printlogo


کد خبر: 242827تاریخ: 1400/10/26 00:00
گفت و گوی «وطن‌امروز» با معاون پلیس راهور و نمایندگان مجلس درباره تحقیقات مربوط به تصادف زنجیره‌ای جاده بهبهان _ رامهرمز
خودروسازان بوق!

مهدی جابری: «خودروسازهای داخلی 4 میلیون دستگاه خودرو را به علت نقص فاحش فنی فراخواندند و درباره 20 میلیون خودروی دیگر، به مالکان‌شان هشدار مراقبت دادند». این جمله اگر واقعیت داشت، می‌توانست بهترین خبر برای اصلاح اساسی صنعت خودروسازی کشور باشد. 
به گزارش «وطن‌امروز» با کشف «جعبه سیاه» تصادف زنجیره‌ای بهبهان که متاسفانه 5 فوتی و ده‌ها مصدوم به جا گذاشت، انتقادها از شرکت‌های خودروساز بالا گرفته است. هر چند خودروسازان و مقامات وزارت صمت در سکوتی عجیب به سر می‌برند اما اقدام قاطع و جسورانه رئیس پلیس راهور در اعلام جزئیات این سانحه تلخ، موجب حساسیت نهادهای تصمیم‌ساز، رسانه‌ها و افکار عمومی به عملکرد عجیب خودروسازان شده است. 
مطابق اعلام سردار «سیدکمال هادیانفر» ایربگ و ترمز ABS خودروهای ساخت داخل در تصادف زنجیره‌ای بیستم دی‌ماه عمل نکرده است. این اطلاعات را سرهنگ «عین‌الله جهانی» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا تکمیل کرد و گفت: 28 خودروی سواری در این تصادف زنجیره‌ای حضور داشتند که فقط ایربگ یک خودرو باز شد که آن هم ایرانی نبود!
افشاگری پلیس راهور ناجا، اکنون همه حواس‌ها را به ماجرا جمع کرده است. نمایندگان مجلس، نهادهای حقوقی، مدیران استاندارد و کارشناسان صنعت خودرو هر روز با همراهی خبرنگاران و رسانه‌ها در حال اظهارنظر درباره ابعاد مختلف موضوع هستند. وجه مشترک همه این اظهارات، ضرورت پاسخگویی خودروسازان به افکار عمومی است، چرا که آنها تا امروز مدعی ایمنی تولیدا‌ت‌شان بودند اما یک تصادف زنجیره‌ای، واقعیت‌های پشت پرده را برملا کرده است تا آنها چند روز اخیر را در سکوت مطلق سپری کنند(!) 
***
معاون پلیس راهور: 
تست خودروها کجا انجام می‌شود؟
یکی از مهم‌ترین ابهامات درباره خودروهای ساخت داخل در سال‌های اخیر این بوده که مراحل تست آنها چگونه است؟
سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» اظهار می‌دارد: در حادثه تلخ بهبهان مشخص شد مردم هنگام خرید خودرو بابت امکاناتی پول می‌دهند که وجود خارجی ندارد و حتی در حد تزئین خودرو نیست! اگر ایربگ‌ها در این تصادف زنجیره‌ای باز می‌شد آمار مصدومان کمتر می‌شد. این اتفاق نشان داد در دیگر تصادفات هم باز نشدن ایربگ عامل جان ‌باختن و مصدومیت تعداد قابل توجهی از مردم شده و می‌شود. 
وی می‌افزاید: الان چند سوال مهم وجود دارد. عملکرد ایربگ این خودروها چگونه تست می‌شود؟ نظارت‌ها در مرحله ساخت خودرو چگونه است؟ چرا وقتی یک خودروی داخلی از عقب ضربه می‌خورد آتش می‌گیرد؟ چرا ترمزهای ABS و ایربگ‌ها بدرستی عمل نمی‌کنند؟ سرهنگ جهانی ادامه می‌دهد: خیلی خوب است که خودروسازان و دستگاه‌های مرتبط پاسخگوی این ابهامات و سوالات باشند. واقعیت این است که اگر مردم در سال‌های گذشته تا امروز به حقوق‌شان آشنایی داشتند، خودروسازان با «چالش فروش» مواجه می‌شدند. 
معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا می‌گوید: بارها شنیده‌ایم شرکت‌های خارجی در کشورهای مختلف ده‌ها هزار دستگاه خودروی خود را به خاطر نقص فنی فراخوانده‌اند. چرا این اتفاق در کشور ما نمی‌افتد؟ چرا خودروسازهای ایرانی هیچ‌وقت خودروهای‌شان را فرانمی‌خوانند؟ آیا اکنون حاضر به فراخواندن محصولات‌شان به خاطر نقص فنی در ایربگ هستند؟!
***
نایب‌رئیس کمیسیون صنایع: 
خودروها ستاره‌دار می‌شوند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چند روز گذشته بارها اعلام کرده‌اند با دقت و حساسیت پیگیر جزئیات تصادف زنجیره‌ای بهبهان هستند؛ از پیگیری حقوقی و قضایی موضوع تا ارتقای کیفیت خودروها. 
در این باره سیدجواد حسینی‌کیا، نایب‌رئیس اول کمیسیون صنایع مجلس به «وطن‌امروز» می‌گوید: پیش‌نویس طرحی را آماده کرده‌ایم که مطابق آن خودروهای ساخت داخل بر اساس رضایت و نظرات مردم ستاره می‌گیرند. 
وی می‌افزاید: در صورت تصویب نهایی این طرح، ارزش‌گذاری خودروها براساس نظرات و تجربیات مردم خواهد بود و اگر تعداد ستاره‌های یک نوع خودرو اندک باشد، از ادامه شماره‌گذاری آن خودرو جلوگیری خواهد شد. 
حسینی‌کیا ادامه می‌دهد: مجلس با قاطعیت و حساسیت، ماجرای باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف اخیر را پیگیری می‌کند. 
***
عضو کمیسیون صنایع مجلس: 
خودروسازها نگاه فانتزی به خودرو دارند!
علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز به «وطن‌امروز» می‌گوید: اینجا بحث جان و امنیت مردم است و ما بعد از حادثه بهبهان، موضوع امنیت خودروهای داخلی را تا حصول نتیجه نهایی رها نمی‌کنیم. 
وی می‌افزاید: متاسفانه تا امروز هر وقت از خودروسازها پاسخ خواستیم، آنها درباره دسته‌فرمان، آینه بغل، شکل چراغ راهنما و از این قبیل صحبت کرده‌اند و هیچ وقت نسبت به ایمنی خودروها حساسیت جدی و واقعی نداشتند. بله! درست است موضوعات ظاهری، تزئینی و فانتزی هم در خودروها اهمیت خاص خود را دارد اما اول باید ایمنی برقرار باشد تا بتوان به ظاهر خودرو دلخوش بود. 
سلیمی تاکید می‌کند: امیدوارم گزارش‌های کارشناسی هرچه زودتر به دست ما برسد. قطعا این موضوع را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم خودروسازها به خودشان بیایند و به فکر جان مردم باشند.

Page Generated in 0/0051 sec