printlogo


کد خبر: 242763تاریخ: 1400/10/25 00:00
آمار مبتلایان به بیماری «کووید-19» بویژه سویه جهش یافته اُمیکرون صعودی شد
شرایط شکننده

آمار مبتلایان به کرونا و ویروس جهش‌یافته اُمیکرون در کشور صعودی شده است، طوری که کارشناسان بهداشت تاکید می‌کنند در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی این سویه جدید بیماری کرونا کل کشور را فرا خواهد گرفت. عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه اُمیکرون خفیف نیست، گفت: با توجه به سرایت‌پذیری بسیار بالای ویروس اُمیکرون، در صورت عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی و سایر هشدارها، این ویروس ۱۰۰ درصد می‌تواند به ویروس غالب در کشور بدل شود. دکتر پیام طبرسی درباره وضعیت ابتلا به اُمیکرون در کشور گفت: باید توجه کرد که قطعا تعداد افراد مبتلا به اُمیکرون در کشور از تعداد مبتلایانی که به صورت رسمی شناسایی و اعلام شدند، بیشتر است. وی افزود: در عین حال با توجه به سرایت‌پذیری بسیار بالای ویروس اُمیکرون، در صورت عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی و سایر هشدارها، این ویروس ۱۰۰ درصد می‌تواند به ویروس غالب در کشور بدل شود. طبرسی ادامه داد: البته در حال حاضر وضعیت بیمارستان‌ها خوب است و افزایش بالای تعداد بستری و... نداریم اما این شرایط تا 3-2 هفته آینده شکننده است. یعنی ۱۰۰ درصد افزایشی در ابتلا خواهیم داشت و بر همین اساس اکنون باید تلاش کنیم تا با انجام اقدامات کنترلی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق سریع واکسیناسیون، موج آن پیک را پایین آوریم. وی در ادامه تاکید کرد: توصیه می‌کنم کسانی که موعد دوز سوم واکسن‌شان فرا رسیده و هنوز دوز سوم را تزریق نکرده‌اند، حتما آن را در اسرع وقت تزریق کنند. در عین حال یک جمعیتی در کشور داریم که هنوز اصلا واکسن تزریق نکرده‌اند که ممکن است خطرناک باشد و این افراد باید هرچه سریع‌تر واکسن تزریق کنند. وی با بیان اینکه نباید تصور شود اُمیکرون خفیف است، گفت: در حال حاضر بیمارانی در بیمارستان‌ها داریم که واکسن نزده‌اند و حالا که به اُمیکرون مبتلا شده‌اند بشدت از مرگ می‌ترسند و پشیمانند که چرا واکسن تزریق نکرده‌اند. افرادی که واکسن نزده‌اند، باید شرایط این افراد را در بیمارستان‌ها ببینند. طبرسی تاکید کرد: سویه اُمیکرون خفیف نیست. البته ممکن است علائم آن ابتدا کم باشد اما در بسیاری از کشورهایی که موج اُمیکرون شکل گرفته، تعداد بستری‌شان طی یک هفته بشدت بالا رفته است و این نشان می‌دهد که وقتی بیماری می‌چرخد، متاسفانه قربانی هم می‌گیرد. بنابراین اُمیکرون هم می‌تواند بیماری را تشدید کند، هم می‌تواند منجر به بستری فرد شده و در عین حال کشندگی هم دارد. 
 
* شناسایی ۲۵۳۹ بیمار جدید و مرگ ۲۴ نفر
وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۲۵۳۹ بیمار جدید کرونا و فوت ۲۴ مبتلا به «کووید-۱۹» در شبانه‌‌روز گذشته خبر داد. بر این اساس از ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه، ۲۵۳۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۲۸۵ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت ۲۴ بیمار «کووید-۱۹» هم جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۲ هزار و ۲۶ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۶۰ هزار و ۶۸۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در عین حال ۱۴۰۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» نیز در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۰ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۸۹۶ نفر دوز اول، ۵۳ میلیون و ۱۸ هزار و ۳۲۵ نفر دوز دوم و ۱۱ میلیون و ۹۷۴ هزار نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۵ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۲۲۱ دوز رسید.
همچنین مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم مداخلات اقناعی و اجباری برای واکسیناسیون کرونا گفت: از جمعیت ۶۷ میلیون نفری که انتظار داشتیم واکسن تزریق کنند، حدود ۶۰ میلیون نفر برای دوز اول واکسینه شدند ولی سرعت موارد جدید تزریق بسیار کاهش یافته است تا جایی که تزریق نوبت اول به روزی حدود ۵۰ هزار نفر رسیده که این موضوع نگران‌کننده است. وی گفت: طی مدت اخیر که اُمیکرون وارد کشور ما شده است، همان‌طور که انتظار می‌رفت رو به افزایش بوده است. بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته هنوز اُمیکرون سویه غالب نشده است اما به نظر می‌رسد یک‌سوم یا یک‌چهارم موارد ابتلا به کرونا از این سویه باشند. 

Page Generated in 0/0070 sec