printlogo


کد خبر: 242929تاریخ: 1400/10/29 00:00
افزایش درگیری‌ها در فلسطین در آستانه روز غزه

امروز 29 دی‌ماه مصادف با روز غزه است. وجه تسمیه این روز به 13 سال پیش بازمی‌گردد؛ زمستان سال 1387 که رژیم صهیونیستی در حمله‌ای وحشیانه و غیرانسانی، نوار غزه را هدف حملات جنگنده‌های خود قرار داد. این حمله ۲۲ روز به طول انجامید و در نتیجه آن بسیاری از منازل مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد، درمانگاه‌ها، زیرساخت‌ها و تأسیسات نوار غزه تخریب شد و شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله کودکان و زنان بی‌گناه به شهادت رسیدند. آمار رسمی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در جنگ 22 روزه علیه مردم مظلوم و تحت محاصره غزه شامل به شهادت رساندن ۱۴۵۵ فلسطینی از جمله ۴۰۴ کودک و ۱۱۵ زن می‌شود و تعداد مجروحان جنگی نیز ۵۳۰۳ نفر برآورد شد که از این تعداد ۱۸۱۵ نفر کودک بودند. 
در میان بایکوت خبری رسانه‌های جریان اصلی غربی و عربی، همچنین ۴۰ بیمارستان و مرکز درمانی فلسطینی مستقیما هدف حملات و بمباران اسرائیلی‌ها قرار گرفت که در نتیجه آن ۱۰ میلیون دلار به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های وزارت بهداشت فلسطین خسارت وارد شد. در نتیجه این جنگ ۱۵ دستگاه آمبولانس نیز مستقیما هدف حملات وحشیانه قرار گرفت. با همه اینها در نتیجه مقاومت جانانه مردم غزه در مقابل این وحشیگری‌ها که در لوای جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی انجام شد، حماسه جنگ 22 روزه در تاریخ ثبت شد.
 در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران که همواره حامی محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین بوده است، در نخستین سالروز جنگ ۲۲ روزه با هدف بازگویی مظلومیت مردم فلسطین و رساندن صدای این مظلومیت به گوش آزادگان جهان و همچنین تجلیل از حماسه‌آفرینی محور مقاومت، ۲۹ دی را «روز غزه» نامگذاری کرد؛ روزی که حالا در فلسطین حتی در کرانه باختری و قدس نیز گرامی داشته می‌شود. در آستانه فرا رسیدن روز غزه، درگیری‌ها میان مردم فلسطین با نیروهای رژیم اشغالگر قدس فزونی گرفته است. شامگاه دوشنبه گذشته تنها در شهر نابلس، ده‌ها تن از مردم محلی بر اثر شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور توسط نظامیان اسرائیلی زخمی شدند. غسان دغلس، مسؤول پرونده مقابله با شهرک‌سازی در شمال کرانه باختری تصریح کرد که نظامیان اشغالگر به روستای برقه در شمال غرب نابلس یورش برده و با فلسطینیان درگیر شدند که طی آن شماری زخمی یا بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور دچار خفگی شدند. هلال‌احمر فلسطین با بیان اینکه ماموران صهیونیست حتی به داخل خانه‌ای گاز اشک‌آور شلیک کردند که طی آن 8 عضو این خانواده دچار حالت خفگی شدند، شمار کل مجروحان را 28 نفر عنوان کرد. جوانان فلسطینی ساکن روستای برقه نیز با شهرک‌نشینان و نظامیان اسرائیلی درگیر شده و به خودروی یک شهرک‌نشین خسارت زیادی وارد کردند. همچنین در شهر الخلیل در کرانه باختری نیز یک جوان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به شهادت رسید. به گزارش تارنمای امنیتی عبری‌زبان واللا، منابع امنیتی صهیونیست مدعی شده‌اند این جوان قصد انجام عملیات استشهادی و حمله به نظامیان را با سلاح سرد داشته که در نزدیکی تقاطع گوش عتصیون در الخلیل هدف تیراندازی قرار گرفته است. منابع محلی اعلام کردند که این شهید فالح موسی شاکر جرادات نام داشته و ساکن شهرک سعیر بود. 
 
* سفر هیأت حماس به الجزایر
سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس از سفر هیأتی از این جنبش به الجزایر خبر داد. عبداللطیف قانوع تاکید کرد که در پی دعوت الجزایر از اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، هیأتی از این جنبش متشکل از خلیل الحیه و حسام بدران راهی این کشور شد. قانوع تصریح کرد هیأت حماس پس از ورود به الجزیره، با شماری از مسؤولان الجزایری دیدار کرد. در این دیدارها درباره وحدت ملی فلسطین و پایان دادن به شکاف و اختلافات داخلی گفت‌وگو شد. گفته می‌شود نشست دیگری نیز بین هیأت حماس و مسؤولان الجزایری برگزار شده است. قانوع اشاره کرد که حماس از نقش‌آفرینی الجزایر در حمایت از مساله فلسطین و میزبانی نشست گروه‌های فلسطینی و تلاش برای تحقق آشتی ملی فلسطین تقدیر می‌کند. به گفته او، دولت الجزایر که حالا ریاست دوره‌ای اتحادیه عرب را بر عهده دارد، مجددا آمادگی کامل خود برای کمک به تحقق وحدت و آشتی ملی فلسطین را اعلام کرد. سخنگوی حماس تاکید کرد تحقق آشتی و وحدت ملی با توجه به خطرات زیادی که مساله فلسطین را احاطه کرده، موضع ثابت حماس و گزینه‌ای راهبردی برای آن است. 
 
* تحریم جشنواره تحت حمایت اسرائیل توسط یهودیان آمریکا
10 نهاد و معبد دینی یهودی در آمریکا خواستار تحریم جشنواره سیدنی در استرالیا به سبب حمایت مالی رژیم صهیونیستی از آن در راستای سرپوش نهادن بر جنایات خود شدند. این نهادهای مذهبی به همراه شماری از یهودیان مقیم آمریکا با امضای کارزاری الکترونیکی اسرائیل را یک دولت آپارتاید و نژادپرست خوانده و مخالفت قاطع خود را با سیاست‌های استعمارگرانه و اشغالگرانه این رژیم در اراضی فلسطینی اعلام کردند.

Page Generated in 0/0124 sec