printlogo


کد خبر: 242932تاریخ: 1400/10/29 00:00
راز خوشبختی قرمزها در فولادشهر چه بود؟
بفرمایید فوتبال

مهدی طاهرخانی: پس از برد پرگل پرسپولیس مقابل ذوب‌آهن در جام حذفی،‌ پرسش‌هایی در ذهن هواداران این تیم شکل گرفت: تفاوت پرسپولیس با بازی‌های قبلش چه بود؟ چطور برابر ذوب‌آهن بعد از مدت‌ها موفق به زدن ۳ گل شدند؟
دلایل متعدد است اما سرنخ به ترکیب اصلی بازمی‌گردد؛ جایی که سرانجام مهدی شیری همیشه دونده و سختکوش با صفر گل ‌زده و صفر پاس گل در تمام نیم‌فصل نخست، جایش را به سیامک نعمتی داد. با توجه به دوری سیامک از این پست (دفاع راست) او در کارهای تدافعی کمی متزلزل‌تر از شیری نشان داد و ‌در یک صحنه نزدیک بود توپی که لو داد، منجر به گلزنی میلاد جهانی شود اما در حمله، سیامک نه تنها گل سوم را با حرکت زیبا و ترکیبی‌اش ساخت، که جبهه راست سرخ‌ها را عملا زنده کرد. 
وحید امیری اگر چه در نیمه اول یک گل سرنوشت‌ساز و مهم زد اما در این نیمه، چندان هماهنگ با سایرین نبود. مهدی ترابی اما به بهترین جا آمده بود و آزادانه در خط میانی و حمله جولان می‌داد. پهلوان هم که بعد از مدت‌ها در پست اصلی‌اش (‌وینگ چپ) بازی کرد، همه را متعجب ساخت. او و آقایی بعد از مدت‌ها نمایشی تحسین‌برانگیزی ارائه دادند؛ آنقدر خوب که هواداران این تیم کلا نظرشان نسبت به این ۲ تغییر کرد. 
از سوی دیگر، تیم تارتار دنبال بازیسازی از انتهای زمین بود اما پرس وحشتناک و هوشمندانه قرمزها در نیمه اول، آنها را زمینگیر کرد. 
نیمه دوم پرسپولیس روش دیگری را پیش گرفت؛ مالکیت را به ذوب داد و پاس‌های کمتری را رد و بدل کرد اما در ضدحملات برای نخستین‌بار سریع عمل کرد. 
در نیمه دوم سرانجام مهدی عبدی همان کاری را کرد که مدت‌ها انجامش نداده بود. تصور کنید عیسی، عالیشاه و پاکدل سالم بودند؛ شاید در دقیقه ۶۰ عبدی تعویض می‌شد و همه می‌گفتند او در افت است اما عبدی از آن دست مهاجمانی است که تعویضش صحیح نیست. او زمان می‌خواهد. اعتماد می‌خواهد. 
وقتی سرمربی هر دو را به او داد، مهدی عبدی هم ثابت کرد ضربه‌زن است؛ هم با سر، هم با پا. 
حقیقتا چند مهاجم خوب به سن و سال عبدی در لیگ برتر داریم؟
به نفع قرمزهاست یحیی برای چند بازی متوالی این اعتماد را ادامه دهد. تردید نکنید اگر از حیث ذهنی و روحی او گارانتی داشته باشد، می‌داند چگونه جاگیری کند و چطور ضربه بزند. 
عبدی بعد از مدت‌ها با صدای بلند‌ نامش را فریاد زد. او در سنی است که بعد از دست دادن چند موقعیت، تصور می‌کند کارش تمام شده و هر آن یحیی او را به نیمکت تبعید می‌کند؛ هراسی که او را عملا سراسیمه می‌سازد. 
در فولادشهر اما با از دست دادن چند موقعیت، می‌دانست قرار نیست زود تعویض شود. پس دوید، جنگید ‌‌و با جاگیری صحیح که یکی از نکات مثبت فوتبالش به شمار می‌رود، بریس کرد. 
یحیی حالا با چند جا‌به‌جایی در حال قلق‌گیری بهتر از ستاره‌هایش است؛ از سیامک گرفته تا پهلوان و ترابی. 
البته این به معنای عدم لزوم تقویت تیم در نیم‌فصل دوم نیست؛ قطعا بازیکنانی مثل بابایی در خط حمله، رامین در راست یا هر خرید دیگری در صورت قطعی شدن، دست کادر فنی را برای غافلگیر کردن حریف بازتر می‌کند. 
تاجیک‌ها در دقایق اندک، خودی نشان دادند و مهم‌تر از همه عمری جوان با آن استایل خاص خود نشان داد اگر مسیر را درست برود، آینده درخشانی منتظرش است. امثال عمری و شریفی که هر ۲ از بازیکنان جوان به حساب می‌آیند، می‌توانند برگ‌ برنده کادر فنی باشند. 
پرسپولیس در نیم‌فصل دوم‌ از ۱۵ مسابقه، ۹ بازی خارج از چمن صاف و یکدست آزادی دارد و آنچه یحیی در نیمه دوم ارائه داد، مشق تاکتیکی بود که می‌تواند از دل آن ۹ مسابقه سرنوشت‌ساز، پرسپولیس را قهرمان لیگ بیست‌ویکم کند. 
گل سوم قرمزها آینه تمام‌قدی بود از تغییر استراتژی یحیی در جابه‌جایی بازیکنان و جایگاه آنها؛ ترابی در مرکز و رو به جلو بود، بعد مدت‌ها دفاع راست حرکت رو به جلویی را انجام داد، عبدی به عنوان ضلع سوم مثلث در این پاسکاری شرکت کرد، سپس به 18 قدم رفت و منتظر کات‌بکی بود که گویی قرن‌ها از آن جناح، هیچ مدافع راستی به مهاجم پرسپولیس نداده بود. 
کار به همین شیکی و زیبایی شروع شد و‌ به پایان رسید. تنها چند جا‌به‌جایی، موجب خلق این سوپرگل تاکتیکی شد. حالا شاید یحیی غبطه بخورد چرا زودتر به این تغییرات نرسید اما خبر خوب آنکه یک نیم‌فصل دست نخورده برای آنها باقی مانده است. 
***
گلزن جوان خیال گل‌محمدی را راحت نکرد
پرسپولیس به فکر مهاجم جدید
عیسی آل‌کثیر به دلیل پارگی رباط صلیبی تا پایان فصل نمی‌تواند برای پرسپولیس بازی کند که این موضوع موجب شده در آستانه خروج موقت از لیست پرسپولیس قرار بگیرد. از این رو یحیی گل‌محمدی در تلاش است گزینه‌ای مناسب را جانشین این بازیکن کند تا قدرت گلزنی تیمش را بالا ببرد. او در ۲ مسابقه قبلی هم از مهدی عبدی استفاده کرد تا مهاجم جوان سرخ‌ها تبدیل به امید اول باز کردن دروازه حریفان پرسپولیس شود. مهدی عبدی بدون شک یکی از بهترین گلزنان جوان پرسپولیس محسوب می‌شود. عبدی با ترانسفر علی علیپور به ماریتیموی پرتغال تبدیل به امید گلزنی پرسپولیس شد اما نتوانست گلزنی‌های خود را با قدرت ادامه دهد تا نمودار سینوسی او، یحیی گل‌محمدی را نگران کند و در نهایت سراغ مهاجمی همچون عیسی آل‌کثیر برود. عملکرد درخشان آل‌کثیر در رقابت‌های لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا سبب شد این بازیکن تبدیل به امید اول گلزنی سرخ‌ها شود اما محرومیت انضباطی آل‌کثیر موجب شد مهدی عبدی بار دیگر به عنوان جایگزین بازی کند و با گلزنی در نیمه‌نهایی باعث صعود پرسپولیس به فینال ACL۲۰۲۰ شود. او در فینال نیز توانست تک گل تیمش را مقابل اولسان هیوندای کره‌جنوبی به ثمر برساند اما اشتباه مهدی شیری در دفاع باعث شد سرخ‌ها از بالا بردن مهم‌ترین جام قهرمانی فوتبال آسیا باز بمانند. فراز و فرود عبدی در امر گلزنی باعث شد یحیی باز هم تصمیم به جذب بازیکن بگیرد. او شهریار مغانلو را در نیم‌فصل دور برگشت گذشته به پرسپولیس آورد تا برای این تیم بازی کند اما باز هم عبدی در بازی‌های مهم گلزنی می‌کرد تا نشان دهد همچنان می‌تواند کورسوی امید تیمش در حساس‌ترین بازی‌ها باشد. حالا باز هم عبدی به عنوان جانشین آل‌کثیر توانست بدرخشد و ۲ گل تیمش را در جریان برد ۳ بر صفر پرسپولس مقابل ذوب‌آهن به ثمر برساند. به نظر می‌رسد گل‌محمدی در روزهای سخت کمبود مهاجم، در تلاش است عبدی را در قله نگه دارد و این بازیکن به گلزنی عادت کند. با آنکه گل‌محمدی قصد دارد در نقل و انتقالات زمستانی یک بازیکن را جایگزین آل‌کثیر کند اما اعتقاد او به توانایی‌های مهاجم جوان پرسپولیس بخش مهمی از تفکرات تهاجمی‌اش را تشکیل می‌دهد. عبدی برای ماندن در تفکرات یحیی چاره‌ای جز حفظ قله ندارد تا روند سینوسی خود را قطع کند و برای پرسپولیس بدرخشد. 

Page Generated in 0/0055 sec