printlogo


کد خبر: 242909تاریخ: 1400/10/28 00:00
دبیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد آغاز اجرای موافقتنامه ۲۵ ساله بین ایران و چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان موفقیتی راهبردی محسوب می‌شود
علیه یکجانبه‌گرایی آمریکا
حسین امیرعبداللهیان درباره نتایج سفر خود به چین اعلام کرد در زمینه مسائل مهمی به اتفاق نظر رسیدیم

گروه سیاسی: قرارداد همکاری مشترک ایران و چین کماکان یکی از داغ‌ترین موضوعات سیاسی کشور است و توجه بیشتر رسانه‌ها در این روزها بر ابعاد و نتایج این قرارداد متمرکز شده است. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته در توئیتی با اشاره به آغاز اجرای برنامه همکاری جامع ایران و چین نوشت: «آغاز اجرای موافقتنامه ۲۵ ساله بین ایران و چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان آن هم در شرایطی که آمریکا همچنان با یکجانبه‌گرایی و تداوم فشار حداکثری به دنبال محروم کردن ایران از تعاملات اقتصادی با دنیاست، موفقیتی راهبردی برای تهران محسوب می‌شود».
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان هم در بخشی از گفت‌وگویش با شبکه چینی سی‌جی‌تی‌ان که در حاشیه سفر اخیرش به پکن انجام و روز گذشته منتشر شد، درباره نتایج این سفر گفت: در طول این سفر، ما در زمینه مسائل مهمی به اتفاق نظر رسیدیم، از جمله در زمینه اجرای توافقی جامع میان 2 طرف. برای اجرایی کردن این چشم‌انداز بلندمدت که از سوی رهبران کشورهای‌مان برای توسعه روابط ایران- چین ارائه شده است، هر دو طرف به یک نقشه راه نیاز دارند، از این رو ما به یک توافق همکاری بلندمدت ۲۵ ساله راهبردی رسیده‌ایم. سفر من به اینجا برای گفت‌وگو با همتایم آقای وانگ‌یی درباره چگونگی اجرای این برنامه است. ما همچنین درباره دیدگاه‌های‌مان پیرامون مسائل عمده بین‌المللی و منطقه‌ای تبادل‌نظر کردیم. به طور مثال، ما هنوز با بحران‌های جدی در افغانستان و یمن مواجهیم. وی در پاسخ به این سوال که ایران و چین در آینده در چه زمینه‌هایی همکاری خواهند کرد، گفت: هر دو طرف از این توافق سود خواهند برد. این توافق شامل همکاری در زمینه‌هایی از جمله تجارت، کشاورزی، دانش و فناوری و همچنین در زمینه‌های فرهنگی مانند توریسم است. علاوه بر این، شامل همکاری در زمینه امور منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود؛ مثلا حمایت دوجانبه در سازمان‌های بین‌المللی. من بر این باورم این برنامه در راستای منافع دو طرف است. وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این گفت‌وگو در توضیح وضعیت روابط دیپلماتیک ایران و چین پس از گذشت ۵۰ سال از برقراری آن و چالش‌ها و فرصت‌های موجود در آن گفت: ما عقیده داریم در روابط دوجانبه فعلی‌مان هیچ چالشی وجود ندارد؛ اگرچه رفتار زورگویانه آمریکا بر برخی موارد همکاری ما تاثیر گذاشته است. من همچنین در گفت‌وگوهای‌مان [در چین] مطرح کردم که ما نیاز داریم مسیر درستی در چارچوب بین‌المللی برای مواجهه با چالش‌های ناشی از اقدامات یک‌جانبه آمریکا پیدا کنیم. ما بر این باوریم چندجانبه‌گرایی به نفع تمام کشورها خواهد بود. یکجانبه‌گرایی و زورگویی آمریکا مورد استقبال هیچ کشوری نیست. قوانین بین‌المللی و همکاری برای همه‌ کشورها فرصت بهره‌مندی از حقوق و منافع را فراهم می‌سازد. 
اجرایی شدن قرارداد همکاری 25ساله ایران و چین یکی از موضوعاتی بود که در نشست خبری روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه نیز مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت. سعید خطیب‌زاده در این زمینه اظهار داشت: اساسا منطق این تفاهم‌نامه، ایجاد یک نقشه راه بین ایران و چین و ارتقای روابط به یک مشارکت جامع و راهبردی میان ۲ کشور است. خطیب‌زاده تصریح کرد: این نقشه راه نیازمند اجرایی شدن بندهای مختلف آن در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، پارلمانی و قضایی بود که طی ۵ ماه گذشته به طور ویژه در دولت و وزارتخانه‌های مختلف روی قراردادها کار شده است. وی افزود: از اینجا به بعد، تفاهمنامه باید وارد فاز اجرایی خود شروع شود، از این رو این اتفاق افتاد و دو طرف بعد از چندین ساعت گفت‌وگوی تفصیلی در چین، تفاهم کردند به صورت مشترک اعلام شود. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به چین، تصریح کرد: در این سفر معاون بانک مرکزی، معاون وزارت اقتصاد و معاون اقتصادی وزارت خارجه، امیرعبداللهیان را همراهی کردند.

Page Generated in 0/0060 sec