شدید به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند معلوم نیست که به اُمیکرون مبتلا شده‌اند یا خیر؛ بیماری‌ای که شبیه سرماخوردگی بوده و چون کیت آزمایش اُمیکرون در کشور کم است، بنابراین آنها تست «پی‌سی‌آر» انجام می‌دهند تا حداقل مشخص شود بیمار دچار ویروس کرونا شده است یا خیر. اخیرا نیز محمد‌مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تشخیص اُمیکرون در کشور گفت: امکانات تشخیصی در همه استان‌های کشور برای شناسایی اُمیکرون برقرار است اما حداقل فعلا تشخیص سویه اُمیکرون به این صورت نیست که هر کس دلش خواست برود و آزمایش شود، بلکه دستورالعملی را وزارت بهداشت تهیه کرده و دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس آن دستورالعمل اقدام می‌کنند. از طرفی هنوز به اندازه کافی کیت تشخیصی اُمیکرون در کشور نداریم. 
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۲ هزار و ۸۹ بیمار «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۳۲ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. از ظهر روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه ۲۲ دی، ۲ هزار و ۸۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۲۸۴ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۳۲ بیمار «کووید-۱۹» نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۱ هزار و ۹۷۲ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۵۶ هزار و ۶۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سویی یکهزار و ۵۳۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» هم در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۶۰ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۸۴۷ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. همچنین ۵۲ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۴۸۲ نفر دوز دوم و ۱۱ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۸۰۱ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. به این ترتیب ‌مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۲۴ میلیون و ۵۱۹ هزار و ۱۳۰ دوز رسید. در همین ارتباط معاون درمان ستاد کرونای استان تهران ضمن تشریح وضعیت کرونا در پایتخت و با بیان اینکه فعلا روند بیمارستان‌ها ثابت است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده می‌دانیم سویه اُمیکرون اغلب درگیری به شکل سرپایی ایجاد می‌کند، مگر اینکه وسعت ابتلا آنقدر زیاد شود که تعدادی هم بستری شوند. دکتر نادر توکلی درباره وضعیت کرونا در پایتخت، گفت: روند نسبت به هفته گذشته ثابت و مرگ‌و‌میرها تک‌رقمی است. 
 
* نیاز به بودجه ۷۰ هزار میلیاردتومانی برای کنترل قیمت دارو
بودجه تامین دارو برای سال آینده 40 هزار میلیارد در نظر گرفته شده که به گفته مسؤولان وزارت بهداشت این رقم ناچیز است. وزیر بهداشت درباره سیاست دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده در بخش دارویی گفت: این یارانه و حمایت از طریق بیمه‌ها در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و این وزارتخانه به حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان برای کنترل قیمت دارو در سال ۱۴۰۱ نیاز دارد. دکتر بهرام عین‌اللهی با اشاره به سیاست دولت برای حذف ارز 4200 تومانی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در سال آینده گفت: هدف از اصلاح روند تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی رساندن منابع مالی حاصل از آن به دست مصرف‌کننده واقعی و مردم به صورت مستقیم است. وی تاکید کرد: پرداخت ارز ترجیحی، حوزه صادرات و خرید مواد اولیه را دچار مشکل کرده است، زیرا این ارز در زمان و موعد مقرر تخصیص داده نمی‌شود و نمی‌توان برنامه‌ریزی لازم را برای آن انجام داد. در صورت آزادسازی نرخ ارز می‌توان به راحتی برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تامین دارو انجام داد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این وزارتخانه سازوکار و سیاست لازم را برای کنترل قیمت دارو بعد از حذف ارز 4200 تومانی انجام داده است، اظهار کرد: ما عنوان حذف ارز را به کار نمی‌بریم، بلکه اعلام می‌کنیم ارز ترجیحی از ما جدا شود و به شکل یارانه به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. در این میان بیمه‌ها نیز باید تعهد کنند سازوکار لازم را طراحی کرده تا نحوه تخصیص یارانه نسبت به دارو مشخص شود. وی با اشاره به بودجه 40 هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت و درمان برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی در لایحه بودجه سال آینده گفت: این مبلغ بسیار کم است و حداقل به 70 هزار میلیارد تومان برای حمایت از بخش دارو و تجهیزات پزشکی نیاز داریم.
 

Page Generated in 0/0076 sec