printlogo


کد خبر: 242724تاریخ: 1400/10/23 00:00
وزیر راه‌و‌شهرسازی در راستای ارتقای همکاری‌های اقتصادی با بشار اسد دیدار کرد
افزایش ۹۰ درصدی صادرات ایران به سوریه

گروه اقتصادی: رستم قاسمی دیروز در ادامه سفر خود به سوریه با بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. در این دیدار بر افزایش فعالیت‌های تجاری و اقتصادی ۲ کشور تاکید شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، اینطور که پیداست دولت سیزدهم بر ارتباط با کشورهای منطقه اهتمام ویژه‌ای دارد و در این بین کشورهای محور مقاومت مانند سوریه در اولویت قرار دارند. 
روز گذشته رستم قاسمی، وزیر راه‌و‌شهرسازی در رأس هیاتی بلندپایه برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی تهران - دمشق وارد دمشق، پایتخت سوریه شد. این سفر در حالی انجام شد که سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان نیز اوایل آذرماه میهمان این کشور بود. 
وزیر راه‌‌و‌شهرسازی کشورمان در این سفر با شماری از مقامات ارشد این کشور دیدار می‌کند تا با آنها درباره ترسیم نقشه راه ارتقای همکاری‌های اقتصادی تهران و دمشق رایزنی کند. موضوع جالب این سفر آنجا بود که «سامر الخلیل» وزیر اقتصاد سوریه در فرودگاه دمشق به استقبال قاسمی رفت. 
در این سفر ۳ روزه، هیات ارشد سیاسی و اقتصادی کشورمان با شماری از مقامات ارشد سوریه از جمله حسین عرنوس نخست‌وزیر، فیصل مقداد وزیر خارجه، عصام هزیم رئیس بانک مرکزی و همچنین وزیران اقتصاد، حمل ونقل، کار و مسکن دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد. 
عضو کابینه سیزدهم در بدو ورود به خاک سوریه، اعلام کرد گروهی از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان او را در‌ این سفر همراهی می‌کنند که این نشان‌دهنده اراده جدی دولت جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری با سوریه است. 
قاسمی گفت: پایان جنگ در سوریه سرآغازی برای دوره جدید روابط اقتصادی ۲ کشور است، بویژه اینکه ایران و سوریه طی سال‌های جنگ علیه تروریسم بین‌الملل در کنار یکدیگر بوده‌اند. 
وی تاکید کرد:‌ گفت‌وگو‌ها در حوزه‌های متعدد از جمله صنعتی، ساختمان و تاسیسات زیرساختی خواهد بود. 
 
* خواهان همکاری گسترده با ایران هستیم
«سامر الخلیل» وزیر اقتصاد سوریه که در فرودگاه دمشق از وزیر راه‌و‌شهرسازی استقبال کرد با اشاره به پیوند‌های ناگسستنی ۲ ملت و جانفشانی جوانان غیور ایرانی در خاک کشورش گفت: ما در سوریه خواهان همکاری گسترده‌ای با ایران هستیم. 
وی در ادامه افزود: امیدواریم دیدار‌های آقای رستمی و هیات همراه با مقامات سوری منجر به توافقاتی برای رسیدن به شراکت‌های اقتصادی و تجاری میان ۲ طرف شود. 
 
* افزایش ۹۰ درصدی صادرات ایران به سوریه
با توجه به فعال شدن دیپلماسی اقتصادی منطقه‌ای در دولت سیزدهم، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه از افزایش ۹۰ درصدی صادرات به سوریه در ۹ ماهه امسال خبر داد که ظرفیت افزایش آن هم وجود دارد. 
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه با بیان اینکه در ۹ماهه امسال ۱۶۰ میلیون دلار کالا از ایران به سوریه صادر شده، افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۸۴ میلیون دلار صادرات به سوریه داشتیم تقریبا رشد ۹۰ درصدی داشته است. به گفته کیوان کاشفی، بیشترین کالاهای صادر شده مربوط به صنایع مهندسی (قطعات و اجزای توربین‌های بخار)، مواد غذایی و صنایع دارویی بوده است. وی با بیان اینکه ایران در ۹ ماهه امسال در مجموع ۳۵ میلیارد دلار صادرات به کشورهای مختلف جهان داشته، عنوان کرد: در این دوره، سوریه در جایگاه ۲۱ کشورهای هدف صادرات ایران قرار داشته است. کاشفی میزان واردات انجام شده از سوریه به ایران در ۹ ماهه امسال را نیز 9/22 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در این بخش نیز نسبت به واردات حدود ۱۵ میلیون دلاری سال گذشته ۵۳ درصد افزایش داشته‌ایم. فسفات بیشترین کالای وارداتی از سوریه به ایران در این مدت بوده است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه یادآور شد: با توجه به واردات 9/36 میلیارد دلاری ایران در ۹ ماهه امسال، سوریه در میان کشورهای مبدأ واردات، در ردیف ۴۹ قرار داشته است. 
وی ضمن اشاره به پتانسیل‌های تجارت بین ۲ کشور گفت: اکنون با برقراری امنیت در سوریه و آغاز بازسازی این کشور، امکان افزایش صادرات ایران به سوریه وجود دارد. کاشفی همچنین با اشاره به راه‌اندازی مرکز تجارت ایرانیان در دمشق از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، این مرکز را عاملی برای تسهیل‌ تجارت میان ۲ کشور دانست.
 
* دیپلماسی اقتصادی با سوریه
اوایل آذرماه سال جاری نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت در رأس هیاتی از فعالان اقتصادی کشورمان به دمشق سفر کرد. سیدرضا فاطمی‌امین که به دعوت سامر الخلیل، وزیر اقتصاد سوریه به این کشور سفر کرد، در تشریح اهداف این سفر بیان کرده بود: تمرکز من در این سفر روی روابط اقتصادی در بخش‌های مختلف با کشور سوریه است و حتی می‌توانیم طرح‌های چندجانبه‌ای داشته باشیم. می‌توان محصولات متعددی در سوریه تولید و به دیگر کشور‌های عربی و منطقه صادر کرد. فاطمی‌امین درباره ارتقای همکاری‌های تجاری و اقتصادی 2 کشور نیز تصریح کرد: نخستین نکته‌ای که ما بر آن متمرکز خواهیم شد، متعادل کردن تراز تجاری ۲ کشور است. قطعا سوریه با مشکلاتی جدی در زمینه اقتصادی مواجه است و شاید صادرات یک‌‌طرفه تصوری عملی نباشد، بنابراین نکته کلیدی اینجاست که روابط اقتصادی متعادلی ایجاد کنیم که ۲ طرف از آن نفع ببرند. وزیر صمت خاطرنشان کرده بود: پیشنهاد‌های عملی متعددی را آماده کردیم که آنها را با وزیران سوری به اشتراک خواهیم گذاشت تا شاید بتوان تصویری عملی و چابک از همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور ترسیم کرد. 
 
* سوریه قبل و بعد از جنگ
سوریه دارای ظرفیت‌های مغفول فراوانی برای کشورمان است، هر چند جنگ تحمیلی به این کشور در 10 سال گذشته عامل مهمی در کاهش ارتباط تجاری ایران و سوریه بوده ولی غفلت مسؤولان کشورمان هم مزید بر علت شده است. 
سوریه پیش از آغاز بحران، کشوری آباد و دارای کارخانجات پرشمار صنعتی و زمین‌های کشاورزی با محصولات فراوان بود و مردم آن بسیاری از کالاهای مورد نیاز را خود تولید و به بازار داخلی عرضه می‌کردند. در زمینه دامداری نیز همچون کشاورزی، سوریه خودکفا بود و بهترین تولیدات گوشت گوسفندی جهان عرب متعلق به این کشور بود. 
اما با آغاز بحران این کشور در اسفند ۸۹ که با هدف تامین امنیت رژیم صهیونیستی شکل گرفت و به جنگی بین‌المللی تبدیل شد، این کشور آباد و امن تبدیل به جولانگاه تروریست‌ها و حامیان‌شان شد، به حدی که از جمعیت ۲۳ میلیون و 500 هزار نفری این کشور (در سال ۱۳۸۹) ۱۲ میلیون نفر آواره شدند که از این تعداد 5/6 میلیون نفر به خارج از کشور گریختند و 5/5 میلیون نفر نیز در داخل و مناطق امن آن پخش شدند. 
در ۳ سال گذشته که شرایط امنیتی سوریه با توجه به شکست گروه تروریستی «داعش» و شماری دیگر از گروه‌های تروریستی خوب شده، زمینه‌ فعالیت‌های اقتصادی نیز در این کشور مهیا شده اما در این بین جای تجار و تولید‌کنندگان ایرانی تقریبا خالی است و کالاهای چینی، ترکیه‌ای و روسی توانسته‌اند بازار سوریه را قبضه کنند. 
سال گذشته سوریه ۴ میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار واردات رسمی داشته که ترکیه به عنوان یکی از دشمنان اصلی این کشور با تامین بیش از ۳۸ درصد آن، در رتبه اول قرار دارد! این یعنی صادرات ترکیه به سوریه سال گذشته نزدیک به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و ۱۳ برابر صادرات ایران بوده است (صادرات ایران به سوریه در سال گذشته ۱۲۳ میلیون دلار بوده است). سال ۸۹ صادرات ایران به سوریه ۵۱۶ میلیون دلار بوده که این میزان طی ۱۱ سال اخیر به‌ طور قابل ‌توجهی کاهش یافته است.

Page Generated in 0/0080 sec