رئیس رسانه ملی سبک زندگی به نمایش درآمده در برخی تبلیغات بازرگانی را خلاف فلسفه وجودی رسانه ملی دانست و بر لزوم برنامهریزی برای اصلاح آن تاکید کرد.
به گزارش «وطنامروز»، رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه اختتامیه دوازدهمین جشنواره فیلم «عمار» در جمع خبرنگاران گفت: شناسایی ظرفیتهای مردمی در حوزه فرهنگ و هنر و فیلم و مستند و بقیه آثار هنری یکی از برنامههای ما است. اینها در عین حال از ظرفیتهای بسیار مهمی هستند که در دوره جدید، در قالب قرارگاه فرهنگی بودن صداوسیما حتما باید به سمتش برویم. صداوسیما به تنهایی نمیتواند بار سنگین فرهنگ و هنر را در جامعه بردارد و هیچ وقت هم نمیتواند این ادعا را کند.
پیمان جبلی گفت: راه برداشتن بار فرهنگی و امانتداری برای مردم فقط و فقط همان توصیف حضرت آقا مبنی بر این است که در نقش قرارگاه فرهنگی عمل کنیم. در نقش قرارگاهی یکی از بهترین ظرفیتها همین جشنواره «عمار» است و اگر بقیه ظرفیتهای جبهه انقلاب و ظرفیتهای مردمی کنار هم جمع شوند، به کمک صداوسیما بیایند و صداوسیما به آنها میدان بدهد، میتوانیم بار فرهنگی را برداریم.
وی در پاسخ به این سوال که چه برنامهای برای تحول در معاونت سیما و حوزه سریالسازی دارد، گفت: تولیدات نمایشی و تلویزیونی به فرآیندهای طولانیتری نسبت به حوزه سیاسی و خبر برای تحول نیاز دارند که باید شکل بگیرند. برای مشخص شدن تغییرات در حوزه سیما و بویژه در حوزه نمایشی که از حساسترین و در عین حال پرمخاطبترین حوزههای تلویزیون است، احتیاج به زمان داریم. ما در حال حاضر چرخه تولیدات را اصلاح میکنیم که در نمایش مسائل، نیازها، چالشها و دغدغهها به همه مسائل در قالب نمایشی بپردازیم. هم در قالب موضوعات و هم در قالب ژانرهایی که باید به آن توجه شود، این کار زمانبر است اما سیاستگذاری و تحول رویکردی آن آغاز شده است و امیدواریم زودتر بتوانیم به این نتیجه برسیم.
* نباید طبق سلیقه اسپانسرها حرکت کنیم
جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره آگهیهای بازرگانی و سرانجام تولیدات مشارکتی تلویزیون گفت: چیزی که مهم است اینکه تولیدات ما در تلویزیون مبتنی بر فلسفه وجودی و مأموریت رسانه ملی تعریف شده باشد نه بر اساس علایق و سلایق اسپانسرها و حامیان برنامهها. آنها میتوانند بر اساس سیاستها و اولویتهای رسانه ملی قرار بگیرند اما مشکل ما جایی است که بین خواست و منویات اسپانسر با سیاستهای کلان رسانه تعارض وجود داشته باشد.
وی افزود: در حال حاضر یکی از مصادیق این موضوع را در برخی ژانرهای تبلیغات بازرگانی میبینیم. منافع تولید، صنعت و آگهیدهندگان اقتضا میکند سبک خاصی از زندگی را به نمایش بگذارند اما این فلسفه وجودی رسانه ملی نیست که این سبک خاص از زندگی را ترویج کند، لذا کار پیچیده و سنگینی است که هم ابعاد فرهنگی و هم بودجهای و مالی دارد. ما در شرایطی هستیم که قادر به تأمین نیازهای حداقلی صداوسیما چه در حوزه تأمین حقوق کارکنان و نیازهای تولید محتوا و نمایشی نیستیم، بنابراین پناه بردن به آگهیهای بازرگانی متأسفانه یکی از راهحلهای اجتنابناپذیر است.
جبلی بیان کرد: ما تلاش میکنیم با متنوع کردن منابع درآمدی صداوسیما بتوانیم تا جایی که امکان دارد حجم محتواهای غیرمتناسب با فلسفه وجودی رسانه ملی را کمتر کنیم.
جبلی بیان کرد: در یک فرآیند میانمدت و درازمدت در فضای فرهنگی آگهیهای بازرگانی شاهد تغییراتی خواهیم بود. ضمن اینکه کم کردن سهم آنتن از تبلیغات بازرگانی از دیگر برنامههای ما است.
***
روایتی از فرار پهلوی دوم تا زمان مرگش
مستند 6 قسمتی «کابوس نیمهشب» به کارگردانی علی عارضی، روایت روزهای بعد از فرار پهلوی دوم تا زمان مرگش را نشان میدهد. به گزارش «وطنامروز»، مجموعه مستند «کابوس نیمهشب»، تولید موسسه فرهنگی- هنری اندیشه شهید آوینی و گروه فرهنگ، تاریخ و هنر شبکه یک سیما، با روایتی تاریخی از منظری پژوهشی به دنبال نمایش روزهای منتهی به مرگ شاه مخلوع است. این مستند سریالی به نویسندگی و کارگردانی «علی عارضی» و تهیهکنندگی «محمدامین رسولی»، داستان آوارگی شاه منفور پهلوی در مقطع تاریخی ۲۶ دی ۱۳۵۷ تا ۵ مرداد ۱۳۵۹ را به زبان مستند روایت میکند. «کابوس نیمهشب» که بر اساس اسناد و مدارک به جامانده از کتاب خاطرات رجل سیاسی دوران پهلوی و اطرافیان شاه و با استفاده از آرشیوهای تصویری بنا شده است، در پی ارائه روایتی واقعی از روزگار متلاشی شده فردی است که خود را قدرت برتر میدانست. مستند سریالی «کابوس نیمهشب»، روایتی تصویری است از روزی که مردم با شادمانی، تیتر روزنامه «شاه رفت» را در دست گرفتند تا بدرقهگر فرار بیبازگشت شاه از تهران به مقصد مصر باشند تا روزی که مُهر مرگ بر سرنوشت محمدرضا پهلوی حک شد؛ مسیری که ۵۵۰ روز آوارگی، سوغاتش بود. این مستند تاریخی، جمعهها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک سیما پخش میشود.