printlogo


کد خبر: 242886تاریخ: 1400/10/28 00:00
دور دنیا

ارمنستان: عبور کریدور باکو خط قرمز ما است
یک مقام ارشد دولت ارمنستان دیروز ایجاد ترانزیت جمهوری آذربایجان از طریق خاک ارمنستان را خط قرمز این کشور دانست. به گزارش خبرگزاری پان آرمنین، دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان گفت: «هیچ بحثی درباره ایجاد یک کریدور به جمهوری آذربایجان از طریق ارمنستان نشده است».
آرمن گریگوریان در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه این موضوع را پیش‌شرط مذاکره با ارمنستان می‌داند، گفت: «بارها گفته‌ایم ارمنستان درباره کریدور بحث نکرده و نخواهد کرد. جمهوری آذربایجان و همه کشورهایی که با ارمنستان سر و کار دارند به این مساله واقفند». اخیرا نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز در یک نشست مطبوعاتی گفته بود، ایروان با گذر جاده‌ای به سمت باکو از خاک خود، بدون کنترل و عوارض گمرکی موافقت نخواهد کرد. 
او در پاسخ به این سوال که چرا امکان دستیابی به توافق در ارتباط جاده‌ای وجود ندارد و آیا باکو خواسته جدیدی مطرح کرده که برای ارمنستان غیرقابل قبول است، گفت: «قبل از نشست بروکسل خطوط قرمز از منظر ارمنستان را در نظر گرفته بودم. طبق آن ما هیچ پیشنهادی را نمی‌پذیریم. توافقی که درباره ارتباطات ریلی در بروکسل حاصل شد، در واقع پایان مذاکرات سوچی بود و آنچه ما در آنجا ثبت کردیم این بود که گمرک و کنترل مرزی در هر ۲ طرف عمل خواهد کرد که برای ما و برای جمهوری آذربایجان قابل قبول است». پاشینیان با تاکید بر اینکه موضع ایروان درباره جاده‌ها بدون تغییر باقی مانده است، افزود: «اول موضوع مقررات قانونی است. اگر در مسائل حقوقی به توافق برسیم، بقیه مسائل فنی هم‌ حل می‌شود. در بیانیه سه‌جانبه آمده است که باید جاده‌ای وجود داشته باشد تا مناطق غربی جمهوری آذربایجان را به نخجوان وصل کند اما من می‌خواهم نگاه را تغییر دهیم، زیرا این در دیدگاه مبتنی بر باز شدن ارتباطات منطقه‌ای اتفاق می‌افتد. تفاوت این است که ما این را نه‌تنها به ‌عنوان یک جاده مستقیم که بخش‌های غربی آذربایجان را به نخجوان متصل می‌کند، بلکه یک جاده ترانزیتی بین‌المللی جدید می‌بینیم که ارمنستان نیز به آن علاقه‌مند است. در این شرایط است که ما ساخت جاده جدیدی را که از نظر ما مسیر احتمالی ارتباط بین‌المللی خواهد بود، منتفی نکرده و می‌پذیریم. هدف ما گسترش پروژه شمال- جنوب به شرق- غرب، یعنی نوعی چهارراه است که اهمیت آن مسیر را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد».
***
استعفای٨٧٢ عضو حزب اردوغان
٨٧٢ نفر از اعضای حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، در استان آیدین ترکیه به طور دسته جمعی استعفا کردند. به گزارش روزنامه زمان، شاخص‌ترین عضو مستعفی حزب عدالت و توسعه، «امیل اوز اکمازلار» رئیس شاخه زنان این حزب در استان آیدین بود که در پی رد شیوه مدیریت این حزب و اعمال فشار بر آنها هفته گذشته استعفای خود را اعلام کرد. دلیل استعفای این اعضا، مخالفت با نحوه اداره حزب عدالت و توسعه و همچنین افزایش اذیت و آزار اعضا عنوان شده است. این روزنامه ترک تاکید کرد با توجه به ناآرامی‌های جدی درون‌حزبی در شهر آیدین، احتمال افزایش استعفاها در روزهای آینده وجود دارد. نظرسنجی انجام شده در پایان سال 2021 نشان داد در انتخابات آتی در ترکیه، حزب عدالت و توسعه در مقابل رقبای خود همچنان شاهد نزول خواهد بود. 
***
عضو ارشد کنگره:
بوی ضعف آمریکا به مشام روسیه و چین رسیده است
عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ضمن انتقاد از مواضع جو بایدن در قبال اوکراین هشدار داد بوی ضعف به مشام روسیه، چین و کره‌شمالی رسیده است. مایکل مک‌کال در مصاحبه با تلویزیون سی‌ان‌ان، ضمن هشدار درباره ورود آمریکا به یک جنگ سرد جدید با روسیه، اعمال تحریم‌های شدید علیه رقیب شرقی و ارائه تسلیحات بیشتر از سوی آمریکا به اوکراین را پیشنهاد داد. نماینده محافظه‌کار تگزاسی در گفت‌و‌گو با «جیک تپر» مجری سرشناس سی‌ان‌ان با تکرار ادعای تدارک روسیه برای حمله به اوکراین گفت: «من لفاظی‌های سختی (علیه روسیه) می‌بینم اما اقدام زیادی (از سوی دولت جو بایدن) را شاهد نیستم. به جای تهدید پس از وقوع یک تهاجم، ما باید قبل از وقوع تهاجم، عوامل بازدارنده را فراهم کنیم اما من اقدامات بازدارنده زیادی نمی‌بینم». خبرگزاری اسپوتنیک در گزارش خود، مک‌کال را یک فرد نزدیک به شرکت‌های بزرگ تسلیحاتی آمریکا خوانده و نوشته او حمایت‌های مالی زیادی از شرکت هواپیما‌سازی لاکهید مارتین و دیگر شرکت‌ها دریافت کرده است. عضو ارشد کنگره گفت: «من توصیه می‌کنم قبل از مذاکرات «وندی شرمن» قائم‌مقام وزارت خارجه (با روسیه در ژنو) با او در این باره صحبت شود که باید مواردی مانند تحریم‌ها را روی میز بگذارید. شما باید درباره فروش بیشتر سلاح به اوکراین صحبت کنید». از نظر این جمهوریخواه حلقه بازهای شکاری جنگ‌طلب کمیته روابط خارجی کنگره، «ولادیمیر پوتین» و «شی جین پینگ» روسای‌جمهور روسیه و چین، «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی و دیگران، خروج آمریکا از افغانستان را «ضعف ایالات متحده» ارزیابی کرده‌‌اند. مجری سی‌ان‌ان در بخشی از این مصاحبه از مایکل مک‌کال سوال کرد: «آیا وضعیت جاری در روابط ایالات متحده با روسیه یادآور سال‌های جنگ سرد است؟» او در پاسخ گفت: «بله! من اینطور فکر می‌کنم، چرا که پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) یک بار دیگر بوی ضعف به مشامش رسیده است». اظهارات تند این نماینده ارشد جمهوری‌خواه علیه روسیه در حالی مطرح شده که نمایندگان ارشد مسکو و واشنگتن اخیرا در ژنو برای مذاکره درباره اوکراین و پیشنهاد روسیه به آمریکا درباره ضمانت‌های امنیتی دیدار داشتند. به رغم این دیدار، هشدارهای تند مقام‌های آمریکایی ادامه دارد. در تازه‌ترین این هشدارها، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند، پیامدهای اقتصادی شدیدی در انتظار مسکو خواهد بود.

Page Generated in 0/0059 sec