printlogo


کد خبر: 242792تاریخ: 1400/10/26 00:00
دور دنیا

تأکید مجدد فرانسه بر مسأله بازدارندگی هسته‌ای در اروپا
وزیر امور اروپایی فرانسه بار دیگر پیشنهاد مذاکره و بحث در اتحادیه اروپایی درباره مساله بازدارندگی هسته‌ای را ارائه داده و این مساله را راهی برای حمایت از علایق و منافع اروپایی دانسته است. به گزارش روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ»، فرانسه مجددا به سایر کشورهای اروپایی پیشنهاد مذاکره درباره مساله بازدارندگی هسته‌ای را ارائه داده است. کلمنت بون، وزیر امور اروپایی فرانسه و از معتمدان «امانوئل مکرون» نخست‌وزیر فرانسه در سخنانی در برلین اظهار داشت: این پیشنهاد «امانوئل مکرون» همچنان روی میز قرار دارد. وی تاکید کرد: ما معتقدیم بازدارندگی هسته‌ای فرانسه راهی برای حمایت از علایق و منافع اروپایی است. بحث‌هایی که مکرون در این باره در سال 2020 آغاز کرده باید ادامه یابد. با این حال این امر احتمالا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در بهار اتفاق نخواهد افتاد. این مقام فرانسوی تاکید کرد: این موضوع آنقدر حساس و پیچیده است که همه باید خیلی در قبال آن محتاط باشند. 
فرانسه بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی تنها قدرت اتمی باقیمانده در اتحادیه اروپایی است. مکرون این پیشنهاد خود را در یک سخنرانی درباره استراتژی دفاعی و بازدارندگی فرانسه در تاریخ 7 فوریه سال 2020 به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپایی ارائه داد. در آن زمان وی شرکای خود را به مذاکرات استراتژیک درباره نقش بازدارندگی هسته‌ای برای امنیت مشترک همه اعضا دعوت کرده و به دیگر کشورهای عضو این اتحادیه پیشنهاد داد در رزمایش‌های جنگ هسته‌ای فرانسه مشارکت کنند. بون در سخنان خود در برلین اعلام کرد: همچنین به دلیل اینکه همه‌گیری کرونا اندکی بعد از سخنرانی مکرون آغاز شد، بحث‌ها درباره پیشنهادات وی در این باره در آن زمان واقعا پیگیری نشد و پیشرفت نکرد. در آن زمان تمایل دولت آلمان برای انجام اینگونه بحث‌ها محدود بود. 
***
چاقوکشی در امتحانات کنکور ژاپن
چند دانش‌آموز ژاپنی که در امتحانات کنکور این کشور شرکت کرده بودند بر اثر حمله با چاقو زخمی شدند. به گزارش رویترز، رسانه‌های ژاپنی از زخمی شدن چند دانش‌آموز مقطع دبیرستان این کشور بر اثر چاقوکشی در جلسه کنکور خبر دادند. «ان‌اچ‌کی» گزارش داد در پی حمله یک دانش‌آموز با شیء تیز به دانش‌آموزان دیگر که برای شرکت در کنکور حاضر شده بودند 3 نفر زخمی شدند. فرد مهاجم که یک دانش‌آموز 17 ساله بود توسط پلیس دستگیر شد. نیم میلیون نفر از دانش‌آموزان ژاپنی طی روزهای اخیر برای حضور در دانشگاه با یکدیگر رقابت کرده و در کنکور شرکت می‌کنند. در ماه اکتبر نیز فردی که لباس شخصیت بتمن را به تن داشت با حمله به مردم در متروی توکیو باعث زخمی شدن بیش از 12 نفر شد. یک ماه قبل نیز فردی در حمله با چاقو به مسافران یک قطار در توکیو چند نفر را زخمی کرد. 
***
حمله راکتی به پایگاه ترکیه در شمال عراق
رسانه‌های عراقی از اصابت ۳ فروند راکت از نوع گراد به پایگاه نظامی «زلیکان» ترکیه در استان نینوا خبر دادند. منابع و رسانه‌های عراق دیروز (شنبه) از شلیک راکت به پایگاه نظامی ترکیه در شمال این کشور خبر دادند. بر اساس این گزارش، ۳ فروند از نوع گراد، دیروز به سمت پایگاه «زلیکان» ترکیه در منطقه بعشیقه استان نینوا به مرکزیت موصل شلیک شده است. کانال صابرین‌نیوز این حمله راکتی را شدید دانسته و گفته است راکت‌ها از نوع گراد 122 میلیمتری بوده است. هنوز فرد یا گروهی مسؤولیت شلیک این راکت‌ها را برعهده نگرفته است. صبح دیروز پایگاه نظامیان آمریکا در البلد نیز هدف حملات پهپادی ناشناس قرار گرفت. 
***
روزنامه یمنی: برج‌های شیشه‌ای ابوظبی دور از دسترس نیست
روزنامه المسیره یمن روز شنبه در مطلبی به تحولات اخیر در استان‌های شبوه و مأرب در مرکز و جنوب این کشور پرداخت و به امارات درباره اقداماتش در این ۲ استان هشدار داد. 
روزنامه رسمی دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعا) با تیتر «هشدارِ پاسخ سخت» نوشت که امارات با ارسال عناصر مزدور و تکفیری تحت امر خود به استان شبوه، وارد بازی خطرناکی شده است. 
این رسانه یمنی با اشاره به بیانیه‌‌های متوالی سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن طی روزهای گذشته که در آن از تلفات سنگین متجاوزان خبر داده و به امارات درباره اقداماتش هشدار داده بود، نوشت: «سرتیپ سریع عامدانه پیام مهم خود را بار دیگر تکرار کرد مبنی بر اینکه نیروهای مسلح یمن آمادگی کامل برای دفاع از کشور، مردم و مقابله با تشدید گسترده حملات دشمن اماراتی تا تحقق پیروزی را دارند».
این روزنامه با تیتر «شیشه امارات دور نیست»، نوشت: «علاوه بر خسارت‌ها و تلفات مزدوران امارات طی 3 روز گذشته، ناظران تأکید دارند تداوم تشدید حملات این کشور به‌شکلی گسترده بر ابوظبی به ‌صورت خسارات مادی، انسانی و اقتصادی انعکاس خواهد داشت؛ خسارت‌هایی که دشمن اماراتی در داخل یمن و عمق جغرافیایی خود که پر از تأسیسات نفتی باز در برابر دستان پرتوان یمن است، متحمل خواهد شد و برج‌های شیشه‌ای شکننده دست‌یافتنی است».
بیش از ۲ هفته است امارات عناصر سلفی ـ تکفیری موسوم به «العمالقه» را به استان شبوه گسیل داشته است و این نیروها با پوشش هوایی گسترده‌ ائتلاف مشترک سعودی و اماراتی، ۲ شهر از ۳ شهر این استان (عسیلان و بیحان) را از قبایل مصالحه‌گر با دولت نجات ملی اشغال کرده‌اند ولی حملات سنگین این عناصر به ‌همراه دولت مستعفی برای اشغال شهرهای عین و حریب مأرب راه به جایی نبرده است.

Page Generated in 0/0173 sec