printlogo


کد خبر: 242925تاریخ: 1400/10/29 00:00
رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری خبر داد
400 سالن سینما تا 1402

حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در نشستی خبری به تشریح فعالیت‌های این سازمان در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر پرداخت. 
به گزارش «وطن‌امروز»، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در تشریح موضوع فیلم‌های حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر گفت: ما 4 فیلم سینمایی در جشنواره امسال داریم که طی یک سال اخیر فرآیند ساخت آنها طی و در موعد مقرر به دبیرخانه جشنواره تحویل داده شد. «ضد» به کارگردانی امیرحسین ربیعی فیلمی درام و سیاسی است که در بستر یک روایت عاشقانه به شخصیت شهید بهشتی می‌پردازد و ماجرای آن از ۱۴ اسفند ۵۹ تا ۷ تیر 60 روایت می‌شود. امسال که چهلمین سالگرد شهادت شهید بهشتی است انگیزه ما این بود که به این موضوع بپردازیم و التهابات دهه ۶۰ را نشان دهیم. 
وی افزود: «هناس» به کارگردانی حسین دارابی هم در ژانر بیوگرافی و یک روایت زنانه است که به وقایع ملتهب ابتدای دهه ۹۰ می‌پردازد. جعفریان ادامه داد: برای این ۲ اثر هم در فضای فیلمنامه و هم برای تولید رفت و برگشت‌هایی داشتیم. در تولید ۲ اثر دیگر هم مشارکت داشتیم که امسال تنها توانستیم با بنیاد فارابی مشارکت داشته باشیم اما در تلاش هستیم در سال‌های آینده بیشتر مشارکت کنیم. فیلم «دسته دختران» ساخته منیر قیدی یک پروژه بزرگ دفاع مقدسی است که تنها کارگردان زن جشنواره آن را کارگردانی کرده است. ویژگی اصلی این فیلم اقتباس از وقایع و چند کتاب ادبیات پایداری است و از این جهت برای ما اثر ارزشمندی است. فیلم «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی هم درامی اجتماعی است که ویژگی ممتاز آن که باعث شد از این فیلم حمایت کنیم، این است که یک فیلم خانوادگی شیرین، دغدغه‌مند و سالم است. یکسری کارها را هم برای تولید در سال آینده خواهیم داشت که تعدادی تصویب شده است. یکی از این آثار به کارگردانی مقدم‌دوست تولید خواهد شد که اکنون در مراحل نهایی فیلمنامه هستیم. 
رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در پاسخ به سوال مهر درباره آثار توقیفی این سازمان همچون «دیدن این فیلم جرم است» و «مصلحت» تأکید کرد: ما فیلم نمی‌سازیم که توقیف شود. ما در چارچوب قانون و با توجه به ماموریت خودمان خلق اثر می‌کنیم. «دیدن این فیلم جرم است» هم سرانجام اکران شد. لفظ توقیف به این معنی است که انگار فیلم دیگر اجازه اکران پیدا نمی‌کند. ایراد پیدا کردن به معنی توقیف نیست. به دلایل مختلف دولت قبل تصمیم گرفت نمایش فیلم را به تعویق بیندازد. حتی دچار وعده و وعیدها هم می‌شدیم، می‌گفتند انتخابات و جشنواره و... بگذرد تا اکرانش کنیم. به این معنا فیلم توقیف نشد اما اشکالاتی از سوی نهادهای نظارتی وجود داشت. 
جعفریان تأکید کرد: اینطور نیست که ما به برخی فیلم‌ها سالن ندهیم. فیلم‌های «آتابای»، «صحنه‌زنی»، «پوست» و... جزو فیلم‌هایی بوده که امسال اکران کرده‌ایم. با سینماگران همکاری داشته‌ایم و رفتار حوزه عادلانه بوده است اما گاهی برخی صاحبان فیلم توقعاتی دارند که نابجاست. ما تلاش کردیم همه تصمیم‌گیری‌ها مبتنی بر قانون باشد. پروانه نمایش و اصلاحات فیلم‌ها بر عهده وزارت ارشاد است که نسبت به همان هم خودمان را موظف و ملزم می‌دانیم. استاندارد دوگانه هم نداریم. همان نسخه ارشاد را نسخه نهایی می‌دانیم. در تخصیص سانس‌ها هم قائل به مصوبات شورای صنفی نمایش هستیم. از یک جایی به بعد درباره چینش و سانس‌ها این موضوع به سینماداران برمی‌گردد. سیاست اصلی ما اختصاص فضای عادلانه برای همه فیلم‌هاست، شما ببینید چقدر تلاش کردیم فرصت عادلانه برای اکران همه فیلم‌ها قایل باشیم. 
وی افزود: یک‌سوم سینماهای کشور در اختیار حوزه هنری است. با توجه به جریانی که در 2 سال اخیر برای توسعه سالن‌های سینما داشتیم، حدود ۱۴۸ سالن در ۲۱ استان به صورت فعال داریم و تلاش داریم تا سال ۱۴۰۲ این آمار را به ۴۰۰ سالن سینمایی برسانیم. تا آن موقع به نیمی از ظرفیت اکران می‌رسیم. 
جعفریان درباره توسعه سالن‌های سینمایی حوزه هنری هم بیان کرد: در حوزه سینماسازی تلاش کرده‌ایم سینماها را بازسازی کرده و ارتقا دهیم. حتی سینماهای دهه ۸۰ را داریم به‌روز می‌کنیم، منتها در بحث توسعه، یکی از سیاست‌های ما این است که عدالت دسترسی برای مخاطبان وجود داشته باشد. در حال حاضر در ۸ یا ۹ استان سینما نداریم، در چنین مکان‌هایی چند راهبرد داریم. یکی اینکه سالن‌های موجود را بازسازی کنیم، ضمن اینکه با برخی سالن‌های بخش خصوصی یا برخی دستگاه‌ها که برای‌شان سودآور نیست، قرارداد بسته‌ایم که از ظرفیت‌های آنها هم بهره ببریم.

Page Generated in 0/0853 sec