printlogo


کد خبر: 242767تاریخ: 1400/10/25 00:00
اخبار

یک شرکت خصوصی ایرانی کره‌ای‌ها را نقره‌داغ کرد
گروه صنعتی انتخاب در اطلاعیه‌ای‌ رسمی، توضیحاتی درباره پرداخت غرامت توسط دولت کره‌جنوبی ارائه کرد. پس از پیروزی گروه انتخاب طی روندی رسمی و قانونی در یک مزایده بین‌المللی در سال ۸۹ برای خرید شرکت دوو الکترونیکس در مقابل رقبای بین‌المللی، شرکت‌های کره‌ای فروشنده سهام که تحت کنترل دولت کره قرار داشتند، به بهانه‌های مختلف و تحت فشارهای آمریکا به صورت یک‌طرفه قرارداد فروش سهام و سرمایه‌گذاری را فسخ کرده و از بازگرداندن وجوه پرداختی به سرمایه‌گذار ایرانی نیز سر باز زدند. 
لذا از سال ۹۴ تاکنون، به دور از اقدامات رسانه‌ای، دعاوی متعدد علیه دولت کره به دلیل نقض حقوق سرمایه‌گذاری در دیوان بین‌المللی داوری و سپس در دادگاه انگلستان و دیگر کشورها طرح شد و دولت کره نیز محکوم به پرداخت غرامت به طرف ایرانی شده است. حال در ادامه روال قانونی این پرونده، روز چهارشنبه (۲۲ دی ۱۴۰۰) بر اساس اعلام رسمی وزارت خارجه کره‌جنوبی، دفتر کنترل دارایی خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) روز ششم ژانویه یک «مجوز خاص» صادر کرده تا مطابق آن دولت سئول بتواند به سرمایه‌گذار ایرانی در ارتباط با خریداری شرکت «دوو الکترونیکس» مربوط به سال ۲۰۱۰ غرامت پرداخت کند. 
لازم به توضیح است روال حقوقی و رسمی این پرونده تا به قطعیت رسیدن نیز تنها از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد. از سوی دیگر، شایان ذکر است سال ۸۷ هجری شمسی، مجوز استفاده انحصاری از برند دوو کره‌جنوبی طی یک قرارداد اقتصادی بلندمدت جداگانه به گروه انتخاب اعطا شده و این قرارداد کماکان با تایید مراجع ذی‌صلاح کشور به قوت خود باقی است. 
***
منطقه آزاد مشترک ایران و سوریه ایجاد می‌شود
وزیر راه‌وشهرسازی از توافق با مسؤولان سوری برای ایجاد یک منطقه آزاد مشترک بین ایران و سوریه خبر داد. رستم قاسمی در تشریح آخرین نتایج رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای خود در سوریه گفت: در ملاقات با رئیس‌جمهور سوریه به موضوعات اقتصادی این کشور و همچنین موانع و مشکلات کنونی در روابط اقتصادی ایران و سوریه پرداخته شد. 
وی با ابراز اینکه در جلسات برگزار شده، تصمیمات خوبی گرفته شده است، افزود:‌ قرار شد کمیته مشترکی بین ما و سوریه تشکیل شود؛ تفاهمنامه‌های زیادی با سوریه داریم اما بخشی از آنها عملیاتی نشده‌، بنابراین قرار شد در کمیته‌ای مشترک این موضوعات بررسی و سپس اجرایی شود. 
قاسمی با اشاره به برگزاری جلسه با وزیر خارجه سوریه و بررسی موضوعات دیپلماتیک بین ۲ کشور نیز اضافه کرد: به توافقات خوبی رسیدیم؛ قرار شد بانک مشترک در سوریه ایجاد شود. در این راستا بناست بانک‌های ایرانی و سوری در کشورهای یکدیگر شعبه داشته باشند. 
وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به برگزاری جلسه با وزیر راه سوریه گفت: حمل‌ونقل در بخش‌های مختلف یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه اقتصادی کشور است؛ در این زمینه تصمیم گرفته شد رئیس سازمان هواپیمایی کشور موضوعات اجرایی را با همکاران خود بررسی کند. 
قاسمی با اشاره به یکی از تصمیمات گرفته شده در جلسه با وزیر اقتصاد سوریه به عنوان طرف سوری کمیسیون مشترک اقتصادی افزود: درباره موضوعات مختلفی بویژه ایجاد مناطق آزاد مشترک ۲ کشور تصمیماتی گرفته شد؛ بناست رئیس منطقه آزاد کشور در سفری به سوریه مساله منطقه آزاد مشترک را بررسی و قرارداد را امضا کند. 
به گفته وی، افزایش تولیدات ایران در سوریه از جمله تولید تراکتور و ابزارآلات کشاورزی، حذف تعرفه‌ها و افزایش صادرات بین ۲ کشور و موضوعات گمرکی از دیگر موارد مطرح شده در این سفر بود که در جلسات آینده به جمع‌بندی می‌رسد. 
***
دست بسته دولت آمریکا برای مقابله با افزایش قیمت نفت
بالا رفتن قیمت نفت یک دردسر سیاسی بزرگ برای آمریکاست، چون این کشور بزرگ‌ترین مصرف‌کننده بنزین در دنیاست و حالا جو بایدن گزینه‌های چندانی برای کنترل آن در اختیار ندارد. 
به‌گزارش رویترز، 2 ماه پس ‌از انتشار اطلاعیه رئیس‌جمهور آمریکا مبنی ‌بر تلاش بی‌سابقه اقتصادهای بزرگ مصرف‌کننده نفت برای پایین آوردن قیمت آن، قیمت نفت به بالاترین رقم طی چند سال گذشته رسیده و گزینه‌های بایدن برای توقف این روند را محدود کرده‌ است. 
قیمت شاخص نفت خام برنت چهارشنبه گذشته از 84 دلار در هر بشکه گذشت و تحلیلگران انتظار دارند در ۳ ‌ماه اول سال جاری میلادی از 100 دلار در هر بشکه هم فراتر رود. 

Page Generated in 0/0064 sec