printlogo


کد خبر: 242821تاریخ: 1400/10/26 00:00
اخبار

مهم‌ترین هدف «نداجا» برقراری امنیت دریانوردی است
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: برقراری ایمنی و امنیت دریانوردی از مهم‌ترین اهداف ایران برای حضور در آب‌های آزاد است. امیر دریادار شهرام ایرانی با اشاره به تمرکز این نیرو بر حضور در آب‌های دوردست، اظهار داشت: امروز تا ۲ هزار کیلومتر از مرزهای ایران اسلامی حضور دریایی داریم اما برنامه‌ریزی داریم تا در فواصل دورتری از منطقه فعلی مستقر شویم. وی درباره اهداف حضور نیروی دریایی ارتش در دریاهای دوردست گفت: برقراری ایمنی و امنیت دریانوردی و اعلام این موضوع که جمهوری اسلامی ایران با توانمندی‌های خود بویژه در حوزه دریا، هیچ‌گونه محدودیتی برای حضور در هیچ نقطه‌ای ندارد، مهم‌ترین اهداف حضور ایران در فواصل بیشتر است. فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ایران می‌تواند با تدابیر خود، در نقاط مد نظر حاضر شود، گفت: ایران این کار را با اولویت برقراری امنیت و ایمنی و کمک به شناورهای حاضر در سطح دریا و همچنین نشان دادن اقتدار نظام همراه با ارسال پیام صلح و دوستی برای همه ملت‌های جهان به‌ عنوان کارکردهای حضور ایران در آب‌های دور، انجام می‌دهد. 
***
دولت به دنبال حل معضل فرسایش سرمایه اجتماعی است
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری فرسایش سرمایه اجتماعی و آبرَفتِ «اعتماد عمومی» را از مهم‌ترین معضلات ماه‌های گذشته اعلام و جهت‌گیری سیاست‌های رئیس‌جمهوری و دولت مردمی را در راستای غلبه بر این نقیصه عنوان کرد. 
محمدصادق خیاطیان طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به سفر استانی رئیس‌جمهوری به هرمزگان نوشت: روزی که بازخوانی وضعیت کشور را برای تبیین گفتمان دولت سیزدهم در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری آغاز کردیم، مردمی بودن آیت‌الله رئیسی به ‌عنوان یک ویژگی بارز شخصیتی همواره پیش چشم‌مان بود و همین شاخصه در انتخاب نهایی گفتمان «عدالت و جمهوریت» نقش محوری داشت. در ادامه این یادداشت آمده است: به زعم من ولی در میان مسائل و معضلات، آنچه تا ماه‌های گذشته، بحرانی‌تر از همه می‌نمود، فرسایش سرمایه اجتماعی و آبرَفتِ «اعتماد عمومی» بود و چقدر خوب که رئیس‌جمهور محترم و دولت مردمی با تشخیص دقیق مساله، جهت‌گیری سیاست‌گذاری‌هایش را در راستای غلبه بر این نقیصه تنظیم کرده است. 
***
آمریکا از بیم پهپادهای ایرانی به سلاح لیزری متوسل می‌شود
فرمانده آمریکایی روز جمعه گفت در پی افزایش خطر حملات موشکی و پهپادی علیه تروریست‌های سنتکام، تلاش خواهد شد سلاح‌های لیزری در غرب‌ آسیا به کار گرفته شود. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، «چارلز کوپر» فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا و از مقامات ارشد تروریست‌های سنتکام گفت: نیروی دفاع موشکی، موشک‌های کروز و پهپادهای ایرانی و گسترش آنها در تمام منطقه روندی افزایشی دارد. مقام نظامی آمریکایی افزود: افزایش چشمگیری در فعالیت وسایل پروازی بدون سرنشین در منطقه رخ داده است که به میزان قابل توجهی متفاوت است. کوپر افزود: به همین منظور ناوگان پنجم در حال توسعه استفاده از لیزر و سلاح‌های حامل انرژی متمرکز بر کشتی‌های جنگی مستقر در این منطقه است و قرار نیست جزئیاتی در این زمینه منتشر شود. هفته گذشته کوپر و «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس نشست مجازی برگزار کردند. الحجرف بر اهمیت تقویت همکاری در زمینه امنیت دریایی و شراکت راهبردی بین شورای همکاری خلیج‌فارس و آمریکا تأکید کرد. به نوشته روزنامه سعودی «الشرق الأوسط»، ۲ طرف همچنین زمینه‌های همکاری مشترک، اهمیت تقویت امنیت آبراه‌ها و تضمین آزادی و سلامت دریانوردی در منطقه خلیج‌فارس را بررسی کردند. آمریکا به بهانه محافظت از شرکای خود در منطقه، ناوها و هواپیماهای جنگی خود را در کشورهای منطقه مستقر کرده است. 
***
سفیر ایران در چین:
اجرایی کردن برنامه 25 ساله از دستاوردهای مهم سفر امیرعبداللهیان بود
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در توئیتی نوشت: اجرایی کردن برنامه ۲۵ ساله از دستاوردهای مهم سفر وزیر امور خارجه به چین بود. 
به گزارش ایرنا، محمد کشاورززاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین، درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به پکن در توئیتی در حساب شخصی خود نوشت: ‌وزیر امور خارجه کشورمان، صبح امروز شنبه، ‌چین را به مقصد ‌ایران ترک کرد. اجرایی کردن برنامه ۲۵ ساله از دستاوردهای مهم این سفر بود که هیات ایرانی متشکل از مقامات عالی سیاسی، اقتصادی، نفتی و بانکی مذاکرات بسیار خوبی داشتند. 
وی افزود: روابط ۲ کشور اکنون: «از پی افکندم کاخی بلند/ که از باد و باران نیابد گزند» است. 
وزیر امور خارجه کشورمان که به دعوت رسمی وانگ یی، وزیر خارجه چین در صدر هیات بلند‌پایه سیاسی و اقتصادی عازم چین شده بود، روز جمعه با همتای چینی خود، آخرین وضعیت برنامه همکاری‌های ۲۵ ساله ۲ کشور را مورد بررسی قرار داد. 
حسین امیرعبداللهیان در پایان دیدارهای تفصیلی خود با وزیر خارجه چین گفت: در این سفر توافق کردیم که ۲ طرف شروع اجرایی و عملیاتی شدن توافق همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جامع ۲۵ ساله ۲ کشور را اعلام کنیم. 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما همزمان با گفت‌وگوها در چین، مقدماتی را فراهم کرده بودیم که بتوانیم امروز را روز شروع اجرای توافق جامع همکاری‌های راهبردی ۲ کشور اعلام کنیم.

Page Generated in 0/0058 sec