printlogo


کد خبر: 242950تاریخ: 1400/10/29 00:00
اخبار

پرداخت تسهیلات قانون جهش تولید و تأمین مسکن آغاز شد
مدیرعامل بانک مسکن از پرداخت نخستین تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن به پروژه ۵۴۰ واحدی زنجان خبر داد و پیشرفت آن را ۲۰ درصد عنوان کرد. محمود شایان گفت: قرارداد پرداخت سقف تسهیلات تولید و ساخت مسکن نهضت ملی مسکن در زنجان برای پروژه‌ ۵۴۰ واحدی منعقد و قسط اول آن نیز توسط بانک مسکن برای این پروژه پرداخت شد. مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: تسهیلات به پیمانکار پروژه برای تکمیل واحدها پرداخت شده است. وی با اعلام اینکه پروژه ۵۴۰ واحدی زنجان هم‌اکنون۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، توضیح داد: این پروژه پیش‌تر در طرح نهضت ملی مسکن، واحدی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده بود که با افزایش سقف تسهیلات این میزان به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. به گفته شایان، پروژه ۵۴۰ واحدی زنجان یکی از پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن بوده است که هم‌اکنون با اجرای طرح نهضت ملی مسکن ذیل این طرح قرار گرفته و تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن را نیز به خود اختصاص داده است. با تصویب افزایش تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در شورای پول و اعتبار و ابلاغ توسط بانک مرکزی بانک‌ها متعهد شده‌اند تا ۲۰ درصد تسهیلات خود را سالانه به بخش مسکن تخصیص دهند. همچنین بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار هم‌اکنون رقم تسهیلات ساخت مسکن در طرح نهضت ملی برای تهران ۴۵۰ میلیون تومان، شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است. همچنین جزئیات پرداخت تدریجی تسهیلات به شکل مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی بدین شرح است که در مرحله پی‌کنی- فوندانسیون ۱۰درصد، مرحله اسکلت- سقف ۴۰ درصد، سفت‌کاری ۲۵ درصد و نازک‌کاری ۲۵ درصد تسهیلات پرداخت می‌شود. 
***
۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید به شبکه برق کشور متصل شد
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: از شهریورماه امسال تاکنون حدود یکهزار مگاوات واحد نیروگاهی جدید به شبکه سراسری برق کشور متصل شده‌ است. محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با اشاره به اینکه ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید به شبکه برق کشور متصل شد، افزود: این واحدها شامل بخش گاز نیروگاه‌های هنگام، ایران LNG و بخش بخار نیروگاه‌های جهرم، هریس و ارومیه بوده است. وی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی ایران به ۷۰ هزار مگاوات رسیده است، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته مقرر شده است تا پایان امسال نیز یک‌هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود. طرزطلب با تاکید بر اینکه برای تامین پایدار برق پیک تابستان سال آینده مجموعا ۳۱ واحد نیروگاهی به ظرفیت 4 هزار و ۷۵۰ مگاوات وارد مدار خواهد شد، گفت: در حال حاضر این تعداد پروژه به طور متوسط از پیشرفت ۷۱ درصدی برخوردار هستند. مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی تاکید کرد: طبق برنامه پیش‌بینی شده صنعت برق حرارتی علاوه بر احداث نیروگاه‌های جدید، حدود یکهزار و ۱۱۳ مگاوات نیز از طریق ارتقای توان واحدهای موجود به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده می‌شود. 
***
خاندوزی: پرداخت وام بدون ضامن بزودی آغاز می‌شود
وزیر اقتصاد با بیان اینکه بانک‌ها برای همه دولت‌ها از جمله دولت سیزدهم اهمیت دارند، گفت: بیش از ۸۰ درصد کل تأمین مالی اقتصاد بر دوش بانک‌هاست. سیداحسان خاندوزی با اشاره به جلسه مدیران بانک‌ها با رئیس‌جمهور افزود: اهالی صنعت بانکداری معتقد بودند حدود ۱۰ سال می‌گذشت از اینکه چنین جمعی از همه مدیران عامل بانکی کشور با رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت جلسه داشته باشند و تبادل نظر کنند. وی با بیان اینکه تقریبا بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد ساخت طرح‌های کشور با کمک شبکه بانکی انجام می‌شود، اضافه کرد: دولت اگر به دنبال پشتیبانی از تولید است که شعار امسال و سال‌های گذشته کشور بوده است، حتما باید در نظر داشته باشد که تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال بدون اینکه بانک‌ها در این مسیر فعال شوند محقق نمی‌شود. خاندوزی گفت: دولت در پی عدالت و توازن بین بخش‌های مختلف در دسترسی به تسهیلات است. سوالاتی در این حوزه وجود دارد، از جمله اینکه چرا بخش‌های کشاورزی و صنعت، بیشتر برخوردار نمی‌شوند به نسبت بخش‌های خدماتی و چرا تمرکز در یک جای کشور است و در بقیه کشور نیست؟ چرا دسترسی گروه‌هایی از مردم اساساً به تسهیلات بانکی بسیار ناچیز است و دسترسی گروه‌هایی، بسیار بی‌ضابطه است؟ وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: همچنین ضلع دیگر اهمیت این موضوع نیز مسائل شرعی است که همیشه در کشور ما حائز اهمیت بوده است. خاندوزی با بیان اینکه با همه این علل، بانک‌ها برای دولت سیزدهم اهمیت دارند، افزود: باید خود بانک‌ها مقاوم باشند و بانک‌های شکننده، ناتراز و مشکل‌دار نباشند؛ چه بر اثر قاعده‌گذاری‌های غلط و چه فشار‌های دولت و مجلس و سیاست‌گذاری. وی اضافه کرد: همچنین اهمیت بانک، جایگاه و ارزش آن است؛ اگر ایرادات و نقطه ضعف‌هایی را در شبکه بانکی کشور بیان می‌کنیم و تولیدکنندگان و مردم و مصرف‌کنندگان و خانوارها، نارضایتی جدی دارند به این معنا نیست که نهاد بانک را بخواهیم تضعیف کنیم، بلکه نهاد بانک باید قوی، ارزشمند، پاسخگو و مقتدر باقی بماند و به سمت اصلاحات برود. وزیر اقتصاد تاکید کرد: ظرف چند روز آینده به بانک‌های دولتی تکلیف می‌کنیم که پرداخت وامِ بدون ‌ضامن را آغاز کنند.  وزیر اقتصاد در پایان گفت: اصلاح لایحه قانون بودجه ۱۴۰۱ در جلسه اخیر هیات دولت بعد از تقدیم لایحه مذکور به مجلس شورای اسلامی نشان از اهمیت ویژه‌ای است که دولت برای بازار سرمایه قائل است. با اقدامات حمایتی این دولت در حوزه بازار سرمایه، چشم‌انداز روشنی برای این بازار در ماه‌های آینده متصور هستیم.

Page Generated in 0/0055 sec