printlogo


کد خبر: 242930تاریخ: 1400/10/29 00:00
دور دنیا

تلفات انفجار بمب در یک پایگاه اسرائیلی
عصر دیروز کانال 12 تلویزیوین دولتی اسرائیل، از انفجار در یکی از پایگاه‌های نظامی در فلسطین اشغالی خبر داد. بر اساس این گزارش، بر اثر انفجار بمب در یک پایگاه نظامی در شرق قدس اشغالی در نزدیکی منطقه «میشور ادومیم» ۲ نظامی صهیونیست مجروح شد‌ند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی (گلگلتز) ادعا کرد انفجار مربوط به یک نارنجک حین تمرین در پایگاه نظامی مذکور بوده است. کانال ۱۲ عبری نیز اشاره کرد که این انفجار تنها چند روز پس از تیراندازی اشتباه نظامیان اسرائیلی در غور اردن به وقوع پیوسته است. این اتفاق بیست‌وسوم دی‌ماه رخ داد و طی آن یک نظامی اسرائیلی به ۲ تکاور دیگر تیر‌اندازی کرده و آنها را به هلاکت رساند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد ۲ تکاور مزبور صهیونیست پس از تمرین نظامی در غور اردن، در حال گشت‌زنی در نزدیکی پایگاه‌شان بودند که ناگهان احساس می‌کنند تحرکات مشکوکی در اطراف‌شان در جریان بوده و اقدام به شلیک تیر هوایی می‌کنند. در مقابل یکی از سربازان یگان گمان می‌کند عملیاتی مسلحانه به وقوع پیوسته و به سرعت به سمت ۲ تکاور یادشده شلیک می‌کند. 
***
درخواست عفو مشروط قاتل نروژی با سلام نازی
قاتل نژادپرست نروژی که 11 سال پیش ده‌ها شهروند عمدتا نوجوان این کشور را در راستای ایدئولوژی فاشیستی قتل‌عام کرده بود، درخواست عفو مشروط خود را به دادگاه ارائه داد. 
آندرس برینگ بریویک که سال 2011 به خاطر اقدام وحشیانه‌اش در کشتن 77 تن - 8 نفر به وسیله یک خودروی بمب‌گذاری شده و 69 تن دیگر با شلیک مستقیم گلوله در کمپ جوانان حزب کارگر نروژ – به 21 سال حبس محکوم شده بود، حالا تقاضای آزادی از زندان با عفو مشروط را ارائه کرده است. آنچه اما باعث وحشت جامعه نروژ و اروپا شده این نکته مخوف است که بریویک، به هیچ وجه از باورهای نژادپرستانه افراطی خود متنبه نشده است. 
به گزارش رویترز، او که این هفته برای شرکت در جلسه استماع درخواست عفو مشروط خود وارد دادگاه شده بود، با دست راست خود سلام نازی (هیتلری) فرستاده و کلمات مربوط به آن را به زبان آورده است. 
این قاتل 42 ساله همچنین کاغذهایی در دست داشت که روی‌شان نوشته شده بود: «نسل‌کشی ملت‌های سفیدپوست ما را متوقف کنید» و «جنگ داخلی نازی».
بریویک در دادگاه بدوی به حداکثر مجازات حبس نروژ، یعنی 21 سال زندان محکوم شده بود اما در صورتی که تشخیص داده شود او هنوز برای اجتماع خطرناک است، این حکم به میزان نامحدود افزایش خواهد یافت. حالا این عنصر خطرناک در یک قدمی خروج از زندان قرار دارد. 
***
تأکید روسیه و آلمان بر اهمیت روابط در دیدار وزرای خارجه ۲ کشور
«آنالنا بائربوک» وزیر جدید خارجه آلمان که به مسکو سفر کرده، برای نخستین‌بار در این سمت با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود دیدار کرد. بائربوک دیروز (سه‌شنبه) در ابتدای این دیدار مقابل دوربین رسانه‌ها گفت روابط با روسیه برای دولت جدید آلمان مهم است و هیچ جایگزینی برای روابط خوب وجود ندارد. به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌ باره اظهار داشت: «در طول سفرم، می‌خواهم تأکید کنم که روابط با فدراسیون روسیه برای دولت فدرال جدید [آلمان] و شخص من چقدر مهم است». وزیر خارجه آلمان همچنین افزود: «هیچ جایگزینی برای روابط خوب و باثبات بین مسکو و برلین وجود ندارد و من می‌خواهم به کار روی آن ادامه دهم. در اینجا من به نمایندگی از کل دولت فدرال [آلمان] صحبت می‌کنم». در طرف دیگر، سرگئی لاوروف نیز گفت روسیه قصد دارد بر تناقضات و اختلافات با آلمان غلبه کند. لاوروف که برای اولین‌بار با وزیر جدید خارجه آلمان دیدار می‌کرد، تصریح کرد مسکو مایل است شاهد روابط سازنده‌تر با برلین باشد. به نوشته ریانووستی، وی پیش از آغاز مذاکرات با همتای آلمانی خود گفت: «البته ما دوست داریم وضعیت سازنده‌تری در روابط روسیه و آلمان با هدف غلبه بر مشکلات انباشته شده با همه اعضای دولت جدید این کشور را شاهد باشیم». پیش از این، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان با تاکید بر لزوم کاهش تنش بین روسیه و اوکراین، درباره هر گونه اقدام احتمالی مسکو علیه کی‌یف هشدار داد. 
***
۱۰۰ برابر شدن تجارت میان چین با ۵ کشور آسیای میانه طی ۳۰ سال
روزنامه «گلوبال‌تایمز» چین به نقل از یک مقام رسمی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد از زمان تشکیل روابط دیپلماتیک با ۵ کشور آسیای میانه و با سرمایه‌گذاری مستقیم سهامداران چینی در این کشورها به ارزش ۱۴ میلیارد دلار، حجم تجارت میان چین و این ۵ کشور طی ۳۰ سال گذشته بیش از ۱۰۰ برابر افزایش یافته است. در گزارشی که از سوی «دیلی اکونومیست» منتشر شد، آمده است: سال ۱۹۹۲ تجارت چین با ۵ کشور آسیای میانه تنها به ۴۶۰ میلیون دلار می‌رسید؛ ۳۰ سال بعد این رقم با افزایشی حدود ۱۰۰ برابری به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است. «وانگ ون تائو» مقام ارشد وزارت بازرگانی چین در جلسه کارگروه اقتصادی که به میزبانی چین با حضور ۵ کشور آسیای میانه یعنی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان به صورت مجازی برگزار شده بود، خاطرنشان کرد در ۳۰ سال گذشته چین به مستحکم کردن همکاری تجاری و عملگرایانه اقتصادی ادامه داده است و میزان همکاری برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در جهت ارتقای صنعتی و بهبود ارتباط و رفاه مردم در کشورهای آسیای میانه افزایش یافته است. 

Page Generated in 0/0055 sec