printlogo


کد خبر: 242797تاریخ: 1400/10/26 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با علی لطیفی پس از قهرمانی نیم‌فصل استقلال
با این سبک فوتبال می‌شود قهرمان شد

زهره فلاح‌زاده: آبی‌پوشان تهرانی در هفته پایانی دور رفت لیگ برتر توانستند با نتیجه پر گل ۳ بر صفر در مسجد‌سلیمان از سد نفت عبور کنند و قهرمان نیم‌فصل شوند. امیرحسین حسین‌زاده، هافبک جوان استقلال با به ثمر رساندن ۲ گل بهترین بازیکن این مسابقه و کوین یامگا با ثبت گل سوم آبی‌ها، گلزن‌ترین بازیکن این تیم معرفی شدند. «وطن‌امروز» برای ارزیابی عملکرد استقلال در این فصل با علی لطیفی، پیشکسوت این تیم گفت‌وگو کرد. 
***
* استقلال توانست در آخرین مسابقه دور رفت لیگ برتر، نفت مسجدسلیمان را در دیداری پرگل ببرد و قهرمان نیم‌فصل شود. تحلیل شما از این دیدار چیست؟
بعد از بازی با صنعت نفت آبادان، این دومین بازی استقلال بود که بسیار جذاب و چشم‌نواز بود. از طرفی هم فوتبال مالکانه، خلق موقعیت و کارهای ترکیبی دیدیم و هم فوتبال نتیجه‌گرا که تیم در این فصل ارائه داده است. مسأله‌ای که باعث می‌شود امسال از تیم مجیدی انتقاد کنیم این است که فوتبال جذابی به نمایش نمی‌گذارد، البته فوتبال نتیجه‌گرا هم کار سختی است و فرهاد مجیدی با حضور پین تا حدودی مشکل چندساله استقلال در خط دفاع را حل کرده است. در کل استقلال را در این فصل از جهت نتیجه‌گرایی که مفت به حریفان امتیاز نمی‌داد تمجید می‌کنم اما از جهت اینکه فوتبال زیبا و هوادارپسند ارائه نمی‌داد، انتقاد دارم. از زمان تأسیس باشگاه تا به امروز، هواداران استقلال را با فوتبال چشم‌نواز و هجومی می‌شناسند، البته این مشکل فقط برای استقلال نیست. اکثر تیم‌های ما به فکر نباختن هستند. به نظر من کسی که این نوع فوتبال را در ایران باب کرد، کارلوس کی‌روش، سرمربی اسبق تیم ‌ملی بود. کی‌روش هر چند ساختار دفاعی معیوب ما را که سال‌ها مشکل داشت ترمیم کرد اما کاری کرد که باعث شد ذات فوتبال ما به فراموشی سپرده شود. پس از آن، اکثر مربیان ما همین سبک بازی را انتخاب کردند که باعث شده لیگ ما با فقر گلزنی و نبود خلاقیت مواجه شود. 
 
* امیرحسین حسین‌زاده، بازیکن جوان استقلال در این دیدار با به ثمر رساندن ۲ گل، بهترین بازیکن زمین معرفی شد. به نظر می‌آید او پدیده این فصل رقابت‌های لیگ برتر باشد. 
واژه پدیده را از فوتبال‌مان برمی‌دارم. پدیده به بازیکنی می‌گویند که بیاید فوتبال کشورش را در همان سال اول تحت تأثیر قرار دهد. متأسفانه دیگر آن نسل بازیکنان مثل خداداد عزیزی، علی کریمی، حسن روشن و... را نمی‌بینیم. خلاقیت و نبوغ فردی در فوتبال ما و حتی دنیا کم شده است اما این را باور دارم که امیرحسین حسین‌زاده توانست خودش را به فوتبال‌مان بشناساند. او بازیکن تأثیرگذاری در بازی‌های اخیر بوده است. 
 
* یامگا گلزن‌ترین بازیکن استقلال در نیم‌فصل اول است. او و ژستد توانسته‌اند نمره قبولی بگیرند؟
اعتقاد دارم یامگا بازیکن بسیار تأثیرگذاری بوده است. کاری به تعداد گل‌هایش ندارم اما نشان داده خرید خوبی برای تیم بوده است. یامگا را نمی‌توان گفت گلزن است. او با توجه به پست تخصصی‌اش در سمت راست بیشتر به جای اینکه گلزن باشد، گل‌ساز است. ژستد هم بازیکنی است که نشان داده فوتبال را بلد است اما استقلال جایی نیست که بازیکن بخواهد آماده شود. استقلال باید به دنبال بازیکنی باشد که در اوج آمادگی است. ژستد به عنوان مهاجم کلاسیک، بازیکن توانمندی است اما به نظر من آوردن او در ابتدای فصل با وجود آماده نبودنش درست نبود. با این حال خوشبختانه ژستد رفته‌رفته آماده شد و حالا در تیم جا افتاده و شرایط خوبی دارد. 
 
*   استقلال در چه پست‌هایی در نیم‌فصل نیاز به تقویت دارد؟
با توجه به اینکه استقلال تقریبا به فوتبال کلاسیک روی آورده و بازی مستقیم را انجام می‌دهد، باید وینگرهای توانمند و خلاقی را که می‌توانند حریف را دور بزنند، خریداری کند. 
 
* با توجه به بازی تیم‌های مدعی مثل پرسپولیس که پرنوسان بازی می‌کند و سپاهان که با وجود بازی زیبا، نتیجه خوبی نمی‌گیرد، استقلال شانس اول قهرمانی خواهد بود؟
استقلال با توجه به ساختار دفاعی خوبی که دارد، شانس بالایی برای قهرمانی دارد اما دست تیم برای سایر رقبا خوانده شده است. اگر استقلال می‌خواهد نتیجه بگیرد، باید فوتبال مالکانه و چشم‌نوازش را بیش از پیش به نمایش بگذارد. اگر تیم اینطور پیش نرود، من شانس سپاهان را برای قهرمانی بیشتر می‌بینم. سپاهان در دیدار با استقلال، پرسپولیس، گل‌گهر و... که شکست خورد، بازی فوق‌العاده‌ای را ارائه داد. 
 
* سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا هم کنار گذاشته شدند. ای‌اف‌سی این‌بار مچ مدیران کارنابلد ما را گرفت. 
این حذف به مدیران فعلی ما در ورزش و فوتبال برنمی‌گردد. این ایراد به مدیران قبلی مربوط است که جز دروغگویی چیزی برای ارائه نداشتند. کم پیش می‌آید افراد سالم در ورزش‌مان پیدا کنیم. حذف ۲ تیم بزرگ فوتبال ما، ماحصل سال‌ها تلاش و ممارست مدیران قبلی در دروغگویی بوده است. باید به مدیران ورزشی‌مان تبریک بگویم که این همه سال توانسته بودند به آسیا دروغ بگویند.

Page Generated in 0/0055 sec