printlogo


کد خبر: 242924تاریخ: 1400/10/29 00:00
در نشست خبری مطرح شد
۴ نویسنده کتاب‌اولی از نامزدهای نهایی جایزه جلال

نشست خبری چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد با حضور غلامرضا طریقی دبیر اجرایی این جایزه، مریم بصیری دبیر علمی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اجرای احسان رضایی در سالن زنده‌یاد عاشوری خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، غلامرضا طریقی در این نشست گفت: با توجه به تغییراتی که در دولت اتفاق افتاد، اعضای هیات علمی دیر انتخاب شدند و جلسات اعضا نیز بسیار دیرتر از موعد معمول این جایزه تشکیل شد. باید اشاره کنم که سال گذشته هم جایزه دی‌ماه برگزار شد و حتی عدم برگزاری جایزه در یک دوره هم سابقه داشته است. در این دوره نیز به دلیل وسواسی که آقای رمضانی داشتند تا برگزاری جایزه به تقویم اصلی خود نزدیک باشد، ما به صورت کاملا فشرده جلسات داوری را برگزار کردیم.
وی افزود: ما اگر همان آبان‌ماه داوری‌ها را به پایان می‌رساندیم، قطعا بسیاری به ما خرده می‌گرفتند که چطور توانستید در عرض کمتر از ۲ ماه کار را تمام کنید؟ به هر حال درست ۲ روز بعد از اینکه جلسه هیات علمی برگزار شد و داوران انتخاب شدند، نخستین جلسه داوری برگزار شد. برخی داوران نیز در شهرستان‌های مختلف ساکن بودند و برای جلسات باید به تهران مسافرت می‌کردند. به همین دلیل ناچار شدیم چند جلسه داوری را در یک روز برگزار کنیم که جا دارد به دلیل همین سختی کار از داوران عزیز تشکر ویژه کنم.
طریقی ادامه داد: تشکر ویژه‌ای هم باید از خانم بصیری داشته باشم که حین کار برادرشان به رحمت خدا رفتند اما ایشان با تحمل این مصیبت، کار را ادامه دادند و اگر ایشان را نداشتیم قطعا کار به سرانجام نمی‌رسید. با این شرایط کار داوری‌ها تا همین هفته گذشته ادامه داشت و حتی به جز چهار بخش اصلی، ۲ بخش دیگر نیز به جشنواره اضافه شد و برگزیدگانش انتخاب شدند: بخش انتخاب برترین ویراستار و بخش جنبی که با عنوان «نگاهی دیگر» پیگیری شد.
دبیر اجرایی چهاردهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد درباره چند و چون بخش جنبی این دوره از جایزه گفت: از طرف دبیرخانه از داوران خواهش کردیم در همه بخش‌ها اگر کتابی را دیدند که نگاهی متفاوت به موضوع داشت، آن را به عنوان برگزیده معرفی کنند و به همین ترتیب بخش جنبی نیز به سرانجام رسید. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم اینکه در بخش داستان کوتاه این دوره مجموعه داستان کوتاه «هاملت در نم‌نم باران» مرحوم اصغر عبداللهی نیز از جمله نامزدهایی نهایی بود اما برای اینکه شأن این نویسنده فقید حفظ شود، داوران تصمیم گرفتند این کتاب را در زمره نامزدهای نهایی معرفی نکنند و در روز اختتامیه تجلیلی ویژه از این کتاب و نویسنده فقید آن داشته باشند.
طریقی همچنین داوران این دوره از جایزه ادبی جلال آل‌احمد را به این شرح معرفی کرد: در بخش رمان و داستان بلند قاسمعلی فراست، منصور علیمرادی و اکبر صحرایی؛ در بخش داستان کوتاه خسرو باباخانی، هادی خورشاهیان و یوسف قوجق؛ در بخش مستندنگاری ابراهیم زاهدی‌مطلق، داوود امیریان و مهدی قزلی و در بخش نقد ادبی نیز ابوالفضل حری، علی کاشفی‌خوانساری و محمدرضا سنگری داوری کتاب‌ها را بر عهده داشتند.
طریقی همچنین اشاره کرد که آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه جلال ۱۲ بهمن در تالار وحدت برگزار می‌شود.
 
* ۴ کتاب‌‌اولی از نامزدهای نهایی چهاردهمین جایزه جلال هستند
احسان رضایی نیز در این نشست گفت: با تمام فراز‌و‌نشیب‌ها خوشحالیم جایزه جلال ۱۴ ساله شد و ان‌شاءالله که به عمر ۱۴۰ سال هم برسد. در این دوره از جایزه ۱۵۷۹ اثر به دبیرخانه رسید؛ آثاری که سال ۱۳۹۹ منتشر شده بودند. بخش رمان و داستان بلند با ۹۰۹ پرشرکت‌کننده‌ترین بخش جایزه بود. ۲۶۰ اثر نیز در بخش داستان کوتاه شرکت کرده بودند و در بخش‌های مستندنگاری و نقد ادبی نیز به ترتیب ۳۶۱ و ۴۹ اثر شرکت کرده بودند. جای نگرانی است که حوزه نقد ادبی شرکت‌کننده‌های بسیار پایینی داشته است.
رضایی ادامه داد: در این دوره ۱۹ اثر به عنوان برگزیدگان نهایی بخش‌های اصلی انتخاب شدند که میانگین سنی آنها ۵۵ سال است. جوان‌ترین نامزد متولد ۱۳۷۰ است و نامزد پیشکسوت نیز به سال ۱۳۲۹ قدم به عرصه گیتی نهاده است. این ۱۹ کتاب را ۲۰ ناشر منتشر کرده‌اند و 7 ناشر نیز برای نخستین‌بار است که نامزدهایی در جایزه جلال دارند. از میان نامزدهای نهایی نیز ۴ نویسنده کتاب‌‌اولی هستند.

Page Generated in 0/0154 sec