printlogo


کد خبر: 242807تاریخ: 1400/10/26 00:00
اخبار

فعالیت ۱۰۰۰ مرکز «پرستاری در منزل» در کشور
معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری با تاکید بر لزوم ترویج و گسترش فرهنگ استفاده از خدمات پرستاری در منزل گفت: توقع داریم دولتمردان و مجموعه نظام سلامت همت کنند تا این ظرفیت جدید که دنیا به سمتش رفته و ما هم در کشور خود داریم، نهادینه شده و فرهنگسازی شود تا مردم مجبور نباشند برای دریافت تمام خدمات به بیمارستان‌ها مراجعه کنند و با چالش‌های بیشتری مواجه شوند. حمیدرضا عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مراکز مشاوره و مراقبت‌های پرستاری در منزل گفت: حدود ۱۰۰۰ مرکز فعال داریم که پراکندگی آنها در استان‌های مختلف متفاوت است و بیشترین مراکز نیز در تهران قرار گرفته‌اند. همچنین حدود ۵۰۰ مرکز هم در شرف تاسیس است. وی با اشاره به کمبود تخت بیمارستانی و حتی نیروی پرستاری در پیک‌های شدید کرونا تصریح کرد: اگر این فرهنگ ایجاد می‌شد بیمارانی که شدت بیماری بالایی نداشتند یا در شرایط حاد نبودند در منزل خدمت دریافت می‌کردند، هم بار بیمارستان‌ها سبک‌تر می‌شد و هم شدت بیماری و ابتلای بیمار و اطرافیانش کمتر می‌شد. تاکید ما این است که بحث پرستاری جامعه‌نگر و انتقال پرستاری به خارج از چارچوب بیمارستان‌ها ترویج یابد. 
***
تکمیل ۵ ایستگاه برای بهره‌برداری کامل از خط ۷ متروی تهران
با تکمیل و افتتاح ۵ ایستگاه دیگر در خط ۷ متروی تهران، این خط به طور کامل مورد بهره‌برداری عموم شهروندان پایتخت قرار خواهد گرفت. محمود یوسفی، مجری خط ۷ مترو افزود: با افتتاح ایستگاه تقاطعی توحید در خط ۷ که ماه جاری محقق شد، در حال حاضر ۱۷ ایستگاه از این خط به بهره‌برداری رسیده است و به این ترتیب فقط عملیات اجرایی ۵ ایستگاه دیگر باقی ‌مانده تا بتوان از تکمیل کل ایستگاه‌های خط ۷ سخن گفت. یوسفی در ادامه به روند پیشرفت ایستگاه‌های در دست احداث اشاره کرد و افزود: در تلاش هستیم ایستگاه‌های بوستان گفت‌وگو و خیابان شهدای 17 شهریور را تا قبل از پایان سال جاری تکمیل و به مرحله بهره‌برداری برسانیم. سال آینده نیز ایستگاه‌های شهید دادمان و میدان کتاب افتتاح خواهند شد و در نهایت ایستگاه ورزشگاه تختی به عنوان آخرین ایستگاه خط ۷ در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد. میانگین پیشرفت عملیات ساختمانی ۴ ایستگاه بوستان گفتگو، خیابان شهدای 17 شهریور، شهید دادمان و میدان کتاب در حال حاضر بالای۷۰ درصد است اما به لحاظ تجهیزاتی نواقص متعددی وجود دارد که با تامین منابع مالی مورد نیاز قابل رفع خواهد بود. 
***
مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باید اصلاح شود
 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: مقاومت میکروبی ابرچالش نظام‌های سلامت دنیاست. دکتر محمد‌مهدی گویا در نخستین جلسه کمیته کشوری مهار مقاومت میکروبی افزود: مقاومت میکروبی به یک معضل بزرگ برای کشورها و به ابرچالش نظام‌های سلامت دنیا تبدیل شده است. وی با اشاره به اینکه با وقوع پاندمی کرونا در دنیا تمام توجه‌ها به سمت این بیماری رفت و سایر مخاطرات بهداشتی خیلی کمرنگ شد، اظهار داشت: به دلیل مقاومت میکروبی اکنون برخی امراض به بیماری‌های غیرقابل درمان تبدیل شده‌اند. گویا با بیان اینکه مدیریت مقاومت میکروبی در جهان با اشکالات فراوانی مواجه است و قوانین و مقررات مناسبی در کشورها برای مهار آن وجود ندارد، افزود: مقاومت میکروبی از حد گذشته و دیگر برای برخی بیماری‌های نظیر سل، مالاریا، برخی از انواع اسهال و بیماری‌های مقاربتی درمان‌های معمولی پاسخگو نیست. گویا با بیان اینکه باید دانش ما در زمینه مقاومت میکروبی افزایش یابد، بازتعریف نظام مراقبت میکروبی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: مصرف آنتی‌‌بیوتیک‌ها باید ساماندهی شود. وقتی پروتکلی برای درمان یک بیماری تدوین و ابلاغ می‌شود تمام مراکز بهداشتی و درمانی باید مطابق با آن عمل کنند. 
***
فقط ۱۵ درصد فارغ‌التحصیلان مدارس وارد بازار کار می‌شوند
وزیر آموزش‌و‌پرورش به تازگی گفته است از کل جمعیت جامعه، ۸۰ درصد در دانشگاه تحصیل می‌کنند و ۱۵ درصد جذب بازار کار می‌شوند. به گزارش تسنیم، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی همواره به عنوان یکی از برنامه‌های آموزش‌و‌پرورش مطرح است، با این وجود برخی کارشناسان بر این باورند آموزش در هنرستان‌ها به دلیل نداشتن تجهیزات مناسب، تفاوت چندانی با دبیرستان‌ها ندارد. همچنین رشته‌های پرهزینه حذف شده و رشته‌های کم‌هزینه گسترش یافته‌اند و هدایت 50 درصد دانش‌آموزان به شاخه فنی و حرفه‌ای در حد آرزو و بیان متوقف شده است. اعتبار نداشتن مدرک دیپلم برای ورود به بازار کار در کنار نداشتن مهارت فارغ‌التحصیلان مدارس، باعث شده بیشتر دانش‌آموزان پس از پایان دوران مدرسه، به جای ورود به بازار کار، تحصیل در دانشگاه را انتخاب کنند و پس از دانشگاه هم همچنان معضل فارغ‌التحصیلان جویای کار در کشور وجود دارد. یوسف نوری، وزیر آموزش‌و‌پرورش به تازگی گفته است از کل جمعیت جامعه، 80 درصد در دانشگاه تحصیل می‌کنند و 15 درصد جذب بازار کار می‌شوند. همچنین برخی کارشناسان معتقدند محدود بودن فرصت‌های پیشرفت فردی و اشتغال کم و بی‌کیفیت با مدرک دیپلم، از دلایل اصلی ایجاد صف پرجمعیت پشت دروازه‌های کنکور سراسری است و تا زمانی که این ۲ مشکل حل نشود، کنکور و صف پرجمعیت آن باقی خواهد ماند. 

Page Generated in 0/0056 sec