printlogo


کد خبر: 242898تاریخ: 1400/10/28 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با نمایندگان مجلس درباره حادثه بهبهان و باز نشدن ایربگ خودروهای داخلی
بی‌صبرانه منتظر گزارش پلیس هستیم

تصادف زنجیره‌ای بهبهان همچنان خبرساز است و هر روز ابعاد تازه‌ای از آن توسط پلیس، کارشناسان و رسانه‌ها افشا می‌شود. اکنون اکثر نمایندگان مجلس که درباره این حادثه اظهارنظر داشته‌اند، می‌گویند منتظر دریافت گزارش پلیس راهور هستند تا اقدامات قانونی را انجام دهند.
به گزارش «وطن‌امروز»، حادثه تصادف زنجیره‌ای 59 خودرو در روز بیستم دی‌ماه در محور بهبهان- رامهرمز به خاطر اقدام شجاعانه و قاطعانه پلیس راهور در افشای برخی جزئیات آن، این روزها به یکی از مهم‌ترین موضوعات رسانه‌ای جامعه تبدیل شده است که با حساسیت ویژه‌ای از سوی مردم پیگیری می‌شود.
در مدت کوتاهی که از تصادف مرگبار بهبهان می‌گذرد، حقایق تلخی همچون باز نشدن ایربگ خودروهای داخلی، عمل نکردن ترمز ABS، آتش گرفتن خودرو با یک برخورد از عقب و حتی باز شدن چرخ خودرو هنگام پیچیدن با سرعت، توسط مقامات پلیس افشا شد و توجه رسانه‌ها و افکار عمومی را جلب کرد.
تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس که در چند روز اخیر درباره این حادثه تاسف‌بار با رسانه‌ها مصاحبه داشته‌اند، با قاطعیت اعلام کرده‌اند این موضوع را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری خواهند کرد. این نمایندگان منتظر دریافت نظر نهایی پلیس راهور درباره حادثه تصادف زنجیره‌ای هستند تا بتوانند از ابزار و ظرفیت‌های قانونی مجلس بهره بگیرند و شرکت‌های خودروساز و نهادها و مقامات مسؤول را وادار به پاسخگویی کنند.
 
* سازمان بازرسی ورود کند
ضرورت پیگیری حادثه بهبهان توسط نهادهای ناظر، یکی از مطالبات مردم و نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی است.
در این باره نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس به «وطن‌امروز» گفت: انتظار ما این است که مجموعه‌ها و نهادهای مسؤول از جمله شرکت‌های خودروساز، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد درباره حادثه بهبهان و باز نشدن ایربگ خودروها پاسخگو باشند. سیدجواد حسینی‌کیا افزود: ما منتظر دریافت گزارش نهایی پلیس راهور درباره این حادثه هستیم و به محض دریافت گزارش، اقدامات لازم را برای دریافت پاسخ از نهادهای مسؤول انجام خواهیم داد.
وی ادامه داد: خودروسازان هزینه‌هایی بابت امکانات ایمنی از جمله ایربگ از خریداران دریافت می‌کنند اما در یک حادثه اینچنینی مشخص می‌شود این امکانات در حد شعار و حرف است و نمی‌تواند مانع مرگ یا مصدومیت شود.
نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر پیگیری دقیق این موضوع اظهار داشت: مجلس با قاطعیت و حساسیت، ماجرای باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف اخیر را پیگیری می‌کند و حتی انتظار داریم نهادهای ناظر از جمله سازمان بازرسی کشور به این مساله ورود کنند.
 
* نماینده بهبهان: از همه ظرفیت‌های قانونی برای دریافت پاسخ استفاده می‌کنیم
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته بارها و بارها بر پیگیری قاطعانه حادثه بهبهان تا حصول نتیجه مطلوب تاکید داشته‌اند. 
محمد‌طلا‌ مظلومی‌آبزرگه، نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی به «و‌طن‌امروز» گفت: من و تعدادی از نمایندگان استان خوزستان در چند روز اخیر به طور مستمر با مراجع ذی‌ربط در ارتباط بوده‌ایم و دیدارهایی با خانواده جان‌باختگان و مصدومان این سانحه تلخ داشته‌ایم. 
وی با اشاره به نطق خود در صحن مجلس در اعتراض به کاستی‌ها و کم‌کاری‌های منجر به این حادثه اظهار داشت: ما حتی از وزیر صمت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، مقامات پلیس راهور و مسؤولان استان خوزستان برای بررسی دقیق موضوع دعوت کردیم و این افراد در کمیسیون صنایع حضور یافتند.
نماینده مردم بهبهان افزود: جوانب مختلف و علل منجر به حادثه از جمله عدم تخصیص اعتبارات، کم‌کاری خودروسازان، رعایت نشدن استانداردها، مشکلات فنی جاده و دلجویی از خانواده‌های افراد حادثه‌دیده مورد تاکید کمیسیون صنایع در این جلسات بوده است.
مظلومی‌آبزرگه با بیان اینکه مجلس منتظر دریافت گزارش نهایی و کارشناسی این حادثه توسط پلیس است، ادامه داد: مقصرها باید جوابگو باشند. ما از خون جان‌باختگان و حقوق افراد حادثه‎‌دیده و خانواده‌های آنها نمی‌گذریم و تا آخر در این مسیر ایستاده‌ایم.
وی تاکید کرد: حتی اگر لازم باشد برای اعمال ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس وارد عمل می‌شویم.
 
* بی‌صبرانه منتظر گزارش پلیس هستیم
مجلس شورای اسلامی به محض دریافت گزارش کارشناسی درباره حادثه تلخ بهبهان، ابعاد آن را پیگیری می‌کند و عاملان را وادار به پاسخگویی و جبران خواهد کرد. 
عضو کمیسیون صنایع مجلس به «وطن‌امروز» گفت: بحث جان و امنیت مردم در میان است و ما موضوع امنیت خودروهای داخلی را تا رسیدن به یک نتیجه مشخص رها نمی‌کنیم. 
دکتر علیرضا سلیمی با اشاره به اینکه اقدام پلیس راهور در افشای ابعاد این حادثه از جمله باز نشدن ایربگ‌ها قابل تحسین است، افزود: نمایندگان مجلس برای به ثمر نشستن دغدغه پلیس و افکار عمومی همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند. 
وی تاکید کرد: در حال حاضر بی‌صبرانه منتظر دریافت گزارش کارشناسی پلیس راهور هستیم. امیدوارم این گزارش‌ها هر چه زودتر به دست ما برسد. امیدواریم با این پیگیری‌ها خودروسازها به خودشان بیایند و بیشتر به فکر جان و امنیت مردم باشند. عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: ما در این مسیر از همه ظرفیت‌های قانونی برای دفاع از حقوق مردم استفاده می‌کنیم. 
 
* مردم می‌توانند از خودروسازان شکایت کنند
مطابق قراردادی که بین خودروسازان و خریداران خودرو منعقد می‌شود، امکان پیگیری قضایی و حقوقی کاستی‌ها و نقص‌های خودرو برای مردم امکان‌پذیر است. برخورد قانونی با خودروسازان داخلی یکی از مهم‌ترین مطالبات در روزهای اخیر بوده است. 
نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس به «وطن‌امروز» گفت: حادثه تصادف زنجیره‌ای بهبهان متاسفانه منجر به فوت و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان شد، بنابراین شرکت‌های خودروساز باید در حوزه مسؤولیت خود پاسخگو باشند. 
حجت‌الاسلام حسن نوروزی افزود: اولیای دم، افرادی که مصدوم شدند یا کسانی که خسارت دیده‌اند، می‌توانند با طرح شکایت از خودروسازها، تقاضای جبران خسارت‌های مادی و معنوی داشته باشند. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم نیز پیگیری قضایی باز نشدن ایربگ خودروهای تصادف تلخ بهبهان را ممکن دانست و گفت: با جلب نظر کارشناسی این حق برای خریداران محفوظ است که از خودروسازان شکایت کنند. 
فرهاد طهماسبی به ایسنا گفت: کیفیت و ایمنی خودرو از تعهدات خودروسازان است. امروز آنها به تکنولوژی دسترسی دارند و برای فراهم کردن بی‌نقص امکانات مکلف هستند. 
وی ادامه داد: ایربگ یکی از امکانات خودروهای ایرانی عرضه شده به بازار است. اگر نظر کارشناسی بر این باشد که نقص نفی خودروها باعث تصادف شده است یا حتی میزان خسارات وارد شده به مردم را تشدید کرده است، خودروسازان مسؤولند و باید پاسخگوی خسارات مادی و معنوی آنها باشند. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره امکان پیگیری قضایی باز نشدن ایربگ‌ها اظهار داشت: با جلب نظر کارشناسی این حق برای خریداران محفوظ است که از خودروسازان شکایت کنند. 
طهماسبی تصریح کرد: طبق تعهداتی که بین خودروساز و خریدار منعقد شده است و البته وظایفی که خارج از قراردادها به عهده خودروسازان است، شکایات کیفری و طرح دعوای حقوقی نتیجه‌بخش خواهد بود. 
 
* کمیسیون صنایع مجلس، خودروسازان را وادار به پاسخگویی می‌کند
یکی از مهم‌ترین مسیرها برای الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای ایمنی، پیگیری کارشناسی و اصولی این موضوع در کمیسیون مجلس است. 
رئیس کمیسیون صنایع مجلس در این باره به «وطن‌امروز» گفت: هیچ توجیهی از سوی خودروسازان برای رعایت نکردن استانداردها از جمله در موضوعات ایمنی خودرو پذیرفته نیست. آنها موظف به حفظ جان و امنیت مردم هستند. 
عزت‌الله اکبری افزود: همین الان که با شما صحبت می‌کنم، کمیسیون صنایع مجلس پیگیر موضوع تحقیق و تفحص از خودروسازان است. 
وی ادامه داد: درباره حادثه تلخ بهبهان هم فعلا منتظر دریافت نظر کارشناسی پلیس خواهیم بود. بعد از آن می‌توان اظهارنظر بهتری داشت. قطعا با این پیگیری‌ها، خودروسازان وادار به پاسخگویی خواهند شد و البته باید متعهد به جبران خسارت‌ها و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه شوند.

Page Generated in 0/0056 sec